Announcement

Collapse
No announcement yet.

PA speaker aansluiten XLR-Jack6.3mm

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• PA speaker aansluiten XLR-Jack6.3mm

Ik heb een PA Speaker Samson Expedition XP106 gekocht voor onze kerk, bedoeling is dat deze in een voorzijzaal wordt geplaatst zodat moeders met kleine kinderen de preek kunnen meeluisteren.
    Tezamen met deze order heb ik ook besteld Procab CAB901 XLR male - XLR female 30.00 meter + Neutrik NA2MP adapter XLR male - Jack male mono.

Onze mixer is een Powermate D(Dynacord) 600 en we zijn voornemen de uitgang mono output hiervoor te gebruiken (of is AUX beter?)

Onze aannemer is trouwens bereid om met ons samen de kabel aan te leggen vanuit balkon waar de mixer staat naar de voorzijkamer, omdat het ook moet voldoen aan de brandveiligheid.

Mijn vraag is hier of iemand mij kan vertellen of deze wijze van verbinding via XLR male naar Jacl male mono naar de mixer kwaliteitsverlies met zich mee brengt?
    Bax-shop heeft mij al via mail aangegeven dat deze wijze uitvoerbaar is, maar of dit eventuele storing en/of kwaliteitsverlies mee zicht meebrengt is voor mij nog een vraagteken.

Hoop dat iemand mij uit de brand kan helpen.

Originally posted by haiyatang View Post
    Mijn vraag is hier of iemand mij kan vertellen of deze wijze van verbinding via XLR male naar Jacl male mono naar de mixer kwaliteitsverlies met zich mee brengt?
    Ja. Een mono jack is dus un-balanced dus loop je (zeker over deze lengte) kan op (interferentie) storingen.
    Maar probleem is niet je mixer ("Monitor" is een balanced uitgang, dus met een stereo (TRS) jack heb je balanced) maar de Samson XP106. Deze heeft geen balanced line ingang.

Een mogelijk oplossing zou kunnen zijn een (passief) DI-Box aandersom gebruiken (vlak voor speaker).
    Dus een balanced kabel (en conectors) van mixer naar DI-Box en dan klein stukje unbalanced van DI naar XP106.
    Last edited by BT-Studio; Tuesday-11-11-2014, 11:28.

Comment

Dank voor je advies!

Maar de DI-Box zoals jij noemt heeft een jack aansluiting, de kabel naar de PA speaker heeft een XLR plus, dus deze dan weer via adapter xlr naar jack?
      Het geeft dus per definitie een storing zoals ik uit jouw uitleg verneem? en wat gebeurt er als ik een xlr naar jack stereo neem? werkt dat ook en is dan de interferentie te vermijden?

Originally posted by BT-Studio View Post
      Ja. Een mono jack is dus un-balanced dus loop je (zeker over deze lengte) kan op (interferentie) storingen.
      Maar probleem is niet je mixer ("Monitor" is een balanced uitgang, dus met een stereo (TRS) jack heb je balanced) maar de Samson XP106. Deze heeft geen balanced line ingang.

Een mogelijk oplossing zou kunnen zijn een (passief) DI-Box aandersom gebruiken (vlak voor speaker).
      Dus een balanced kabel (en conectors) van mixer naar DI-Box en dan klein stukje unbalanced van DI naar XP106.

Comment

Dank voor je advies!

Maar de DI-Box zoals jij noemt heeft een jack aansluiting, de kabel naar de PA speaker heeft een XLR plus, dus deze dan weer via adapter xlr naar jack?
        Je zou dan met stereo jack (eventueel via adapter, of direct een TRS er op solderen) vanuit je mixer (monitor uit) de lange kabel naar de XLR uitgang van de DI gaan.
        Vervolgens met een korte mono jack kabel vanuit ingang DI naar line ingang XP106 (je gebruikt de DI dus andersom, vandaar een passief DI-Box).
        ..en wat gebeurt er als ik een xlr naar jack stereo neem? werkt dat ook en is dan de interferentie te vermijden?
        Nee, want de ingang van je XP106 zal de kabel gelijk un-balanced maken (doet niks met een stereo jack).
        Je zal dus willen dat het signaal balanced blijft over grote afstand (tot aan de DI-Box) om storing te vermijden. Klein stukje na DI naar speaker is risico klein.
        Last edited by BT-Studio; Tuesday-11-11-2014, 14:05.

Comment

Working...
        X