Announcement

Collapse
No announcement yet.

subwoofer advies

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• subwoofer advies

Goedendag,

Voor onze huis, tuin en keuken set zijn wij op zoek naar een passende actieve sub, om het laag wat meer "punch" te geven zeg maar. De set bestaat uit Behringer spullen; vs1220 speakers, a500 versterker en de 1204usb mixer.

De bedoeling is de sub aan te sturen vanuit de mixer en vanaf de sub doorlussen naar de a500. Ik ga er van uit dat dit kan via de xlr signaal aansluitingen?

Iemand een advies, tip of andere goede raad?

BTW

De set wordt kleinschalig gebruikt voor het versterken van piano, cello en gitaar en eventueel zang. De ruimte is niet groter dan 80 vierkante meter met max 30-40 personen.

Behringer heeft zelf een aantal subs en zoals deze. Ikzelf juig de hele eurolive serie niet echt toe, sowieso heeft Behringer het een paar keer goed bij mij verprusts, maar goed, het is een huis, tuin, keuken-setje dus het mag. Ook zou je niet naar iets heel veel beters moeten kijken, aangezien de toppen VS1220's zijn, die zitten gewoon in een heel laag segment en je zou de kwaliteitsbalans echt verstoren als je bijvoorbeeld een mooi subje van Db zou kopen. Wil je echt naar wat beters qua subwoofer, zou je dus ook je versterker en toppen moeten vervangen, lijkt me niet noodzakelijk als ik kijk naar het gebruik. Want hoewel ikzelf niet meer enthousiast te maken ben voor deze set, kan ik begrijpen dat er nog velen zijn die nog wel over te spreken zijn.

Maar terug on-topic, want zo'n discussie kun je eeuwig voeren en daar heeft u niets aan.
    De B1500 zou dus een optie zijn, deze heeft XLR in en uitgangen en de a500 heeft o.a. ook XLR ingangen.
    Je mengpaneel heeft geen XLR-uitgang dus je zou een 2 kabels moet hebben van 6,3 Jack naar XLR-male om mee naar de subwoofer te gaan.
    Vanuit de uitgang van de sub ga je weer terug naar de a500 met gewone XLR-kabels. Van de a500 ga je weer met je gewone 6.3 jack kabels naar de VS1220's toe.

Hiermee heb je dus wel een nadeel dat je heen en terug moet met je kabels, dat is dus het nadeel van actief met passief combineren.
    Je zou dus misschien in de toekomst er goed aan doen een setje actieve topjes te kopen. Behringer heeft daar in het hogere segment van hun assortiment een paar leuke van staan die nog wel acceptabel zijn.

Hoop dat het zo duidelijk is...

Comment

Originally posted by Groninger View Post
      Behringer heeft zelf een aantal subs en zoals deze. Ikzelf juig de hele eurolive serie niet echt toe, sowieso heeft Behringer het een paar keer goed bij mij verprusts, maar goed, het is een huis, tuin, keuken-setje dus het mag. Ook zou je niet naar iets heel veel beters moeten kijken, aangezien de toppen VS1220's zijn, die zitten gewoon in een heel laag segment en je zou de kwaliteitsbalans echt verstoren als je bijvoorbeeld een mooi subje van Db zou kopen. Wil je echt naar wat beters qua subwoofer, zou je dus ook je versterker en toppen moeten vervangen, lijkt me niet noodzakelijk als ik kijk naar het gebruik. Want hoewel ikzelf niet meer enthousiast te maken ben voor deze set, kan ik begrijpen dat er nog velen zijn die nog wel over te spreken zijn.

Maar terug on-topic, want zo'n discussie kun je eeuwig voeren en daar heeft u niets aan.
      De B1500 zou dus een optie zijn, deze heeft XLR in en uitgangen en de a500 heeft o.a. ook XLR ingangen.
      Je mengpaneel heeft geen XLR-uitgang dus je zou een 2 kabels moet hebben van 6,3 Jack naar XLR-male om mee naar de subwoofer te gaan.
      Vanuit de uitgang van de sub ga je weer terug naar de a500 met gewone XLR-kabels. Van de a500 ga je weer met je gewone 6.3 jack kabels naar de VS1220's toe.

Hiermee heb je dus wel een nadeel dat je heen en terug moet met je kabels, dat is dus het nadeel van actief met passief combineren.
      Je zou dus misschien in de toekomst er goed aan doen een setje actieve topjes te kopen. Behringer heeft daar in het hogere segment van hun assortiment een paar leuke van staan die nog wel acceptabel zijn.

Hoop dat het zo duidelijk is...
      Het wordt mij duidelijk, mijn dank daarvoor!

Over smaak en uiteraard muziekbeleving kun je idd oeverloos discussiëren. Deze set is op advies van de forum eigenaar en mijns inziens behoorlijk afgestemd op mijn wensen, tenminste ik ben er tevreden over (althans tot nu) maar ik vrees als ik me hier wat langer verdiep op dit forum, ik toch om de oren word geslagen met het feit dat ik een set heb uit het door u genoemde "lager segment" van Behringer. Ik hoop dus dat ik me niet laat verleiden tot een ander oordeel over deze set, al zou het maar tussen de oren gaan zitten.

De aanschaf van een actieve sub heb ik reeds toegelicht; met name de lage partijen van zowel piano als cello verdienen iets meer power, uiteraard afhankelijk van de muzieksoort, maar ik denk dat een sub een goede aanvulling zal zijn. Waarbij ik me tevens afvraag in hoeverre het totale geluidsplaatje wordt beïnvloed door een sub. Kwestie van uitproberen denk ik.

Verder volg ik uw advies op mbt de Behringer sub, ook de aansluitingen zijn prima (in,door en uit) Rest mij ook nog extra kabels aan te schaffen voor het doorlussen, maar ja dat neem ik maar op de koop toe.

Nogmaals mijn dank.

Comment

Deze set is op advies van de forum eigenaar en mijns inziens behoorlijk afgestemd op mijn wensen
        Dan is het toch prima? Op vragen als 'kan dit setje een zaal van 250 man aan' kun je makkelijk ja of nee beantwoorden.
        De beoordeling van de kwaliteit is verschillend, want de VS1220 krijgt net als een setje van €5000,- gewoon 5 sterren op Bax.
        Beide zijn ze 'helemaal fantastisch'. Puur en alleen omdat de eisen van de kopers van deze speakers uit 2 totaal verschillende segmenten, gewoon heel erg verschillen.
        Daarom wordt vaak het advies gegeven wanneer iemand bijvoorbeeld monitorspeakers wil kopen, om naar een winkel te gaan en ze zelf te beluisteren
        omdat alleen de koper kan bepalen wat past bij zijn wensen. Want de vraag wat 'is het beste' is natuurlijk niet te beantwoorden.
        Want zo kun je van de goedkoopste naar een van de duurste speakers beschikbaar gaan, omdat er altijd wel eentje is die beter is.
        Maar om nou een setje van tienduizenden euro's voor in je hobby-achtertuin-cafeetje te hebben....

Betere vraag is dus, wat is het beste voor mijn gebruik en budget, maar zelfs daar kunnen anderen slechts in adviseren.
        Je koopt toch ook geen instrument zonder het zelf geprobeerd te hebben hoe hij klinkt en hoe hij speelt?

Waarbij ik me tevens afvraag in hoeverre het totale geluidsplaatje wordt beïnvloed door een sub.
        Wat je ook zou kunnen doen is kijken naar een speakers met een grotere woofer, die vaak wat beter de lage tonen weergeven
        maar nog niet zo extreem als een subwoofer, al zitten daar natuurlijk ook nog wat regelmogelijkheden op. Zoals wanneer de
        sub 'mee gaat doen' en het volume is natuurlijk ook altijd regelbaar.

Kwestie van uitproberen denk ik.
        Een mogelijkheid is om eens langs te gaan bij Bax en het gewoon zelf te horen.
        Neem een cd'tje mee met een piano/cello stuk en beluister eens bij Bax welke weergave voor uw toepassing voor u het beste lijkt.
        2x een VS1220 met een de B1500 of over een top met een wat grotere woofer dan de VS1220's of gewoon een betere basweergave.
        Ik heb begrepen dat wanneer je met Bax van te voren hier een afspraak over maakt, er veel mogelijk is op dit gebied.

Terugsturen kan natuurlijk ook (mocht het naar uw idee het totale geluidsplaatje teveel beïnvloeden), maar dat is zo'n gedoe, zeker met zo'n zware subwoofer.
        In de winkel kan u alle opties gelijk op een rij zetten en één voor één beoordelen.
        Last edited by Groninger; Saturday-11-10-2014, 17:08.

Comment

Working...
        X