Announcement

Collapse
No announcement yet.

Welke versterker

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Welke versterker

Goedemorgen,

Enige tijd geleden heb ik 2 RCF L18S801 18 inch Subwoofers gekocht en hier zelf aan de hand van het CUBO ontwerp een kist om gemaakt.
    Vanuit mijn vorige set had ik nog een QSC GX5 versterker liggen, maar deze levert 500 watt op 8 ohm. Nu zijn de RCF's 700 zag ik en ik vroeg mij af welke versterker ik nu
    het beste kan nemen. Het hoeft geen topline versterker te zijn, maar kwalitatief wel goed.

Set wordt eigenlijk enkel gebruik voor drive in werk.

Groet,
    Tom

Ik zou je oude versterker eerst eens proberen.

Comment

Dat heb ik uiteraard gedaan en dat werkt vanzelfsprekend. Echter als er meer uit te halen valt dan wil ik dat natuurlijk graag. Ik heb liever vermogen over dan dat ik eigenlijk altijd te kort kom.

Comment

Ik zou normaal gesproken ook wel een zwaardere versterker nemen, meestal hou ik ongeveer 2 x rms van de speaker aan voor het vermogen van de versterker dus in jou geval zou ik zoeken naar iets van ongeveer 1400 watt op 8 ohm.

Is het mischien mogelijk om een keer een goede versterker met voldoende vermogen te lenen of te huren en eens te testen of je het verschil goed kan merken.

Comment

Helaas heb ik die mogelijkheid niet echt, en ik vind huren eigenlijk altijd zonde van het geld..

Comment

Verschil in weergegeven vermogen dB (SPL) tussen 500 en de 700 (die de speaker aankan) zal wel meevallen. (Iets van 126dB vs 127,5dB voor deze speaker)
            Gevaar met een 500W versterker is alleen dat als je deze te ver (vol) opendraait het signaal kan clippen en je de speaker dus opblaast.
            Met voorstel van Dratsabylgu gaat signaal niet clippen maar zal de speaker als waarschuwing op een gegeven moment slecht gaan klinken.
            Kortom die 500W kan wel maar pas dan wel op met de volume knop.

Comment

Qua geluidsdruk ga ik er dus merkbaar weinig op vooruit als ik het goed begrijp?

Comment

Klopt. Elke verdubbeling van het vermogen in watt is +3dB SPL (op 1 mtr)
                Dus als je 126dB hebt bij 500W heb je 129dB bij 1000W.
                Zo zie je maar dat watt niet alles is. :)
                De sensitivity daarin tegen verteld je iets over hoeveel vermogen (SPL) een speaker geeft bij 1W.
                Bij deze speaker (99.5) is dat wel heel mooi (bijna te mooi om waar te zijn).

Comment

En dan moet je ook nog weten dat 3 db maar net hoorbaar is.

En een verdubbeling van geluidsdruk vergt 10 db = 10 x zoveel vermogen.

Comment

edit:

Jep!
                    Last edited by Hollender; Wednesday-25-06-2014, 17:03.

Comment

Oke, duidelijk. Nu wil ik mijn set toch compleet verkopen, dus inclusief versterker. Daarbij blijft mijn vraag dan ook staan welke versterker hier het beste op aan zou sluiten?
                      Bedankt alvast!

Comment

Working...
                      X