Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maximale uit actieve speakers halen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Ik merk dat afstralen zeker wel bij onze speakers.
    Laatst stond ik op een festival (Summerloverz), daar hadden wij 12 subs staan,
    inclusief line array. (SB28 en K2 van l'accoustics)

Stond je er recht voor, prima, maar zodra je ernaast stond viel het laag een beetje weg.
    Je hoorde het nog wel, en voelde het zelfs, maar het werd toch minder.

Comment

Originally posted by Dratsabylgu View Post
      Het is niet mijn theorie en ik zeg ook niet dat je hem niet kan horen.
      Een sub is dus overal ook achter de kast te horen maar je kan niet horen waar het geluid vandaan komt.
      Als je hem wel overal kan horen alleen niet kan zeggen waar het geluid vandaan komt dan word het dus ook omnidirectioneel uitgestuurd door de sub ;)

Dan @ Svennie1998
      Originally posted by Svennie1998 View Post
      daar hadden wij 12 subs staan,
      inclusief line array. (SB28 en K2 van l'accoustics)

Stond je er recht voor, prima, maar zodra je ernaast stond viel het laag een beetje weg.
      Je hoorde het nog wel, en voelde het zelfs, maar het werd toch minder.
      Ik weet niet wat jou zakenplan geweest is maar ik hoop dat je het met mij wil delen.
      Een half jaar geleden moesten we je nog uitleggen wat je wel en niet met elkaar kan combineren. Je wilde zelfs graag advies over 2 topjes uit een beetje het middenklas segment. Je bent 15 misschien ondertussen 16 en hebt nu al een complete k2 van l'acoustics. Wouw dat wil ik ook wel.
      Dan nog een reden waarom ik het een beetje een raar verhaal vind. Als je een k2 hebt dan had je er ook een mooie cursus dag bij gekregen. Dan hadden ze je uitgelegd hoe het in te regelen en wat de effecten waren als je subs gaat stacken of andere manieren van plaatsing toe past. Dan had je dus ook geweten hoe het zat met de afstraling van de subs en het effect van meerdere subs tegelijk te gebruiken.

Tipje van de dag. Blijf jezelf en doe niet jezelf voor als ikke grote jongen wij k2 van l'acoustics want ik geloof er gene en moer van dat JIJ een k2 set hebt. Dit blijkt in ieder geval niet uit de kennis die je hier toont en aangeeft en de overige poosts die je geplaatst hebt. Heb ik geen gelijk dan ben ik wel erg benieuwd naar hoe jij dit voor elkaar gekregen hebt. ( en dan even zonder google en dure speaker set in typen )

Wij hebben namelijk ook zo nu en dan een groter feestje ( weet ik veel hoeveel precies zal een stuk of 10 a 15 per jaar zijn dat het echt wat groter is ) Wij gebruiken dan ook meerdere subs tegelijk op 1 locatie en hebben er wel even over gedaan om er echt helemaal achter te komen hoe het nu precies zit met afstraling, rendement en dergelijken.
      Last edited by ronennieshow; Thursday-12-06-2014, 10:48.

Comment

Olie en vuur, ik weet het.
        Omnidirectional is uitstraling (of ontvangst) gelijk in alle richtingen.
        Plaatsbepaling (waar is bron van geluid, ook al is deze omnidirectional) doen we met onze twee oren wat niet meer lukt (oren staan niet ver genoeg meer uit elkaar :) ) onder bepaalde frequenties.
        Behalve op basis van volume (Zet je linker oor maar voor een sub in open veld, dan weet je wel dat die links van je staat :))

Ooo en voor wie er op af wil sturderen, lees voer.
        Last edited by BT-Studio; Thursday-12-06-2014, 11:53.

Comment

Ik neem aan dat we het er dus over eens zijn dat subs over het algemeen omnidirectioneel zijn...

Comment

Ok ze zijn omnidirectioneel in de zin dat het geluid overal te horen is.
            Maar de plaatsing is nog steeds belangrijk dus in een hoek met de opening naar de muren en het liefst een plank erop is beter dan alleen maar in de hoek.
            Volgens mij maak je zo gewoon een extra hoorn en krijg je daardoor extra geluidsdruk.
            Bij meerdere subs is plaatsing in een v beter dan gewoon naast elkaar omdat je dan een bundeling/afstraal gedrag krijg dat in de buurt komt van de rest van de pa dwz niet meer omni maar vooral naar voren gericht.

En voor alle duidelijkheid ik werk niet in de pro audio branche maar ben er de laatste tijd veel erover aan het lezen en daar haalde ik die informatie vandaan.
            Ik zal in het vervolg de links plaatsen en in het midden laten of het ook juist is :)

Comment

We kunnen blijven doorgaan..

De door jou genoemde v opstelling heeft alleen baat bij hoorn subs..
              Waarom zou je de sub met de BR poorten naar de muur zetten als een sub hetzelfde afstraalt achter??

Dat je veel info leest over pro audio is nooit slecht, maar je kunt ook gewoon iets lezen zonder het te begrijpen ;)

Comment

Je haalt wel het 1 en ander door elkaar.
                Zoals al aangegeven gaat het in jou verhaal over een hoorn geladen kasten. Dit is wel heel wat anders dan een bandpass of front loaded.

Dit is allemaal nogal achterhaald en gedateerd. Tegenwoordig wordt er steeds meer in arc gewerkt dit kan werkelijk als een boog uitgezet worden of via processing zo aangestuurd worden.

Er is dus ook zeer degelijk een verschil in type kast en hoe deze te plaatsen

Comment

En welke geluidsbewerking je daar dan nog eens op uitvoert. Zomaar wat subjes in een boogje zetten heeft echt niet het beoogde resultaat. Een plankje boven op je sub leggen doet ook helemaal niks, buiten wat rammelen waarschijnlijk. Zit je dus niet echt op te wachten. De meest eenvoudige en effectieve manier om meer rendement uit je subs te halen is ze op de grond (of tegen het plafond) te zetten en dan nog liefst tegen een muur. Ga je ze voor de muur zetten heb je weer kans op vervorming door reflecties tegen die muur, juist door het omnidirectionele afstralingsgedrag.

Comment

@ Hollender.

Klopt alleen zomaar een boog neer zetten dat gaat hem niet worden en komt er wel meer bij kijken. Maar als ze hier van ik wil misschien 2 speakers gaan kopen en wat kan wel en niet op elkaar binnen een half jaar naar volledige k2 setup gaan en dan niet eens weten hoe het zit heb ik weinig zin en motivatie om ze uit te leggen hoe ze de speakers precies in een boogje moeten zetten om zo wat meer rendement te halen. Vooral omdat de meeste die zich er hier mee bemoeien:
                    Weinig tot geen ervaring hebben met het stacken , samen voegen van subs
                    Ze niet eens weten wat de werkelijke verschillen tussen subs ( kunnen ) zijn
                    Er vaak niet eens over 2 of meer subs beschikt word.

Dan vind ik het raar wanneer ze ergens een keer wat gelezen hebben ( en er wel wat van onthouden ) maar eigenlijk geen flauw idee hebben wat er werkelijk gaande is er hier wel advies gegeven word en gedaan word alsof ze koning audio zijn.

Ik weet ondertussen wel dat het anders is. Als we weer ergens een setup maken met meerdere subs is het zelfs voor ons naar meerdere keren zelf in de praktijk ermee bezig geweest te zijn toch iedere keer weer een hoop gedoe om het echt helemaal goed te krijgen. Dit valt toch altijd wel weer zwaar tegen. Zelfs de echte grote profs flikkeren niet zomaar wat subs op een hoop en het komt wel goed. Die zijn er ook vaak erg lange tijden mee bezig om het laag op orde te krijgen.

Ik zie het daarnaast al wel weer voor me. Sta je ergens in een zaaltje leuk setje bij je. Staat er ergens raar achterin een hoek een sub tegen de muur. Leuk die paar db extra maar doordat ze verder weg staan ben je niet alleen die paar db meer al weer kwijt voordat het geluid daar is waar je ze wil hebben. Ik ben ook wel erg benieuwd naar de uitlijning met de toppen. Want ik geloof er geen ene moer van dat de meeste ( dus echt niet iedereen ) dit weer zo getimed krijgt dat het geluid van de sub en de top weer gelijk loopt en je zonder rare effecten je geluid daar krijgt waar het hoort.

Voor de ts.

Koop gewoon een zwaardere set als dit niet voldoende is. Heel af en toe zal je in een zaaltje het geluk hebben de subs echt lekker neer te kunnen zetten. Maar in de meeste gevallan zal het er niet eens beter op worden. Er komt heel veel meer bij kijken dan wat je had verwacht gok ik zo. Als je dan nog eens het extra meet, regel en controlleer werk per klus erbij moet tellen dan wist ik het wel en kocht ik gewoon wat anders.
                    Last edited by ronennieshow; Friday-13-06-2014, 07:52.

Comment

Beste Ron,

Als je goed leest zeg ik ook niet dat ik het zelf heb, maar dat wij het hebben...
                      Ik werk nu namelijk bij een bedrijf dat met l'Acoustics werkt,
                      en ik heb idd ook geen cursus gekregen in K2, maar een college van mij wel,
                      die ook wel een hoop aan mij geleerd heeft.
                      en ik wil heus niet hoog overkomen, ik vertelde ook alleen maar mijn ervaringen.

En het klopt dat 15 jaar ben, en daardoor nog niet zo professioneel ben,
                      maar voor mijn leeftijd weet ik al aardig wat over hoe het zit...
                      (Begon in de 1e al met het knipperen van de lichten tijdens onze schoolfeesten,
                      en geloof mij, dat zijn niet 2 par56 rekjes...)

En die topjes, tja, dat was nog voordat ik bij Night Force werkte,
                      toen wist ik nog niet hoe het precies zat, en wat het beste was voor die toepassing...
                      Sinds Januari werk ik nu daar, en heb al een hoop geleerd...

Maar ik zal voortaan betere reacties plaatsen, waar je ook wat aan hebt, mijn excuses.

Comment

Ik had eens gehoord dat als er ergens een l'acoustics installatie stond, dat er altijd iemand van l'acoustics zelf bij was die alles controleerde, wist alleen niet als dit ook echt zo was.
                        Bij welk verhuur bedrijf werk je dan Svennie1998? want er zijn niet zoveel firma's die l'acoustics mogen verhuren. Rent-all is er wel eentje van die redelijk groot is.

Comment

Originally posted by Sander1986 View Post
                          Ik had eens gehoord dat als er ergens een l'acoustics installatie stond, dat er altijd iemand van l'acoustics zelf bij was die alles controleerde, wist alleen niet als dit ook echt zo was.
                          Is ook niet zo. Het is wel zo dat ze een training / cursus geven maar het is echt niet zo dat ze er bij elke klus jou op alles gaan controleren. Dat is natuurlijk niet te doen.

@ Svennie.
                          Als je zegt WIJ ben JIJ daar dus in mijn ogen onderdeel van. Als je zegt me werkgever heb JIJ dus in werkelijkheid helemaal niks. Nogal een verschil dus. Maar om heel eerlijk te zijn had ik dit ook al wel verwacht aan de post te lezen die je er neer zetten. Heerlijk om te zien hoe iedereen trots is op de spullen van een ander en het graag al meteen in de WIJ vorm plaatsen al is er niets wij aan bij.

Comment

Zo eens even wat orde scheppen.:

- Dratsabylgu.
                            Top! je leest je goed in over audio. Echter, moet je niet zomaar alles 1 op 1 overnemen wat je ergens op internet leest.
                            In jou geval zitten er aan de V opstelling nog diverse andere randvoorwaarden die in het geval van de vraag niet van toepassing zijn.
                            Zo maar de uitspraak doen een "V" opstelling is het beste, is dus zeker niet waar. Dat het in sommige gevallen "het beste" is zou kunnen.

- Svennie1998.
                            Zet eens 1 subje neer. Dan heb je overal gelijk geluid.
                            Ga je er echter 12 naast elkaar leggen, dan zorg je daarmee ervoor dat het sub wel directioneel wordt. oftwel door de subs naast elkaar te zetten (of in bepaalde opstellingen te zetten) kan je het wel weer enigzinds richten.
                            Overigens: Summerloverz 2014 is pas 6 Juli. Stond je op de 2013 editie? daar hing geen K2 maar Kudo en Kara ;)

- Sander1986.:
                            Dit is inderdaad niet het geval.
                            Wel is het inderdaad zo dat als je een line-array systeem van ze gebruikt je daar een cursus voor moet doen. Na afronding hiervan ben je een "l'Acoustics Technicus" maar dat betekend dus gewoon er iemand met kennis hebt van hun systemen bij is, niet dat er iemand van hun zelf bij is.
                            Ik heb t zelf ook, rentall is dus zeker niet de enige die het verhuurd, wel een van de grotere, maar zijn er nog wel behoorlijk wat meer.

- Ronnie,
                            Ik vindt niks mis met het praten in een WIJ vorm als werknemer van een bedrijf, je maakt er immers toch ook onderdeel van uit.
                            Naar mijn mening geeft dat enkel een hoge betrokkenheid en een goed groepsgevoel aan. Wij als in iedereen van bedrijf x samen.
                            Daarbij is er denk ik ook niet veel mis mij om trots te zijn dat je bij een (mooi) bedrijf werkt toch?
                            Natuurlijk is het wel zo netjes om aan te geven dat iets van bedrijf x is of van jezelf, maar toch de wij vorm opzich als werknemer vindt ik enkel maar positief.

Comment

Naja beetje gelijk moet ik je misschien wel geven.

Dit komt misschien ook wel door het Daan verhaal. Die loopt 1x even mee. Hoeft eigenlijk helemaal niets te doen en gaat dan van alles in mijn naam lopen roepen. Dan is een WIJ gevoel voor MIJ dus zeer zeker niet een positief iets. Dan heb ik liever dat er gezegd word van met het bedrijf waar ik mee gelopen heb...... doen ze.... ervaarde ik..... zag ik.

Dan praat je in ieder geval voor jezelf. Niet namens een ander in een WIJ vorm. Ik vind dat namelijk als gene die er dan nog wel eens boven staat (die gene die allemaal wij roept ) gewoon echt erg irritant en vervelend. Want als het niet klopt of gewoon niet volledig is of zelfs helemaal fout ( Daan ) wel de gene die hierop aangewezen word / werd. Want die stage lopen / hulp of medewerker of nog wat heeft wel JOU naam gebruikt in zijn reactie of verhaal over een klus. Hier ben ik en sommige die ik ken met mij dus helemaal niet blij mee.

Dat je betrokken bent bij een bedrijf en er fanatiek in bent en positief over bent is allemaal heel mooi en prachtig en is alleen maar goed. Wat ik wil zeggen is let op met wat je roept en kijk naar je eigen. Doe je eigen ding handel in naam van je zelf. Een ander is in mijn ogen meer dan kundig genoeg om zelf zijn verhaal te doen en te vertellen wat er gedaan is.

Comment

Sander1986:
                                Ik werk op dit ogenblik bij het bedrijf: Night Force

SLGV:
                                Vorige week maandag (9 juni) was Summerloverz in Ede.
                                Daarvoor (2013) gebruikte ze idd Kudo en Kara, maar Kudo gaat een stuk zachter dan K2 en weegt nog eens meer ook...
                                (Kara werd gebruikt als infill/Outfill)

Ronnie:
                                Ik begrijp je reactie, ik zal voortaan alleen over mezelf praatten, en anders, zoals je al aangaf,
                                niet in de WIJ vorm...
                                Maar ik bedoelde ook, zoals SLGV al aangaf, dat ik het niet zo bedoelde dat al die spullen van mij zijn,
                                maar puur het groepsverband. Ik wil niet opscheppen, maar vind het gewoon leuk om bij dit bedrijf te mogen werken.

Comment

Working...
                                X