Announcement

Collapse
No announcement yet.

Advies over versterker en boxen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Advies over versterker en boxen

Ik ben nog niet zo lang geleden begonnen als DJ (ben nu 12 jaar) en heb in het begin wat dingen bij elkaar gesprokkeld,

Ik heb nu het volgende:

- Een (oude) Kenwood versterker (200 Watt); deze wordt erg warm tijdens het draaien van muziek
    - 2 boxen van Skytec PA-speaker 2x 8" 600 Watt 8 Ohm
    - 2 boxen van Skytec PA-speaker 10" 400 Watt 8 Ohm
    - DJ controller van Pioneer (de DDJ-SB)

Ik mag af en toe in het zwembad een kinderdisco geven en merk dat de muziek eigenlijk net niet hard genoeg gaat en ik mis een beetje bas. Ik verdien er ook een beetje geld mee en wil dat graag uitgeven aan iets wat de kwaliteit verbetert.

Is een andere versterker misschien al voldoende?

Is een subwoofer extra beter? Ik heb aan de achterkant van de versterker 4 aansluitingen voor boxen, dus daar kan geen aansluiting voor een extra box meer bij.

Wat zouden jullie aanraden?

Originally posted by okijoki View Post
    Allereerst zou ik stoppen met de term 'boxen'.
    Ik boxen zitten baby's, in speakers zit geluid. ;)

Ten tweede.

Als ik je goed begrijp wil je meer vermogen en beter geluid.
    Kijkend naar je setje is het snel vast te stellen dat je beide nog niet hebt.

Jouw eerste 'probleem' is het feit dat je een oude Hi-Fi versterker hebt.
    A. hij is niet bedoeld voor de toepassing waarvoor je het gebruikt
    B. hij is oud en wat ga je doen als hij het begeeft?

Tweede probleem zijn de speakers. Skytec, daar wordt je niet blij van.
    A. slechte kwaliteit, veel te goedkoop
    B. onbetrouwbaar en vaak onder hun aangegeven vermogen.

Mijn advies:
    Ik zou toch kijken naar een totaal nieuwe set.
    Jouw huidige set dus vergeten en gaan voor iets nieuws.

Je bent nog heel jong en beginnend dus ik denk dat je budget nog
    niet heel erg hoog is. Toch zou ik je aan willen raden eens te kijken naar
    de DAP Club Mate II, een mooi beginnerssetje waar jij nog jaren plezier van kan hebben.

Het is een actief setje, dat betekend dat de versterker al in de speakers zelf zitten (in dit geval in de subwoofer) en het bestaat uit 2 topjes en een subwoofer. Hierdoor krijg dus een betere basweergave (zoals je aangaf wilde je dat ook) en heb je een mooi, goeduitziend setje waarmee je beter voor de dag komt dan met een woonkamerversterkertje en wat skytec boxen.

Ja, hij kost 649 euro wat misschien voor jou veel geld is, maar het is zeker de moeite van het sparen waard.
    Je zou ook kunnen kijken naar een DAP Palledium versterker en daarbij goede bijpassende speakers kopen (kom je ook wel op 649 uit)
    Een subwoofer zou je dan even moeten laten, daar moet je dan even voor doorsparen.

Comment

Originally posted by okijoki View Post
      Ik ben nog niet zo lang geleden begonnen als DJ (ben nu 12 jaar) en heb in het begin wat dingen bij elkaar gesprokkeld,

Ik heb nu het volgende:

- Een (oude) Kenwood versterker (200 Watt); deze wordt erg warm tijdens het draaien van muziek
      - 2 boxen van Skytec PA-speaker 2x 8" 600 Watt 8 Ohm
      - 2 boxen van Skytec PA-speaker 10" 400 Watt 8 Ohm
      - DJ controller van Pioneer (de DDJ-SB)

Ik mag af en toe in het zwembad een kinderdisco geven en merk dat de muziek eigenlijk net niet hard genoeg gaat en ik mis een beetje bas. Ik verdien er ook een beetje geld mee en wil dat graag uitgeven aan iets wat de kwaliteit verbetert.

Is een andere versterker misschien al voldoende?

Is een subwoofer extra beter? Ik heb aan de achterkant van de versterker 4 aansluitingen voor boxen, dus daar kan geen aansluiting voor een extra box meer bij.

De suggestie die Groninger doet is een erg goede optie. Ik heb het setje laatst gehoord, en het geeft erg goed geluid voor zijn prijs en compacte formaat.
      Zoek je een echte low-budget oplossing, dan kun je ook overwegen om je speakers te upgraden.

Zoals Groninger al aangeeft, sky-tec is een speaker van hele lage kwaliteit. Wat je zou kunnen doen met de 10" speakers, is dat je daar de woofer uit schroeft, en daar deze woofer voor terug schroeft:
      Celestion TF1020 koop je bij Bax Music met de laagste prijs garantie en 30 dagen niet goed geld terug garantie. Voor 23:00 besteld, morgen in huis!

Je zult merken dat deze veel beter klinken, en omdat ze een hoger rendement hebben, gaan ze ook harder.
      Ze hebben geen 400 watt vermogen, maar, jouw versterker ook niet. (en die sky-tec speakers overigens ook niet)

Omdat al deze speakers niet echt bedoeld zijn voor veel bas, kun je, als je wil, uitbreiden met een subwoofer setje. Als ook dit voor weinig/geen geld moet, dan kun je eens kijken op marktplaats, of kiezen voor zelfbouw. (als je hiervoor kiest, ga dan op zoek naar een bestaand ontwerp).

Hoop dat je hier iets mee kunt.

Groeten,

Steven

Comment

Originally posted by Steavey View Post
        De suggestie die Groninger doet is een erg goede optie. Ik heb het setje laatst gehoord, en het geeft erg goed geluid voor zijn prijs en compacte formaat.
        Zoek je een echte low-budget oplossing, dan kun je ook overwegen om je speakers te upgraden.

Zoals Groninger al aangeeft, sky-tec is een speaker van hele lage kwaliteit. Wat je zou kunnen doen met de 10" speakers, is dat je daar de woofer uit schroeft, en daar deze woofer voor terug schroeft:
        Celestion TF1020 koop je bij Bax Music met de laagste prijs garantie en 30 dagen niet goed geld terug garantie. Voor 23:00 besteld, morgen in huis!

Je zult merken dat deze veel beter klinken, en omdat ze een hoger rendement hebben, gaan ze ook harder.
        Ze hebben geen 400 watt vermogen, maar, jouw versterker ook niet. (en die sky-tec speakers overigens ook niet)

Omdat al deze speakers niet echt bedoeld zijn voor veel bas, kun je, als je wil, uitbreiden met een subwoofer setje. Als ook dit voor weinig/geen geld moet, dan kun je eens kijken op marktplaats, of kiezen voor zelfbouw. (als je hiervoor kiest, ga dan op zoek naar een bestaand ontwerp).

Hoop dat je hier iets mee kunt.

Groeten,

Steven
        Dit zou ik dus niet doen.
        Je hebt dan wel de speaker vervangen, maar de je hebt er nu wel een speaker in zitten die
        a. niet gemaakt is voor de kast (gaat wat verder dan alleen afmetingen)
        b. nog steeds in een kwalitatief slechte klankkast zit.

Niet ingewikkeld, gewoon rustig gaan sparen voor wat nieuws.
        Want met deze oplossing ga je niet extreem in kwaliteit vooruit.
        + je zit nog steeds met een versterker die niet bedoeld is voor dit gebruik...

Zelfbouw zou ik ook nooit aanbevelen, helemaal niet aan een beginner.
        In deze prijsklasse levert dat vaak geen extra kwaliteit op.

Lekker voor die clubmate gaan ;)

Comment

Hartstikke bedankt voor jullie antwoorden! Ik heb met BAX-shop gebeld en deze gaven mij het advies om de versterker te vervangen voor deze: Skytec Sky-3000 Mk2 versterker ( http://www.bax-shop.nl/versterker/sk...t-details.html )> Jullie denken dat dit niet veel oplost dus?

En zo niet, heb ik dan met de DAP Club Mate II voldoende geluid om een disco in een wat grotere ruimte (subtropisch zwembad) te draaien met voldoende volume?
          Last edited by okijoki; Monday-13-10-2014, 14:35.

Comment

Working...
          X