Announcement

Collapse
No announcement yet.

Van 100+ naar 250+ personen (geluid)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Van 100+ naar 250+ personen (geluid)

Beste lezers,

We zijn inmiddels al geruime tijd in het bezit van 2x EV ZLX-12P speakers. Alhoewel we hier redelijk tevreden mee zijn (zeker klank) komen de topjes vaak tekort in wat grotere ruimtes met 100+ personen. Als subs hebben we 2 x Devine 118A. De subs trekken het bij lange na niet in grotere ruimters en de kwaliteit laat toch te wensen over.

Momenteel zijn we ons aan het orienteren op een situatie waarin we voor 250+ personen kunnen draaien. Natuurlijk, dat is misschien wel afhankelijk van honderden factoren. Echter willen we wel genoeg power hebben en dat is iets wat we nu missen.

Nu heb ik lopen zoeken en we willen ook zeg maar een 'compleet' setje, dus alles van 1. Ik heb een prachtig mooie subwoofer gevonden, namelijk de ELX 118P van EV, zie hier: http://www.bax-shop.nl/actieve-subwo...t-details.html

Wat raden jullie aan? Voor ons is het momenteel belangrijk om power te hebben. We staan in principe voor alles open, zowel verkoop gehele huidige set als een andere setting. Het budget is wel beperkt tot ong. € 2000,00. We geven liever niet al te veel meer uit.

Ben enorm benieuwd naar jullie adviezen!

Met vriendelijke groet,
    Jordy Boutier

Ja dan zal je de toppen ook moeten vervangen door bv. de ELX-112P daar anders de toppen de subs niet gaan bijhouden.

Dus 2x EV ELX-112P als top en 2x EV ELX-118P als sub.
    Ik vrees wel dat je met deze set de 250+ niet gaat halen. 250 pers. zal ongeveer de grens zijn.

Comment

2000? kom je toch al snel uit bij tweedehands setjes.
      Zelf ben ik weer een dap x-serie setje aan het samen stellen, voor de wat grotere keetfuiven en dergelijken.
      Setje is overigens dap XT15mk2 met X15HL subjes.

Comment

Originally posted by WoodenHenry View Post
        Ja dan zal je de toppen ook moeten vervangen door bv. de ELX-112P daar anders de toppen de subs niet gaan bijhouden.

Dus 2x EV ELX-112P als top en 2x EV ELX-118P als sub.
        Ik vrees wel dat je met deze set de 250+ niet gaat halen. 250 pers. zal ongeveer de grens zijn.
        Daar hebben ik dus ook al naar zitten kijken naar zo een dergelijke set. Over het algemeen ben ik erg te spreken over EV. Voor 250+ man is meer een pré, als ik maar voor rond de 200 man kan draaien zou ik al heel erg gelukkig zijn. Heb je toevallig ervaringen met deze set?

Punt is dat we nu bij 100+ man geluid moeten huren en dat vind ik waardeloos. Heb zelfs op een verjaardag ooit met me Devine Subs gedraaid en 2 x QSC KW122 topjes gehuurd. De bass uit de topjes was nog vele malen beter dan de Devine subs. Grappig.

Comment

EV ELX is zeker een aardig setje, maar 200 man redelijk volume? nee hoor.
          Laat staan 200 man flink volume, zijn zeker aardige kastjes, maar kijkende naar de specs zijn het meer baskasten (frequentierespons (-3 dB): 50 - 100 Hz , frequentierespons (-10 dB): 35 - 200 Hz).
          Serieus laag ga je er niet mee halen.

Comment

Stefke,

Gaat wel een beetje lager hoor. Hieronder de gegevens van de ElectroVoice site.
            Ja en wil je dat de nieren uit het lichaam trillen/beuken, dan zijn er uiteraard andere subwoofers.
            Ik denk dan ook aan een budget van € 10.000+ en dat heeft topicstarter er niet voor over.

EV ELX-118P

Speaker Type Subwoofer
            Nominal Impedance 8 Ω
            Power Rating 700 W
            Woofer Size 457.2 mm (18")
            Frequency Response (-3 dB) 42 - 100 Hz
            Frequency Response (-10 dB) 32 - 130 Hz
            Internal Crossover Yes
            Max. SPL/1m (calc) 134 dB

Comment

beste,

ik heb momenteel de db techn. 15d en deze zijn ook zeer degelijk en houden juist mijn toppen qsc HPR 122i bij maar flink 200 personen vertrouw ik deze ook niet toe dan zal ik al extra 2 subjes bij huren.
              weet wel niet hoe de nieuwe subs van db tech. doen deze vallen ook binnen je budget en het merk is zeker een aanrader
              dB Technologies SUB 15H koop je bij Bax Music met de laagste prijs garantie en 30 dagen niet goed geld terug garantie. Voor 23:00 besteld, morgen in huis!

mvg Gino V

Comment

Volgens verschillende reviews op forums doet hij bijna niks onder de 60 Hz en dan lijken mij de specs van Bax wat realistischer.
                Mijn mening blijft dat je nog steeds flink betaald voor het merk in deze prijsklasse.
                EV is zeker een goed merk dat zich natuurlijk goed op de kaart heeft gezet, maar zelf vind ik de ELX tegenvallen voor het geld.

En 10.000,- is toch wel een beetje overdreven.
                Tweedehands heb je gewoon een net setje waar je veel meer uit kunt halen dan de eerder aangehaalde ELX van EV, je hebt dan niet het EV logo op je kastjes staan, maar voor mij persoonlijk is dat niet erg.

Comment

Originally posted by stefke96 View Post
                  Volgens verschillende reviews op forums doet hij bijna niks onder de 60 Hz en dan lijken mij de specs van Bax wat realistischer.
                  Mijn mening blijft dat je nog steeds flink betaald voor het merk in deze prijsklasse.
                  EV is zeker een goed merk dat zich natuurlijk goed op de kaart heeft gezet, maar zelf vind ik de ELX tegenvallen voor het geld.

En 10.000,- is toch wel een beetje overdreven.
                  Tweedehands heb je gewoon een net setje waar je veel meer uit kunt halen dan de eerder aangehaalde ELX van EV, je hebt dan niet het EV logo op je kastjes staan, maar voor mij persoonlijk is dat niet erg.
                  Waar moet ik dan op letten? Nogmaals, ik ben erg onder de indruk van de geluidskwaliteit van EV. Ik heb ook al vele Dynacord setjes voorbij zien komen maar ik vind dit teveel geld voor hetgeen je krijgt. Ik wil gewoon een 'powerset' waar goed geluid uit komt en wat echt hard kan zonder dat ze over hun zuiger gaan.

Comment

Als gewicht niet een heel groot probleem is kun je gaan kijken naar BV. dap x-serie of iets in die richting.
                    Een DAP X18B speelt die ELX118 sub er makkelijk uit, en ja ik heb ze allebei gehoord.

EV is naar mijn mening in het algemeen wat agressiever in het hoog (Amerikaanse sound).

Comment

Originally posted by stefke96 View Post
                      Als gewicht niet een heel groot probleem is kun je gaan kijken naar BV. dap x-serie of iets in die richting.
                      Een DAP X18B speelt die ELX118 sub er makkelijk uit, en ja ik heb ze allebei gehoord.

EV is naar mijn mening in het algemeen wat agressiever in het hoog (Amerikaanse sound).
                      Ok, bedankt voor je tip! Echter zou ik wel graag actief willen blijven en zover ik kan zien is dit passief. Waar ik toch ook al een tijd naar ben wezen kijken is de volgende set: http://www.bax-shop.nl/luidsprekerse...t-details.html. Compleet buiten het budget maar wellicht kan er iets geregeld worden. Ik kan wellicht nog een leuk prijsje krijgen voor mijn huidige set. Deze set ziet er goed uit en de reviews komen ook goed over. Iemand toevallig ervaring met deze set?

Via een collega heb ik 2 Eric Audio speakers aangeboden gekregen voor een mooi prijsje. Die ook maar is beluisteren..

Comment

Een geweldige sub die hiervoor ideaal zou zijn is de ESW1018 van RCF. Helaas worden deze niet meer gemaakt, maar, er is een redelijke 2e hands markt voor. Omdat het een redelijk rechttoe, recht aan speaker is, kun je, als je een beetje handig bent, deze ook zelf bouwen. bouwtekening-link: http://boyzpc.home.xs4all.nl/Bouwtek...20hoornsub.pdf (wel goede multiplex gebruiken, en geen goedkope MDF, en heel veel lijm). We gebruiken deze zelf met de LF18N401 speaker van RCF. Dat gaat erg hard, geeft een sterke punch, en gaat eeerrug diep. Met iets minder budget kun je er ook de LF18G401 in zetten. (beiden verkrijgbaar bij bax). Gaat net iets minder hard en diep, maar klinkt ook nog steeds geweldig. Subs zijn alleen niet actief, wat gebruik van een versterker betekend. In de categorie goedkoop kun je dat al doen met een iNuke 6000 van behringer, of nog iets mooier en duurder, de 3K6 van Synq. Alternatieve versterker die helaas niet via bax, of überhaupt in europa verkrijgbaar is, maar zeker de moeite waard is de Sanway FP9000. Is een chinees duplicaat van de labgruppe FP9000 voor een prijs van 650 dollar. Haalt weliswaar niet de kwaliteit van de echte lab, maar hij laat behringer, dap, etc wel erg ver achter zich. Nadeel is wel, zelf importeren vanuit China. (bovengenoemde versterkers zijn geschikt voor 4 ESW1018) Ga je uit van 2 van deze subs, met de toppen die je hebt, dan is laag niet meer je beperkende factor. gebruik van een actief cross-over zou ik dan ook aanraden zodat je toppen zich ook echt kunnen focussen op 90+ hertz.

Hoop dat je hier iets aan hebt.

Comment

Steavey,

Bedankt voor het meedenken. Zelfbouw is wat mij betreft alleen geen optie. We willen ook graag actief blijven draaien ipv passief. We zijn ons nu toch sterk aan het oriënteren op de DAP Club Mate III. Valt wel compleet buiten ons budget maar als het een zinvolle investering is moeten we daar maar eens over nadenken. Tenzij jullie nog andere adviezen of meningen hebben?

Comment

Working...
                          X