Announcement

Collapse
No announcement yet.

Advies gevraagd voor boxen setup.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Advies gevraagd voor boxen setup.

Hoi,
    Ik ben nieuw hier, en heb een uitgebreide vraag, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
    Vraag: Ik ben op zoek naar een "geschikte" boxenset voor onze stichting.

Doel van de boxen: Geschikt voor binnen als buiten, moet niet "TE" groot zijn, en het is geen vaste installatie, dus moet wel te tillen zijn.
    Buiten: gebruik als achtergrond muziek en omroep voor tijdens de misschien ooit nog komende natuurijs evenementen. Oppervlak: 20mtr breed en 75~100 mtr lang.
    Buiten: een veld van 50x50 mtr redelijk kunnen vullen met geluid en voor omroep.
    Binnen: DJ- achtige setup, met behoorlijk wat volume voor +/- 100 man.
    Binnen: Eenvoudige setup: 2 boxen en mic. voor alleen omroep.

Zoals je ziet zijn dit veel eisen. Of het helemaal weerbestendig moet zijn? Van een paar druppels moeten ze niet stuk gaan, anders zou er een hoes overheen kunnen.

Natuurlijk ben ik ook aan het zoeken geweest naar wat ik denk nodig te hebben, en dan kom ik uit op een aktief systeem met 6 (of 4) toppen en 2 woofers. Hoe zien jullie dat?
    Verder denk ik dan aan Mackie, JBL, QSC of HK audio, maar ik heb totaal geen idee hoe die tegenover elkaar staan, Devine lijkt me een beetje te goedkoop, het moet wel van behoorlijke kwaliteit zijn. M.a.w. welk is "het beste" merk, c.q. rangorde? Wat raden jullie mij aan?

Budget ligt rond de €5000,- Maar daar moeten dan wel kabels, snoeren,palen, hoezen, feedbackdestroyer, +/- 3 microfoons (draadloos en bedraad), mixer en e.v.t cd mixer bij in zitten..

Wat denken jullie er van?

Alvast bedankt voor het meedenken.
    André

P.s. We gebruiken nu 2 hoorns en een versterkertje (voor de buiten evenementen), dus eigenlijk is alles beter dan dat we nu hebben ;-)

Een 5000 euro lijkt veel maar valt toch wel erg tegen als hier ook nog de kabels, palen, hoezen, microfoons en de mixer en cd-speler bij moeten zitten.

Als ik dan zie dat je al een 100m aan lengte hebt en een veld hebt van 50m x 50m dan gaat het ook nog eens over behoorlijke afmetingen. Dus dan zou je eigenlijk al voor of een 100v systeem moeten gaan wat dan weer niet geschikt is voor een dj of wat als laatste overblijft een actieve set.

Inderdaad met een 6 toppen kom je dan al een heel eind in de richting. Met 2 goede subjes erbij is een 100 man op disco volume dan ook geen probleem

Dan even een opsomming
    6x een actieve top met een net rendement en goede klank de db opera 712
    Totaal al net niet 3.000 euro voor maar een 6 leuke maar geen wereldse toppen ( erg goede mooie middenklassers voor een heel erg nette prijs )
    Dan moeten hier dus nog wel een 6 statieven bij en de nodige verlengsnoeren en xlr kabels.
    Ik zou zeggen een 15 of misschien zelfs 20x een nette maar niet extreem dure 10m xlr kabel Hier zal je ook nog een x aantal van zowel 5m variant als ook de 2,5m variant van nodig hebben voor alle speakers aan te sluiten als ook de microfoons. Dus laten we alle xlr op een voorzichtige goede 500 euro houden.
    Dan nog eens voor meer dan 100m verlengsnoeren en stekkerdozen. Zullen we zeg een voorzichtige 300 euro aanhouden.
    De 6x statief een voorzichtige 150 euro

Dan hebben we dus nog maar een 1050 euro voor de microfoons, mixer, cd spelers, hoezen en de subs over. Dit zou ik dus jammer maar helaas al uit gaan stellen. Subs leuk maar voor de toekomst

Wat dan nog belangrijk is. De microfoons.
    We nemen akg wms mini
    Voor dit geld en als gebruik in de omroep werkt deze als eerste in het prijs segmenten tenminste een beetje fatsoenlijk en acceptabel. Geen wereldwonderen gewoon de eerste betaalbare goed werkende draadloze microfoon. Wil je een echte dan is je budget van 1000 euro al meteen zowat op.
    Dus 1x draadloos. Nemen we nog een 2x shure sm58 met draad voor het wat ruigere werk zit je al weer op een 300 euro.

Nu nog een 700 euro over voor een mixer en een cd-speler.
    Ik weet niet of ook de dj hiermee moet gaan draaien of dat deze zijn eigen mixer en cd-speler heeft.
    Als hier de dj namelijk ook mee moet gaan werken dan zal je het niet eens gaan halen. Is het alleen voor eigen gebruik dan zou je kunnen kijken naar een mixer van een jb-systems of een dab ( zelf gebruiken we een beat 6 en bevalt prima )
    Neem hier een all in one speler bij dus zowel cd als usb zoals de dap cdr-110
    Niets fancie maar wel een handig ding

Budget op. Geen subs en geen hoezen. Wil je wel echt hoezen moet je rekening houden met een kleine 100 euro per goede hoes.

Dus zoals je al ziet dan valt je budget eigenlijk nog behoorlijk tegen wat je te besteden hebt en is het allemaal erg krap aan als je het een heeeel klein beetje fatsoenlijk wil doen.
    Last edited by ronennieshow; Wednesday-19-11-2014, 23:54.

Comment

Wow, dat is een uitgebreid antwoord, ronennieshow.
      Je hebt helemaal gelijk: ik heb het nu even op papier staan, en denk dat ik de eisen wat moet verlagen, en het budget wat moet verhogen....
      Volgens de berekening kom ik met een setup van 6x top en 2subs dan alleen voor de kabels (xlr en 230V) al uit op een kleine €1000,-
      Tja, en voor dat open veld en de ijsbaan....... Dan moeten ze maar een klein beetje meer naar voren komen staan ;-)
      Wat ik zo hier en daar lees zijn sub's eigenlijk wel een beetje nodig voor de geluidsdruk, dus misschien is een setup van 4x top en 2x sub toch een betere keuze.
      Het budget verruimen we dan naar €6500,- Mocht het uiteindelijk echt wel nodig zijn om er nog 2 Topkasten bij te plaatsen, dan zien we dat later dan wel weer.
      De door jouw aanbevolen mic's nemen we dan, maar nemen dan 1 bedrade versie. Dat scheelt dan ook weer.
      Dan nog een vraagje over Db, is dat beter dan een van deze merken: Mackie, JBL, QSC of HK audio. En hoe verhouden deze merken zich tegen over elkaar. Welke is de Mercedes en welke is de Lada, en hoe zit het daar tussen? Volgens mij kan jij daar wel een antwoord op geven.
      Ook zat ik te denken om er een : Behringer Shark FBQ100 feedbackeliminator bij te doen, ik heb er namelijk een grote hekel aan als de boel gaat rondzingen..
      De Dj moet zelf maar voor zijn spullen zorgen ;-), dus een eenvoudige mixer zal voldoende zijn. B.v. de RCF L-PAD8CX met Mp3 module
      Het hoofd doel is wel dat het duurzame investering wordt/is, en niet dat het met een jaar of 5 al stuk/gesloopt is.
      Groetjes,
      André

Comment

Een feedback destroyer heb ik nog nooit 1 gebruikt. Simpele reden. Die werken voor geen meter.
        Een erg klein foutje kunnen ze nog wel voor je oplossen. Maar als het echt gaat om het oplossen van het feedback probleem zou je toch moeten gaan kijken naar het gebruik van de microfoon en de instelling van de mixer. Dus houd dat ding tegen je mond, zorg dat je er goed in praat. Zet de gain niet te belachelijk hard en ga niet direct recht voor een speaker staan. Dan heb je in 99,9% van de gevallen al geen gepiep en rondzingen meer. Heb je de shark en gebruik je de microfoon gewoon verkeerd dan is het jammer joh maar is er nog steeds gewoon een pieeeeeep.

db-technologies, tja de meeste hier weten ondertussen wel dat ik er gewoon erg tevreden mee ben en ik het een heel erg fijn merk vind. HK audio vind ik voor wat je krijgt gewoon weg veel te duur en ook zijn de processingen in de speakers nu niet zo goed afgeschermd dat je speaker echt goed beschermd zijn.
        Jbl en qsc blijven over het algemeen ook wel heel. Maar nadeel daarvan vind ik dat ze nogal agressief en fel zijn. Die klinken nogal scherp aan je oren als je ze hard zet. Nadeel is dus. Dat wanneer je ze hard zet je ook moet gaan bij sturen in je eq op vooral het hoog. Enne tja macky, Luister ernaar en dan is het al gewoon weg klaar voor mij. Lomp spul niet extreem volume voor het formaat wat wel aan de gorte kant is. Gewoon niet mijn ding en nooit geweest.

DB-technonogies is echt niet de rolls-roys onder de speakers. Daarvoor moet je naar hele andere niet te betalen speakers kijken voor jou doel. Maar het is wel een product wat makkelijk in gebruik is, geen onnodige poespas zit erop. Goed heel blijft. In mijn oren een fijne klank heeft en een net volume levert. Ook klinken ze op een hoog volume nagenoeg het zelfde als op een laag volume. Gewoon prettig om naar te luisteren en niet opeens scherp en irritant. Hebben er hier ondertussen een setje of heleboel van en bevalt prima. Daarnaast nog een oude ad-systems set. Ook leuk maar wel al meteen een heel stuk duurder. Daarom dat wij geleidelijk de db aan het uitbreiden zijn in plaats van de ad-systems.

Comment

Goed antwoord Ronnie, ben ik het volledig mee eens. Ik heb geen ervaring met db technologies, ik werk zelf met HK audio en heb ook regelmatig met JBL en QSC gewerkt. Die laatste 2 merken gaan vaak belachelijk hard maar worden op hoger volume inderdaad erg agressief.

HK blijft wel lekker warm klinken maar gaat minder hard (of dat lijkt zo omdat de geluidskwaliteit gewoon beter is, ik heb nog nooit klachten gehad dat het geluid te zacht was), en er gaat inderdaad weleens een speaker kapot. Nou zijn dat niet de duurste dingen om te vervangen (heb toevallig net een nieuwe originele subspeaker besteld voor 90 euro ex btw) maar toch.

Comment

Hoe vaak sta je echt buiten?
            Anders kun je beter kijken wat de lokale verhuur boeren aanbieden aan merken. Dan kun je makkelijk bij huren als je echt buiten staat op een groot veld.

Comment

Waarom kies je niet voor een passieve set?
              Dan heb je geen gezeik dat mensen achter aan je speakers aan knopjes lopen te draaien.
              Ook hoef je niet naar elke speakers twee draden te leggen.
              Je zet bij je hoofdset een versterkerrek neer, hier zorg je dat je 4 aansluitingen (Speakon) op hebt.
              Twee voor je hoofdset, deze kun je doorlussen. (Sub-Top)
              En dan twee Speakon voor je 2 of later 4 speakers.
              Je kunt met een 4 aderige kabel je sub en top door dezelfde kabel sturen.

Comment

De reden waarom er niet voor passief gekozen zou moeten worden is de afstand.
                Je zit met grote lengtes van je kabel als ook meerdere toppen op 1 lijn. Met een passief systeem werkt dit niet meer zoals het zou horen als ook dat je het systeem verkeerd gaat belasten. Daarnaast. Actief heeft meteen de juiste amp aan boord waardoor overbelasting of stuk draaien eigenlijk al een stuk minder makkelijk voor zal komen.

Ook is het makkelijker in te zetten. Want hoe groot of klein je het ook opschaalt. Je hoeft niet naar je versterkers te kijken of de lengtes van kabels. Xlr en stroom kan je zo verlengen. Een speakon kan wel maar is lastiger

Comment

Daar sluit ik me bij aan, ronennieshow ;)
                  Volgend vraagje:
                  Ik heb dus de http://www.bax-shop.nl/analoog-mengp...r-met-effecten op het oog, maar wat voor verloopje heb ik nu nodig voor naar de opera boxen.
                  Zit daar nu een stereo 6,3 jack in of is het toch een mono jack aansluiting op het mengpaneel?
                  Het zelfde geldt eigenlijk ook voor de AKG WMS 40 Mini Vocal ISM2 (864.375 Mhz) draadloos systeem: http://www.bax-shop.nl/handheld-draa...t-details.html naar het mengpaneel.
                  Kortom, hoe sluit ik ze aan?

Het zou op zich niet moeilijk zijn, maar ik zie het even niet.

Groetjes,
                  André
                  EDIT: ze praten namelijk bij de AKG mic over een "audio uitgangen: gebalanceerde 1/4" jack"

EDIT 2: contact gehad met BAX... de mixer heeft geen gebalanceerde main output.... Grrrrrrrr dat gaat niet werken voor mijn opstelling dus.. Verwachting is dat ik dan voor een slagje groter ga: die heeft wel xlr outputs..
                  Wat betreft de akg mic: daar moet ik dus een stereo jack gebruiken..
                  Het is mij nu redelijk duidelijk ;-)
                  Last edited by André; Saturday-13-12-2014, 19:14.

Comment

@ ronennieshow en de andere hulp verleners binnen dit topic ;-)

De spullen zijn besteld: het zijn toch 6 x DB opera 712DX geworden.
                    Met een DAP CORE CDMP-2200 dubbele CD en USB speler.
                    en een RCF L-PAD12CX 12 kanaals PA-mixer met compressor en effecten
                    verder 2x de AKG draadloze mic
                    en 2x de Bedrade Shure 58E Mic
                    Verder alle kabels en wat koffertjes erbij, regen hoezen zitten ook bij de boxen in ;-)

Ik zat nu net onder de € 6000,-
                    Volgende week maandag laat ik het gedeelte bezorgen wat op voorraad is. Dan laat ik je weten wat ik ervan vind....

Bedankt voor jullie hulp en adviezen.
                    Groetjes,
                    André

Comment

Zoals beloofd...
                      ERG tevreden. Je hebt niets teveel gezegd, ronennieshow. I.d.d. een "goed" geluid, helemaal als hij wat harder gaat :cool:
                      De rest van het bestuur was ook onder de indruk........ MAAR ik had het hier even in de woonkamer opgesteld.. Dat is natuurlijk wel even anders dan buiten of in een kroeg..
                      Het eerste optreden is 4 januari in de kroeg, voor een kinderbingo. Dat zal makkelijk zijn met de echo op de mixer :D dan hoeven we de nummertjes niet telkens te herhalen :o
                      Ik ben wel in mijn nopjes, ik hoop dat we er veel plezier aan mogen beleven.
                      En nogmaals bedankt voor de adviezen.
                      Groetjes,
                      André

Comment

@TS

Leuk om eens een reactie te lezen over wat de TS met het advies heeft gedaan.
                        Veel plezier met de set, maar laten we het in het vervolg speakers noemen en geen boxen.
                        Daar stoppen we kinderen en spullen in ;)
                        Last edited by Groninger; Thursday-25-12-2014, 01:25. Reason: typo

Comment

Graag gedaan Groninger, ik vind ook dat dat zo hoort: je vraagt advies, en dan is het wel zo netjes om daarop een reaktie te plaatsen. Dit kan natuurlijk altijd 2 kanten op gaan: of je volgt het advies, of je kiest wat anders.
                          Als je het advies opvolgt, kun je je mening/ ervaring er dan over vertellen. En als je wat anders kiest, kun je vertellen waarom je dat hebt gedaan. Dan leren we allemaal van elkaar en blijft het voor de advies gevende kant ook leuk om te blijven reageren ;)
                          I.i.g. fijne feestdagen toegewenst :p

p.s. wat betreft de boxen...... ik zal kijken of het er bij mij in komt om ze speakers te gaan noemen. (Boxen klinkt stoerder en zwaarder) ;)

Groetjes,
                          André

Comment

Ha, daar ben ik weer, zoals beloofd. ;)
                            Iedereen nog de allerbeste wensen toegewenst. :D

De kinderbingo in het café is voorbij, dat was onze eerste optreden met de set.
                            Ik had een set met 4 SPEAKERS :cool: opgesteld, 2 Microfoons, 1 draadloos en een bedraad, mengpaneel en cd speler. (Dus voor onze begrippen een middelmaat opstelling.)
                            Geluid klonk goed, microfoons deden het grandioos, cd-speler werkte goed en snel.
                            (Vooraf en in de pauze hadden we een startende Dj (Mijn zoon), maar die had het wat minder naar zijn zin. Normaal haalt hij thuis zijn muziek uit een gedeelde map op de pc, maar ja als je dan niet in het zelfde netwerk hangt..... dan is die muziek niet beschikbaar. Ik had dat van te voren al verteld, maar ja, lekker makkelijk die jeugd van tegenwoordig... Gelukkig had ik nog wat bij me, en kon hij uiteindelijk toch zijn gang gaan met zijn laptop en midi mixer.)

Mijn hemel, wat moet hij zacht staan willen de mensen nog met elkaar kunnen praten :twisted: Ja, ik heb hem ook nog even vol open gezet toen de meeste mensen weg waren....... tja, dan kun je je mond wel houden, niemand verstaat dan nog iets, behalve dan knappe muziek, hahahaha.
                            Kort om, wij zijn er heel blij mee. En hopen nog een heleboel evenementen te kunnen/mogen organiseren, want dat gaat hiermee heel goed lukken.

Nogmaals bedankt voor het advies.
                            Groetjes,
                            André

Comment

Leuk om te horen, succes met je SPEAKERS ;)

Comment

Working...
                              X