Announcement

Collapse
No announcement yet.

Geen stemmen bij aansluiten laptop op Soundcraft FX16 II

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Geen stemmen bij aansluiten laptop op Soundcraft FX16 II

Wellicht een hele domme vraag maar zodra ik mijn laptop of cd speler koppel aan mijn Soundcraft Spiritfolio FX16 II ontbreken de stemmen maar is de muziek alleen nog maar te horen.

Ik plug de laptop via stereo 3,5mm naar 6,35mm stereo op de Line van het mengpaneel. Portable cd-speler geeft hetzelfde resultaat. Alleen op de 2Track hoor ik wel het gewenste resultaat.

Ik doe vast iets helemaal verkeerd en is er een heel simpel antwoord op mijn probleem.

Dank alvast! :)

Het antwoord is heel simpel. Je gebruikt waarschijnlijk die stereo plug op één mono kanaal. Voor stereo heb je twee mono kanalen nodig. Dan heb je deze kabel nodig.

Dat je geen stemmen meer hoort komt omdat de line ingangen geen stereo ingangen maar gebalanceerde ingangen zijn. Dit is een manier om storingen te voorkomen bij langere afstanden (net zoals bij xlr). Bij gebalanceerde verbindingen wordt het signaal twee keer door de kabel gestuurd, maar dan is van één signaal de fase omgekeerd. In het mengpaneel wordt van een van deze twee signalen de fase weer terug omgekeerd, waardoor je dus weer twee keer hetzelfde signaal krijgt. Daarna worden deze twee signalen samengevoegd, en hierdoor worden storingen (zoals brom) onderdrukt.
    Als je dus een stereo signaal op een gebalanceerde ingang aansluit, wordt ook van het linker of rechter signaal de fase omgedraaid. Maar nu heb je dus twee verschillende signalen waardoor bepaalde frequenties elkaar uitdempen bij het samenvoegen van de signalen. Onder deze frequenties vallen meestal de vocalen.
    Last edited by yvesproductions; Friday-27-06-2014, 15:15.

Comment

Top! Dank voor het snelle antwoord. Weer iets geleerd vandaag :)

Ik ga een paar van die kabels bestellen :)

Comment

Originally posted by yvesproductions View Post
        Maar nu heb je dus twee verschillende signalen waardoor bepaalde frequenties elkaar uitdempen bij het samenvoegen van de signalen. Onder deze frequenties vallen meestal de vocalen.
        Mierenn%&k@n ik weet het maar niet alleen bepaalde frequenties maar alle signalen welke in beide kanalen op de zelfde moment voorkomen worden geannuleerd.
        Kortom alles wat in het stereo signaal in het midden zit. (Vaak is dat de zang en bas)
        Verder goed antwoord hoor. :)
        Last edited by BT-Studio; Friday-27-06-2014, 18:58.

Comment

Klopt. Maar ik wilde het zo simpel mogelijk houden en uiteindelijk dempen alle frequenties die precies hetzelfde voor links en rechts zijn elkaar uit, dat bedoelde ik met 'bepaalde frequenties'. ;)

Comment

Maar hou het dan wel correct. Bij een gebalanceerde verbinding wordt er niks in fase gedraaid. Er wordt verschil gemeten tussen de hot- en coldsignaal, that is all.. En als dan je hot links is, en je cold rechts, dan pakt ie dus het verschil tussen links en rechts..

Comment

Originally posted by Onelo View Post
              Maar hou het dan wel correct.
              Ik denk dat Yvesproducties het over het aangeboden balanced signaal heeft, welke op 1 van de kernen (cold) wordt aangeboden als een in fase gedraaid signaal.
              Originally posted by Onelo View Post
              Er wordt verschil gemeten tussen de hot- en coldsignaal, that is all..
              Klopt deze worden op de input van elkaar afgetrokken.
              Als balanced signaal van cold een in fase gekeerd signaal is van hot heb je (+Signaal) - (-Signaal) = 2x Signaal
              Anders (bij verstoring of links en rechts signaal) (+signaal) - (+Signaal) = 0 (Voordeel balanced)
              Last edited by BT-Studio; Friday-04-07-2014, 20:17. Reason: Reactie 2x gelezen :)

Comment

Working...
              X