Announcement

Collapse
No announcement yet.

goedkope subwoofer bouwen (hifi)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• goedkope subwoofer bouwen (hifi)

Hoi,

Ik weet dat dit een forum is meer voor pa maar ik zocht een nieuwe subwoofer maar mijn versterker (lg hx751) home cinema set heeft geen mogelijkheid voor een actieve subwoofer(dus geen LFE en geen auxillery). daarom wou ik vragen wat een goedkope goede subwoofer is, want ik zocht vooral een subwoofer met een hoge gevoeligheid omdat ik verwacht dat mn versterker 20 watt rms 8ohm kan leveren dat is n gokje ongeveer. Je kunt ook wel een paar visatons (dat is echt meer hifi) van 25 cm voor 30 euro (88db/w/m) maar die hebben relatief n lage gevoeligheid. ik had op bax de woofer uit de sub115a gezien die is 65 euro en die wou ik misschien in een arls of bandpass kast zetten(geen idee of dit kan) omdat hij goed gereviewed wordt. en de meeste pa subwoofers van 15 inch hebben toch een redelijke gevoeligheid. ik wou mn oude subwoofer voor 30 euro verkopen en n nieuwe bouwen rond 80 euro incl mdf.

Als je maar 80 euro wil gaan besteden aan een zelf te bouwen sub die ook nog een beetje netjes moet presteren zou ik er niet aan gaan beginnen.

Koop voor de 80 euro gewoon een leuke sub op marktplaats en klaar. Dan ga je wat leukers vinden dan wanneer je met een budget van 80 euro echt alles zelf moet gaan kopen en dan ook nog een sub moet gaan ontwerpen en berekenen en moet gaan bouwen.

Er komt echt veel meer bij kijken dan zomaar een speaker in een kastje proppen. Dan ga je weinig over rendement hebben en al helemaal niet over kwaliteit. Dan is het alleen maar een speaker in een houte kastje.

Comment

Vergeet ook niet dat je best wat geld kwijt bent aan hout, bevestigingsmateriaal, wat kit/lijm om kieren te dichten en iets om het geheel netjes mee af te werken (warnex, vilt).

Als eerste hobbymatige zelfbouwproject kan het leuk zijn, maar of je dan echt een strak laag uit een willekeurig opgemaakte kast krijgt is dan even de vraag.

Comment

sorry, dat ik zo laat reageer want ik was op vakantie.

ik was vergeten dat ik de sub van m'n home cinema set voor 30 euro wou verkopen.
        dus dat is makkelijk het hout en ik ga misschien later het nog verven/meteen als we zwarte verf hebben.

Als het ontwerpen moeilijk zou zijn, kan ik het dan gewoon in de zelfde maat als het origineel stoppen? dus basereflex (denkik).
        natuurlijk wel paar centimeter kleiner aan zijkant en bovenkant omdat het daar schuin loopt en recht is makkelijker te maken.

zou ik het ook niet in een zelfde maat als b1800x stoppen? dat past stuk beter onder mijn bureau(ik heb wel echt een groot bureau)/(ik ga de sub als kastje gebruiken) voor xbox/home cinema versterker/cd hoesjes

Comment

je kunt niet zomaar een woofer in een willekeurige kast stoppen.
          Je hebt te maken met TS parameters, die je nodig hebt voor het ontwerpen of uitzoeken van een kast.
          begin er gewoon niet aan, en als andere al zeggen koop gewoon een sub op marktplaats of iets dergelijks.

Comment

Met zelfbouw zou je bijna altijd duurder uit zijn en is een goed resultaat niet gegarandeerd. Het is zoveel makkelijker en goedkoper om hetzelfde resultaat te behalen door gewoon een sub te kopen. Zelfbouw is alleen leuk als je het doet voor de hobby, niet echt om het eindresultaat. Het mag dan ook wel wat geld kosten. Ik heb nu het gevoel dat je gewoon een subwoofer wil voor een lage prijs. Het idee dat zelfbouw dan goedkoper is is een veel gemaakte fout. Gewoon tweedehands wat zoeken, doe je veel verstandiger aan.

Comment

@Groninger

let wel op met wat je zegt, zelfbouw kan zeker goedkoper zijn bij een bepaalde prijsklasse.

Comment

let wel op met wat je zegt, zelfbouw kan zeker goedkoper zijn bij een bepaalde prijsklasse.
                Hij zegt ook bijna altijd.
                En je moet dan wel heel goed weten wat je doet, want even een speaker in een kastje zetten is het niet.
                Ik heb vroeger wel eens met mijn vader wat dingen zelf gebouwd, zat soms wel eens wat moois tussen,
                maar dan voor dezelfde prijs had je fabriekskasten die ongeveer net zo goed klonken, beter waren afgewerkt,
                en veel en veel minder tijd roofden.

Comment

Originally posted by stefke96 View Post
                  @Groninger

Dan ben ik wel benieuwd welke prijsklasse. Ik heb vroeger toch wel redelijk veel speakertjes zelf in elkaar geknutseld
                  Maar ik ben nooit echt op iets uitgekomen van wat ik zei: nou, als ik dit nieuw had moeten kopen was ik goedkoper uit geweest.
                  De afwerking kon vaak ook niet op tegen het fabrieksgebouwde spul. Want je bleef gewoon zien dat het zelfbouw was.
                  Als ik dat zou willen voorkomen, dan ben ik er zo ontiegelijk lang bezig, met misschien een nét iets beter resultaat (was nog maar te verwachten)
                  dat nieuw/tweede hands kopen gewoon veel realistischer was.

Maar ik ben wel benieuwd in welke prijsklasse zelfbouw wel winstgevend kan zijn...

Comment

Nou een bekend ontwerp is de TSE sub.
                    Een veel gewilde sub door zijn hybride ontwerp, maar om de originele te kopen kost flink wat geld.
                    En ook goede vakman die genoeg ervaring heeft kan ook wel erg dicht bij een fabriekskast komen, en al zeker als men er het goede gereedschap voor heeft.

Comment

Maar ik ben wel benieuwd in welke prijsklasse zelfbouw wel winstgevend kan zijn...
                      als je al een kast hebt en versterker of alleen een versterken of de kast van je woofer kapot is (sheur van het vallen ofzo).
                      ik heb er laatst ook naar gekeken om een 3 weg zelfgebouwde speaker te gaan maken maar je komt eigenlijk altijd wel duurder uit als je alles nieuw moet kopen.

Comment

Die ken ik, maar daar kun je ook niet zomaar van alles in stoppen.
                        Wat mijn punt is dat mensen er klakkeloos vanuit gaan dat zelf bouwen altijd voordeliger uit is. In sommige gevallen wel, maar dan moet je gewoon heel goed weten wat je doet.
                        Want ik zit hier nu een paar dagen op, maar er zijn nu al verschillende topic met mensen die zelf willen bouwen om geld te besparen. Want als je echt een keer voor de hobby wil doen voor het eerst, dan stel je je topic anders op lijkt me. Speakers bouwen is leuk, maar het kost gewoon meer dan je denkt. Inderdaad, vakmanschap, gereedschap dat niet mis is. Zou zelf ook wel een gitaar willen bouwen, is ook goedkoper, maar heb je wel weer peperduur gereedschap voor nodig. Als je het allemaal hebt en kan, prima. Maar net als met die flightcase topic, als je gewoon niet precies weet wat je moet doen, doe het dan niet. Ben met een gekochte gewoon veel beter uit.

Nou is een gitaar vergelijken met een sub misschien niet het beste, maar 'even' wat zelf bouwen doe je niet. Gaat toch wel een investering in zitten zowel in tijd als in geld.

Comment

@ Daan

ik zou eerst even TSE sub googlen voordat je er wat over zegt...

Comment

@ Daan,

Ik geloof er vrij weinig van dat je ook maar iets van een idee hebt wat er bij een zelf bouw project komt kijken en waar je rekening mee moet houden.

Maar goed. Je roept al meerdere keren dat je een speaker wil gaan maken met daar 3 woofers in en 2 hoog drivers. Ik ben benieuwd. Verras me en laat maar eens zien dat wij geen gelijk hebben en jij heel goed weet waar je mee bezig bent ( zou voor het eerst zijn hier op het forum ). Ben om heel eerlijk te zijn wel erg benieuwd en nieuwsgierig naar je ontwerp en je berekening. Welke drivers erin gaan en hoe je het wil gaan realiseren. Voor nu is het veel bla bla zonder enige diepgang.

Wij hebben een ondertussen al weer x aantal jaar geleden ook een project afgerond wat toch wel meer dan redelijk een succes te noemen is. Kosten waren om en nabij de 700 euro aan materiaal om er vervolgens een dubbele 15 inch sub kast van te maken. Incl roosters, handvatten, hoekstukken wielen chassis delen en warnex coating. Maar dus zonder dat ik me uren heb hoeven te tellen of het gereedschap heb hoeven aan te schaffen. Het resultaat was dan wel weer beter dan een vergelijkbare fabrieks sub.

Kleine kant tekening. Pas versie 3 die we werkelijk bouwde was in 1x goed. De eerste hebben we gedeeltelijk moeten afbreken. De 2de modificeren en pas 3 was goed.

Voor de ts. Lekker wat van marktplaats trekken of houden wat je nu hebt. Met 80 euro kom je helemaal nergens. Alleen al het hout en de afwerking gaat je meer kosten.

Comment

maar je komt eigenlijk altijd wel duurder uit als je alles nieuw moet kopen
                              wordt dus net tegengesproken hè. zoals Groninger zegt, google het eerst even!

Comment

Working...
                              X