Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gitaar, Keyboard en zang in een kerk

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Gitaar, Keyboard en zang in een kerk

Hallo,

Over een aantal maanden ga ik op de bruiloft van een vriend van mij de muziek organiseren.
    Ik wil hierbij keyboard en elektrische gitaar spelen. Ook moet er zang versterkt worden dmv microfoons.
    Normaal gesproken als ik gitaar zou spelen zou ik een gitaarversterker gebruiken, maar nu leek het me verstandiger om de 3 geluidsbronnen samen te voegen en door 1 actieve fullrange te laten klinken.
    Mijn vraag is hoe ik dit aanpak, is het handig door 1/2 speakers samen of zijn losse versterkers handiger. Ook is mijn vraag hoe ik dit samenvoeg en hoeveel vermogen ik ongeveer nodig heb voor een kerk van rond de 200 personen capaciteit.
    Alvast hartelijk bedankt voor de reacties!!

Ten eerste: Je kunt "Hoeveelheid vermogen" niet aan een "Aantal personen" koppelen. Watt zegt namelijk niet erg veel, zorg gewoon dat je degelijke luidsprekers hebt en er hier voldoende van hebt.

Als het om een klassieke kerk gaat is dit een akoustisch lastige locatie.
    Uitgaande van je vragen lijkt het mij verstandiger om dit uit te besteden aan een ervaren geluidsbedrijf.

Comment

Oef ja een kerk. Heerlijke locaties. Niet dus.

Een kerk is door zijn akoestiek een enorm drama. Je hebt enorme reflecties.

Voordeel is dan weer wel dat het vaak niet hard hoeft en mensen goed stil zijn en luisteren.
      Het idee om alles over 1 speaker ( of 2 ) te doen is een in mijn ogen goed idee.
      Klein mixertje. Alles daarop aansluiten en dan naar de speakers.

Nog een tip als je het wel zelf doet. Ga niet te hard. Het hoeft niet hard. Niemand zal erom vragen. Hoe harder hoe meer echo en galm problemen je zal gaan krijgen.

Wij hadden ook een koor toen ik trouwde ( waar zij ook in zingt ) en een hoorn ensemble. Heel simpel 2 speakertjes niet hard. Van te voren een heel goede soundchek en tijdens het optreden nog maar kleine minieme aanpassingen. Resultaat was gewoon top. De hoorns hebben we niet eens uitversterkt. Zoals al gezegd. Het hoeft namelijk niet hard.

Het is dat er enorme verschillen in volume zitten en een enkele stem / zang niet voldoende power zal geven om een kerk goed duidelijk te kunnen voorzien van zang, stem. Anders dan zou ik het wel weten en liet ik zoveel mogelijk weg. Hoe meer je doet hoe moeilijker en lastiger het word om het goed te krijgen.
      Last edited by ronennieshow; Tuesday-15-04-2014, 21:59.

Comment

Nog een tip als je het wel zelf doet. Ga niet te hard. Het hoeft niet hard. Niemand zal erom vragen. Hoe harder hoe meer echo en galm problemen je zal gaan krijgen.
        Helemaal mee eens. Wij verzorgen meerdere keren per jaar een concert in een kerk, ook heb ik bij mijn vader meegelopen in een esemble, die 9/10 keer in een kerk speelden.

Een must als het om een kerk gaat: ga ALTIJD soundchecken. Neem iemand mee die er verstand van heeft. Bepaal het volume, het hoeft helemaal niet hard, omdat een kerk van zichzelf al zo'n akoestiek dat heel veel versterker alles alleen maar erger maakt. Bedenk ook dat de galm en echo iets minder worden als de kerk vol zit met publiek.

Werken we in hele grote kerken, dan nemen we niet een grote set en zetten we die helemaal voorin. Dan werken we met een 100 volt systeem en staat om de zoveel rijen een kleine speaker. Zo zorg je dat het geluid mooi wordt verspreid, niet te hard en gooi je niet een golf van geluid van voor naar achter.

Kerk kan qua akoestiek prachtig zijn, denk aan Joe Jackson, die voor verschillende albums de drum en saxofoon partijen heeft opgenomen in een kerk vol publiek die allemaal muisstil moesten zijn. Ook Coldplay heeft opnames gemaakt in een kerk. Maar lastig is een kerk zeker, ga dus van te voren goed kijken hoe je het wil aanpakken. Doe dat met zijn tweeën, speel wat je wil spelen en laat een ander beoordelen of het goed is. Wel handig als diegene er een beetje een goed oor voor heeft.

Comment

Allemaal hartelijk bedankt voor de reacties. Ik ga alles aansluiten op een mixertje en daarna door 1 speaker laten klinken.
          Ik twijfel alleen nog over welke speaker. Ik denk dat ik de behringer B210d ga aanschaffen (http://www.bax-shop.nl/actieve-fullr...t-details.html).
          Nogmaals bedankt!

Comment

Working...
          X