Announcement

Collapse
No announcement yet.

speaker voor kratradio

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• speaker voor kratradio

Hoi

ik zocht nog een speaker voor een kisttradio, voor in de zomer.
    ik had nog 2 rc accupacks 7,2v (serie, met schakelaar om parallel op te laden) 300mah en lader.
    dus ik dacht laat ik een kratradio bouwen, alleen nog ta2024 en stepdown converter
    maar ik zocht nog een goede speaker, ik had niet echt vertrouwen in de gevoeligheid van de autospeakers, dus ik dacht eerder aan de beyma 8ag/n of de 12ag100(25 euro marktplaats (goed werkend)).
    dit wou ik in een 30l mdf kist doen.
    ik weet dat kleinere speakers meer bass geve in een kleinere kast maar
    omdat de kist pa speakers hebben een hogere gevoeligheid.
    maar wat is een beter idee

had trouwens niet verteld dat ik dance luister ik weet niet hoe laag de kick gaat,
    en had de woofers in winisd geplaatst. 8ag/n gaat tot 60 hz 96db
    12ag100 100hz op 101db
    omdat mobiele versterkers geen fatsoenlijk vermogen kunnen leveren voor buiten is mijn voorkeur voor de beyma 12ag100, maar ik weet niet wat hard genoeg gaat voor buiten, 1 speaker trouwens

Comment

ik had niet echt vertrouwen in de gevoeligheid van de autospeakers
      Die zou ik juist wel pakken, hebben niet gek veel vermogen nodig om een leuk geluid te kunnen produceren wat nog aardig klinkt ook in een kastje met bassreflex poorten. Daarnaast heb je een setje leuke autospeakers voor een paar tientjes in huis. Met een Beyma woofer heb je er ook nog een goede tweeter bij nodig, autospeakers zijn meestal al coaxiaal opgebouwd waardoor je ruimte bespaart en vaak is er al een eenvoudig scheidingsfilter ingebouwd, of een laag-af filter voor de tweeter.

Een forse PA speaker heeft meer vermogen nodig om goed van zijn plek te komen. Ook al ligt de gevoeligheid (en het rendement) dan wellicht hoger.

Verder zou ik, indien je handig bent met elektronica, een subsonic filter plaatsen tussen je audiobron en de eindtrap die je gaat gebruiken. De zeer lage frequenties <50 Hz wil je niet uitversterken omdat dat teveel vermogen vreet.

Verder lijkt mij een woofer groter dan 8 inch overbodig, omdat je dan erg veel vermogen nodig zult hebben om die woofer goed aan de gang te krijgen. Dat gaat je met een accugevoede eindtrap niet lukken, tenzij je een autoversterker gebruikt met bridge output die efficiënt werkt en niet binnen 2 uur je accu's al leeggetrokken heeft.

Persoonlijk, indien je echt hoog en laag apart wilt gaan installeren, zou ik er voor kiezen om met een deftige composet te gaan werken. Dan heb je tweeters + 'woofers' apart, plus een goed scheidingsfilter wat je in de kast zelf kunt installeren. Bouw een kastje met een bassreflex poort en ik denk dat je dan al een vrij goed resultaat krijgt. Ik zou de kist zo bouwen dat je kunt experimenteren met verschillende frontpanelen waar je je speakers + poort in bouwt, kun je experimenteel luisteren wat het beste werkt.

Let wel, een goede composet kost je wat geld, skip de budgetmerken zoals Caliber, Fusion en soortgelijk. Rockford Fosgate, JBL, Pioneer, MTX zijn enkele merken die prima audioproducten voor de aftermarket audiomarkt produceren, kun je vast een leuk setje tweedehands van overnemen.

Comment

Na het een keer of heel vaak gelezen te hebben begrijp ik denk ik ook een beetje wat er moet gaan gebeuren

Ook ik zou voor auto speakers gaan. De simpele reden dat deze ook vaak 4 of zelfs 2 ohm zijn. Lagere weerstand is hoger vermogen met de zelfde auto versterker. Dat een auto versterker geen vermogen kan geven of een slecht rendement geeft is pure onzin. Alpine heeft zelfs gewoon een 2 tal lijnen met digitale versterkers met erg goede rendementen

Alleen als ik zo lees wat je wil gaan kopen is het ben ik bang weer zoon project waarbij wij al meteen weer te horen krijgen dat het te duur is.

Comment

bedankt voor de reactie,

maar een klasse d versterker van 150 euro voor n kistradio vind ik zelf best duur omdat ik 16 ben, en dus niet zoveel verdien.
          ik koop dan liever gewoon n ta2024/maxamp (klasse d/t) en n composet,
          ik heb geen idee hoe je eigenlijk zo'n subsonisch filter maakt(met condensator?) voor kistradio dan.
          en krijg je trouwens ongeveer +1db als je 2 magneten tegen elkaar aan duwt, en moet je dan niet 1 pool van de speakers omdraaien omdat de
          magnetische deeltjes daan van elkaar afgaan staan + aan de ene kant en - aan de andere.

doe trouwens natuurkunde havo 4 dus ga niet te extreem moeilijke elektrische circuits voor de dag halen

Comment

Tip.
            Koop zoon draagbare speaker dinges of een goede bouwradio. Is goedkoper en 99 van de 10x ook beter.

Enne natuurkunde op havo 4 niveau maar niet weten hoe een spoel en magneet werkt? Sterkte met je examen.

Comment

Originally posted by ronennieshow View Post
              Tip.
              Koop zoon draagbare speaker dinges of een goede bouwradio. Is goedkoper en 99 van de 10x ook beter.

Enne natuurkunde op havo 4 niveau maar niet weten hoe een spoel en magneet werkt? Sterkte met je examen.
              Heeft ie nog een jaartje voor. Enne, havo 4 natuurkunde is geen handleidingtje speaker bouwen.
              Sterker nog, mijn natuurkunde leraar van vroeger heeft een Roland Cube naar zijn grootje geholpen
              omdat hij wel wist hoe het zat.

Kies voor de makkelijke weg, of haal iemand erbij die er echt verstand van heeft...

Comment

Sterker nog, magnetisme wordt pas in de 5e klas behandelt ;)

Comment

Magnetisme met alle in en outs is volgens mij toch nog wel een stapje verder dan een spoel met magneet.

Als je dan ( voor zover ik uit de poost kan halen ) eigenlijk nog geen flauw idee hebt over hoe een speaker nu eigenlijk werkt vind ik dat voor iemand uit havo 4 toch wel tegen vallen. Ik kan dan misschien een kneus zijn die in een ver en grijs verleden een vmbo opleiding heeft gedaan maar wij kregen dit misschien wat eenvoudigere gedeelte van goh wat doet een electro motor. Hoe werkt een dynamo ( waar de basis ideen van een speaker en microfoon ook mee te maken hebben ) al veeeeeeeeeel eerder. Sterker nog ik denk dat de basis van een dynamo zelfs al op de basisschool geleerd word. Dus typ het eens voor de gein in bij google. Lees wat doe een middagje research. Als je een havo opleiding met natuurkunde volgt en een eigen project wil maken is het volgens mij geen straf om wat uit zoek werk te doen wat ook nog eens over je eigen onderwerp gaat. Met een beetje google kan je namelijk al heel erg veel extra info tegen.

Maar goed deze discussie is er toch weer een waar ik waarschijnlijk als verliezer uit kom omdat ik zeg en vind dat iemand zich wel eens wat meer zelfredzaam mag opstellen. Naar mijn idee zijn we hier namelijk om kennis te delen en misschien wat op te doen. Niet van ik plof het hier wel neer en hoop eigenlijk dat er iemand langs komt met tada hier is uw eigen zelfbouwkrat radio. De naam zegt het namelijk al. Zelfbouw.

Maar met een beetje google kom je zelfs bij complete berekende met plaatjes en omschrijving hebbende zelfbouw projecten. Maar nogmaals wil je een beetje een goede maken dan kost dit al heel erg snel meer dan een beetje een leuke kant en klare kast. Daarnaast moet je al echt goed weten waar je mee bezig bent om er iet of wat fatsoenlijks van te kunnen maken.

Comment

ik weet wel hoe die magneten en al werken maar berekeningen en een berekening voor een transformator. stof erover hebben we niet gehad. alleen dat de plus deeltjes aan de ene kant gaan zitten en de min deeltjes aan de andere kant. mijn vraag was eerst meer of het geluid goed hoorbaar harder gaat. en of je dan niet de polen van een van de 2 speakers moet omdraaien. maar dat is dus niet zo.

Comment

ik had nog eens verder gekeken naar composets, en ik ga denkik de jbl gto6508c kopen. is 60 euro op hun eigen site
                      ik zat te denken om ze in een 50l box te doen, ik had er ook 1 in een 6th order bandpass, front 13l, 10 cm pijp 11,2cm lang.
                      rear chamber 40l, 10cm pijp 11,9cm lang.
                      53-115Hz van 114,2 tot 115,5db
                      en de andere woofer in een closed box 2l, voor de bandpass box.
                      Zou dit gaan werken want ik heb er zelf niet zoveel vertrouwen in.
                      heb op het andere plaatje de 50l BR box met 2 drivers erin geplaatst(groene lijn)
                      als die bandpass zou werken doe ik er gewoon een potmeter op dat kanaal voor het regelen van de bass, of een weerstandje(s) parallel met schakelaar ertussen om de bass te verlagenbandpass.jpgBR.jpg

Comment

sorry voor slechte kwaliteit plaatjes, maar ik denk dat jbl zelf de parameters heeft aangepast, omdat hij het theoretisch zo goed doet in bandpass

Comment

die bass reflex had wel 20w en de andere speakers niet, met 1 watt zou die theoretisch 102db gaan, sorry voor de vele reacties achter elkaar, had ik niet meer aan gedacht dat ik hem op max vermogen van de ta2024 had gezet

Comment

En... wat is je vraag nu precies? Want dat kan ik er echt niet uit halen.

Comment

Working...
                            X