Announcement

Collapse
No announcement yet.

Band setje

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Band setje

Een goedemorgen,

Voor mijn band zijn we op zoek naar een mooi PA setje voor optredens. Het gaat daarbij met name dat wij dus de microfoons erop aan kunnen sluiten.
    Nu heb ik zelf een setje van Bax gekocht met Devine trono's en een SLP 1000 versteker:

Devine Trono 15 passieve luidspreker koop je bij Bax Music met 30 dagen bedenktijd. Voor 23:00 besteld = morgen in huis! We Support Your Stage

Deze erg goedkope versterker is voorzien van talloze functies, waardoor hij geschikt is voor bijna elke vaste installatie. Geen gedoe met extra mengpanelen, de versterker heeft zelf al 4 selecteerbare inputs!

Ik had in gedachten dat we dan een powered mixer kopen en setje microfoons.
    Ons budget is onderhandelbaar.

Iemand advies? Het is meer voor kleine ruimtes, niet persee podium werk

Cheers

Allereerst, wat is je budget?

Ik zou persoonlijk als microfoon kiezen voor de SM58, dit is een goede, robuuste microfoon.
    Als Powered Mixer zou ik gaan kijken naar de Behringer Europower PMP500.
    Dit is een leuk mixertje, met genoeg faders om om een basis setje te kunnen versterken.

Comment

Budget is niet bepaald een groot probleem, het is onderhandelbaar. Maar laten we zeggen tot maximaal zon 500-600 euro

Comment

Je band uitversterken mt die trono's kan je sowieso wel vergeten. Die zijn daar gewoon veel te licht voor, en ook de klank is niet echt je van het. Voor repeteren zou je ze wel kunnen gebruiken.

Even een paar vraagjes: Waarom kies je voor een powered mixer? En wat voor speakers worden daar op aangesloten? En waar bestaat je band uit? En wat wil je allemaal uit kunnen versterken?

En daarnaast, als je een fatsoenlijke tafel wil met redelijke microfoons met een budget van 600 word het budget dus bepaals wel een groot probleem ;) Zeker als je je hele band wil kunnen uitversterken.

Comment

als je speakers zoekt voor een lage prijs zou je met goede kwaliteit ook de low budget vloerstaander (lbvs) wel hifi kunnen bouwen kan ook bijv in n andere maat als je wil. geen idee van het rendementverschil tov de tronos( je spreekt ten slotte wel over de minimum haalbare prijs van pa speakers samen met skytec allemaal hardboard kastjes met goedkoop tapijt n slecht rendement woofer en n verschrikkelijke 1 euro piezo tweeter die gemonteerd is op n plastic bekertje) . pa speaker componenten van goede kwaliteit zijn bijna onbetaalbaar. als je n beetje kwaliteit wil verkoop de tronos en maak n paar lbvs speaker die stukken beter klinken t maximumvermogen is wel zeker lager als de tronos maar de kwaliteit en zeker voor repeteren zal die piezo klank uit de tronos niet goed klinken als je ook je versterker wil gaan verkopen samen met de tronoa kun je naar de ev zlx 12p gaan kijken op club modus heeft ie ook n goeie bas dus voor n band zou t nog zonder sub kunnen. de frequentierespons is relatief vlak voor pa speakers wel gemeten door ev zelf dus geen idee of t wel klopt en hoe hard en hoe diep de bas gaat.

de prijs van de lbvs componenten zijn 100 euro en 50 euro afwerking ofzo

1 ev zlx12p is 300 euro je zou ook met 1 model kunnen runnen gaat nog steeds met meer volume als de tronos samen

de ev speaker gaat wel n stuk harder maar is minder kwalitatief en meer kwantitatief geluid tov de lbvs maar als je gwn die bax shop huis merk (kwantitatieve spullen) verkoopt en gwn start met 1 ev zlx12p en n mixer en microfonen die je nodig hebt heb je gwn n top set die goed geluid geeft. vergeet niet dat je bij beginnend pa dat alles duur is en dat t niet per se nodig is om in stereo te runnen je kunt beter 1 goede speaker hebben als 2 slechte. n mixer is trouwens nie zo duur microfoons zijn wel duur zeker die de lage frequenties opnemen maar daar heb ik niet veel verstand van

ga maar eens luisteren bij bax shop of de ev zlx 12p hard genoeg gaat anders zou ik voor de lbvs speaker gaan met n behringer a500 meer kwalitatief dus. als t echt portable moet en of niet handig bent of geen zin hebt om speakers te bouwem bijna vanuit n handleiding op forums ga dan voor de ev speaker.

Comment

@ Ryjuhn

Ik vraag me werkelijk af wat jou probleem is.

Ik kan er eigenlijk nagenoeg niets van volgen. Ik moet het minstens 10x lezen voordat ik eigenlijk ook maar iets van je verhaal begrijp.

Dan het volgende. Vergeet alsjeblieft je lbvs HIFI is een totaal ander iets dan een pa systeem. Ik twijfel dan ook of jij ooit een gitaarversterker gehoord hebt. Die toetert je lbvs weg alsof het niet eens aanstaat. Dan heb je nog een drummer en een bassist met een versterker. Kortom gewoon weg de grootste waanzin om dat met zoon systeem aangeprezen te komen.

Ook dat een microfoon duur is en zeker voor de lage frequenties goed op te nemen. Als je goede microfoon voor de kick wil kost dezen zo tegen de 200 euro en dan heb je echt al een erg goede. Neem je een erg goede zang microfoon of instrument microfoon dan zit dit al snel ver boven de 200 euro. Dus dat de lage tonen het duurst zijn. Nee niet bepaald.

Comment

Voor een band een PA set, wat je dan nodig hebt hang heel erg af van het genre, de versterker van je bassist en gitarist en waarvoor je het PA systeem nodig hebt. Ik doe zelf redelijk veel met bandjes en vooral de wat kleinere bandjes hebben het PA systeem alleen nodig voor het uitversterken van de zang, meer niet. Ze spelen in kleine ruimtes waar de gitaarversterkers gewoon hun werk doen.

Een bandje heeft bijvoorbeeld een mooie Marshall-stack, de bassist een mooie Ampeg versterker en de drummer gaat ook hard genoeg. Als microfoon hebben ze een SM58, die dus alleen uitversterkt moet worden. Hiervoor gebruik ik een setje EV sx300's (die voor 200,- overgenomen zijn van een verhuurbedrijf) en een Spirit Powerstation 600 (powered mixer). Ze spelen in niet al te grote ruimtes en zo doet het gewoon zijn werk.

Wat ik wil zeggen is dat je geen wereldset nodig hebt wanneer je je PA set alleen voor zang gebruikt, Trono's zou ik niet gelijk aanraden, ik zal wel kijken naar iets beters. Skytec voor een band, dat is in mijn ogen eigenlijk 'not done' aangezien je versterker een apparaat is waarop je moet kunnen vertrouwen en dat kan je gewoon niet met Skytec. Die kunnen bij wijze van spreke op ieder moment kapot gaan omdat het budgetbudgetbudget is (heb ik zelf wel eens meegemaakt, maar dat was gelukkig bij een band die hem gebruikte voor de monitoren, dus niet rampzalig) en wat moet je dan? Geen zangversterking = weg optreden. Een redelijke versterker voor niet al teveel geld is niet onmogelijk, kijk naar de Palladium serie of de versterkers van American Audio, maar ook de wat duurdere powered mixers van Behringer zijn acceptabel voor kleinere bands.

Wanneer je echt alles wil gaan uitversterken (wat je alleen doet als het echt nodig is) dan heb je al een veel te klein budget.
              En een veel te kleine set...

Comment

Superveel antwoorden, iedereen, dankjewel

Het gaat er inderdaad met name om dat we de zang kunnen versterken. Voor een optreden van 20 man, willen we niet persee een hele PA set huren. Kijk gaan we ergens op een groot evenement staan wordt het een heel ander verhaal of een opterden voor noem wat 100-200 man. Dan huren we zeker een bij. Drums en bas hebben allebei een versterker waarbij ze een huis omver blazen.

Ikzelf heb nog een erg mooie oude AA craaft versterker die op buizen werkt, (Ben er zo zuinig op (L)) Deze hebben alle 3 ruim voldoende om alles uit te versterken.

Waar we zelf over twijfelde was of we ook onze pianist moeten versterken, aangezien wij alles wegblazen en voor hem geen versterker (nog) hebben.

De band bestaat uit een drum,2x gitaar, 1x zanger, 1x bas en een pianist

Comment

Ik zou dan de toetsen samen met de zang uitversterken.
                  Als je een mixer hebt is het uiteraard geen probleem om zowel de piano als de zang hiermee uit te versterken over de speakers.

Comment

Working...
                  X