Announcement

Collapse
No announcement yet.

advies gevraagd: monitoren/ideale ruimte studio

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• advies gevraagd: monitoren/ideale ruimte studio

Hoi iedereen die dit leest,

Ik heb jullie advies nodig. Ik ben me al een tijdje aan verdiepen in de aanschaf van 2 monitoren (twijfel tussen KRK en Yamaha) en het inrichten van een studio bij mij thuis. Ik moet er bij zeggen dat ik niet heel veel verstand heb van audio technische zaken. Ik studeer nog en ben ook nog eens vrouw, haha. Ik ga de studio puur gebruiken voor hobby, veel muziek luisteren en in de nabije toekomst wil ik zelf wat gaan produceren en dan voornamelijk voor animatie.

Wat heb ik tot nu toe ondervonden?

Veel reviews gelezen over de meest gangbare monitors in de prijsklasse van ca. 600 euro. Na het lezen van verscheidene reviews was ik redelijk overtuigd van de KRK Rokit 6 G3. Even naar een winkel geweest om ze daar te beluisteren, helaas klonken ze toch behoorlijk gekleurd en boomy (overeenkomend met wat ik gelezen had). Dat viel best wel tegen. Ik vond de Yamaha HS7 die daarnaast stonden beter klinken, veel strakker en meer helder. De HS7 mist wel wat in de low vond ik persoonlijk. En misschien ook iets te weinig power. Ik overweeg nu de HS8 aan te schaffen, en dit i.c.m een sub (KRKS10 of HS8S). Plus de Focusrite Scarlett 2i4.

-HS8 set
    -HS8S
    -Focusrite Scarlett 2i4

Denken jullie dat dit een goede combinatie is? :) En sluit de HS8S beter aan dan de KRKS10 bij deze set? Of maakt dat niet uit? Heeft er iemand ervaring met de HS8/KRKS10 met of zonder sub? :))

Heb ik nog 1 vraag over de studioruimte. Ik heb 4 kamers waar ik uit kan kiezen. van groot naar klein. Ik heb gelezen dat een rechthoek gevormde kamer beter is dan een vierkante kamer. Hieronder een plattegrond van de 4 kamers. Ik neig zelf naar de woonkamer (de grootste kamer dus) i.v.m. de ruimtelijkheid. Na de aanschaf van de monitoren ga ik de kamer aankleden met basstraps ed. ten behoeve van de akoestiek. Welke kamer zouden jullie mij adviseren voor een homestudio?

image.jpg

Ok dit was het wel een beetje, sorry voor het veeel te lange verhaal! haha

Ik hoop dat jullie mij een beetje willen helpen, ik zie inmiddels door de bomen het bos niet meer... :) Thanks.

Groetjes,
    Lotte

Is je budget 600€ per speaker of totaal?

Google eens wat op de JBL LSR305 of 308. Relatief voordelige speakers met als groot pluspunt dat ze qua plaatsing erg vergevingsgezind zijn. Zelf heb ik de 5" versie en ben daar bijzonder tevreden over.

Maar neem het niet van mij aan, ga luisteren!

Comment

Originally posted by Deltafly View Post

-HS8 set
      -HS8S
      -Focusrite Scarlett 2i4
      over de combinatie kan ik niet ordelen maar ik heb zelf een Focusrite Scarlet 8i6 en het is een geweldig ding.
      Het is mooie sterke behuizing. als ik hem zou laten vallen zou er een deuk in de vloer zitten en niet in de behuizing.
      Het geluid dat eruit komt is het beste wat ik ooit door een koptelefoon gehoord heb.

verder wil ik graag vertellen dat als je de jack uitgangen gaat gebruiken je er 1 tekort komt. of je moet het signaal van de subwoofer doorlinken naar 1 van de monitoren.

Comment

Persoonlijke voorkeur zou niet uitgaan van een 8 inch top als je toch met een sub gaat werken. Hier zou ik dan toch eerder voor een wat kleintere variant gaan zoals een 5 inch bijvoorbeeld

Een erg mooie set naar mijn mening is dan bijvoorbeeld de Adam f5 met een subje van Adam erbij. Voor het geld presteren ze erg net.
        Als je wat meer eraan uit wil geven heeft Adam ook nog genoeg duurdere series die naar mijn mening allemaal meer dan netjes presteren voor het geld wat ze kosten

Comment

Originally posted by 76-er View Post
          Is je budget 600€ per speaker of totaal?

Google eens wat op de JBL LSR305 of 308. Relatief voordelige speakers met als groot pluspunt dat ze qua plaatsing erg vergevingsgezind zijn. Zelf heb ik de 5" versie en ben daar bijzonder tevreden over.

Maar neem het niet van mij aan, ga luisteren!
          Ik wil rond de 600 aan speakers uit geven (Exlusief sub). Dank voor de tip, ik ga de JBL van de week even beluisteren in de winkel :). Wat is het verschil voor jouw tussen de yamaha en de JBL speakers?

Comment

Originally posted by (Daan)RandomStyleRecords View Post
            over de combinatie kan ik niet ordelen maar ik heb zelf een Focusrite Scarlet 8i6 en het is een geweldig ding.
            Het is mooie sterke behuizing. als ik hem zou laten vallen zou er een deuk in de vloer zitten en niet in de behuizing.
            Het geluid dat eruit komt is het beste wat ik ooit door een koptelefoon gehoord heb.

verder wil ik graag vertellen dat als je de jack uitgangen gaat gebruiken je er 1 tekort komt. of je moet het signaal van de subwoofer doorlinken naar 1 van de monitoren.
            Dank je voor je reply. Zou de focusrite 8i6 geschikter zijn voor een set met sub? Je schrijft dat ik bij de 2i4 1 jack te kort kom.. wat bedoel je daar precies mee? :)

Comment

Originally posted by ronennieshow View Post
              Persoonlijke voorkeur zou niet uitgaan van een 8 inch top als je toch met een sub gaat werken. Hier zou ik dan toch eerder voor een wat kleintere variant gaan zoals een 5 inch bijvoorbeeld

Een erg mooie set naar mijn mening is dan bijvoorbeeld de Adam f5 met een subje van Adam erbij. Voor het geld presteren ze erg net.
              Als je wat meer eraan uit wil geven heeft Adam ook nog genoeg duurdere series die naar mijn mening allemaal meer dan netjes presteren voor het geld wat ze kosten
              Dank voor je reply. Je adviseert een kleinere speaker ivm een sub. Denk je dat een 8 inch woofer too much is naast een sub? Ik wil graag een 8 inch omdat ik dan wat meer power heb zeg maar. :) ik vraag me af of ik wel genoeg heb aan een 5 inch, zeker gezien de grootte van mijn woonkamer. ca 26m2...

Comment

Zonder een sub zou ik inderdaad voor een 8 inch gaan. Niet zozeer voor de power maar vooral om het laag goed weergegeven te krijgen.

Heb je wel een sub dan is het dus pure onzin om je toppen dat weer te laten geven terwijl er een sub aanwezig is die dat beter en luider kan. Het verschil in mid en hoog is dus maar zeer gering in volume tussen een 5 en 8 inch uit een zelfde serie. Nadeel van de 8 inch is wel dat deze dan laag gaat weer geven waar geen vraag naar is door de sub. Wat ook als nadeel heeft dat omdat de 8 inch gemaakt is om laag weer te geven het mid hier onder leid. Het klinkt net wat minder strak en open tegenover de zeg 5 inch uit de zelfde reeks. De 5 inch is er namelijk op gemaakt om minder laag maar wel beter mid weer te geven.

De jack tekort snap ik ook niet helemaal omdat je in het algemeen gewoon alles naar de sub en vanuit de sub gefilterd naar de toppen gaat.

Ga je echt een 5.1 of zeg 7.1 afmixen maken tja dan snap ik waarom je de sub appartement aan wil sturen. Echter kom je dan wel meer dan 1 aansluiting tekort op je audio interface.

Comment

Ik zou ook zeker de nieuwe Focal Alpha serie overwegen om eens naar te luisteren, heb hier zeer hoge verwachtingen van. Tijd geleden een workshopje Focal gehad met wat geschiedenis en een virtueel kijkje in de keuken, zijn goed bezig daar. :)

Voordeel is dat ze vooral veel weten van het high-end segment en nu iets betaalbaars voor de hobbyist hebben weten te introduceren.

RCF Ayra kan ook nog een goede optie zijn, evenals JBL LSR3 die onlangs uitgekomen zijn.

Kwestie van persoonlijke voorkeur en wat jij het beste vindt klinken... dagje Goes kan dus erg interessant zijn en de investering in een beetje vervoerskosten kan er zomaar voor zorgen dat je iets kiest waar je 100% achter staat - dat is ook wat waard. :)

Comment

De jack tekort snap ik ook niet helemaal omdat je in het algemeen gewoon alles naar de sub en vanuit de sub gefilterd naar de toppen gaat.
                    ik zag de outputs over het hoofd.... dus ja het klopt wel!!!

Comment

Working...
                    X