Announcement

Collapse
No announcement yet.

JBL EON 515 + vraag over watt

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• JBL EON 515 + vraag over watt

hey

2 jaar geleden 2 JBL EON 510 aangekocht ( http://www.bax-shop.nl/producten-uit...ve-luidspreker )

dit weekend met mijn traktor S4 beide kapot gespeeld waarschijnlijk omdat ik te luid aan het spelen was.
    ze zijn momenteel binnen bij de fabrikant om te zien of ze nog hersteld kunnen worden.

dezelfde avond vervangingboxen gekregen van iemand en die gingen beduidend veel luider dan die van mij.

mijn vraag is waar moet je voornamelijk op letten bij aanschaf van nieuwe boxen ?
    op het aantal continu watt of naar maximale SPL
    in mijn geval met de EON 510 : 280 watt continu en maximum SPL 121 DB
    de vervangboxen die tevens een stuk kleiner waren ( weet niet meer welk merk ) waren van 600 watt.

graag wat meer technische en verstaanbare uitleg :)

alvast bedankt

Watt wil alleen zeggen hoeveel vermogen de speaker kan verwerken.
    Een spl wil zeggen hoeveel decibel er geproduceerd word. Dus hoe hard kan het.

Als je dus een speaker hebt die erg efficiënt omgaat met de aantal watts dan gaat deze dus al vrij snel hard. Heb je er 1 die niet zo goed presteert zal je dus een hoop meer watt erin moeten steken om even hard te gaan.

Maar er is meer dan alleen de watt en spl. Belangrijk is misschien ook de klank. Leuk als je veel watt, en vermogen kan verwerken alleen heb je er weinig aan als deze nergens naar klinken

Belangrijk is dus klank en spl. Hoe hard en hoe klinken ze. Het watt gedeelte is alleen info over hoeveel vermogen (watt) je versterker moet zijn om hem mee aan te sturen

Comment

ok, dat elk merk en soort box zijn klankkleur heeft is begrijpelijk maar wat van volgende gaat dan het luidst ?

box 1 : watt 600 en SPL 120 DB
      box 2 : watt 350 en SPL 140 DB

zijn fictieve getallen dus kweet niet of dit wel kan hoor !

Comment

Speaker 2 gaat dus harder.

En volgens jou getallen dus zelfs met een minder sterke versterker.

Zie het als mijn bestelwagen met een 2.0 liter moter en 65 pk en een top van 130 tegenover een sport wagen met ook een 2.0 liter motor en 300pk en een top van 230.

Motor is even groot alleen de ene gaat er een stuk efficiënter mee om en kan daarom harder.

Comment

dus als je enkel voor harder gaat ( actieve boxen ) is de SPL belangrijker dan de watt

Comment

Inderdaad

Comment

als je een verschil hebt van 3dB, is dit dan werkelijk zoveel luider ???

Comment

3db is ongeveer een verdubbeling van de geluidssterkte.
                Het menselijk oor ervaart 10 db als een verdubbeling van de geluidssterkte.
                Jou defecte eon's hebben dus een spl van 121 db.
                Er zijn op dit moment genoeg speakers met meer dan het dubbele vermogen en dus ook met een veel hogere spl, veel speakers gaan richting 130-133 als max spl. Het verschil tussen 120 en 130 db ga je dus ook goed merken.

Comment

Working...
                X