Announcement

Collapse
No announcement yet.

eigenschappen van (sub)woofers

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• eigenschappen van (sub)woofers

hallo,

Ik vroeg mezelf af waarom mensen eigenlijk zo te spreken waren over tapped horns want ze bereiken snel hun xmax en vooral mijn vraag is wat er gebeurd als de xmax overschreden word maar nog wel gewoon binnen het xdamage/xmech(geloofik wanneer de voice coil nog wel binnen de magneet blijft) je kan de frequenties waar een hoge lineaire uitwijking bij vrijkomt wel verwijderen/verkleinen maar actief(crossover of equaliser) is vrij duur boven 100 euro geloofik is de goedkoopste manier de 2 na goedkoopste versie van de behringer equaliser door de lage frequenties te equalisen en daardoor de lineaire uitwijking te verklijnen. Ik heb zelf ook gekeken om t passief te doen, maar doordat de impedance van de woofer beinvloed word door n tapped hoorn is dit niet mogelijk om goed te doen je kunt de impedantie pieken wel gelijk maken/verlagen door hem te vullen met bijv watten.kun je met hornresp simuleren. en als de impedantie telkens anders word en je hebt je tapped horn netjes afgesteld voor n vlakke response word t volume telkens anders want versterkers geven een ander vermogen uit op een andere impedantie(zeker voor klasse d versterkers).

ik zat te kijken naar tapped horns omdat ik nog n subwoofer zocht die ik zeker in n hoek ga plaatsen waarom dan tapped horn? vanwege rendement tov andere subs en de laagweergave klank schijnbaar en laag.

ik zat ook te kijken naar de behringer inukenu1000dsp dit leek mijzelf wel n mooie combo waar blijkbaar ook n crossover in zit geen idee of ie wel n bandpass sub crossover uitgang kan bezitten

voor de mensen die nu geen idee meer hebben wat ik vraag is t eigenlijk: wat gebeurt er als de xmax overschreden word en wat is n mooie goedkope optie om het tegen te houden

ik heb t gevraagd op n pa forum omdat xmax belangrijker is voor pa subwoofers vanwege vermogen maar tapped horns worden geloofik niet heel veel gebruikt in pa omdat ze het liefst in hoekjes of langs n muur staan en dat is in pa niet altijd mogelijk.

Overschrijding van de xmax kan uiteindelijk zeker er voor zorgen dat de luidspreker het begeeft.
    Ook zal bij de overschrijding van de xmax de geluidskwaliteit achteruit gaan.
    Xmech (mech=mechanisch) is het punt waar de driver echt schade oploopt.
    Pas wel op, want niet elke fabrikant past de zelfde rekenmethode toe.

Gewoon niet overschrijden dus.

Om te zorgen dat je de Xmax niet snel overschrijdt moet je een subsonic filter toepassen, op welke frequentie ligt aan de driver en de kast.
    Hiervoor moet je gewoon gaan kijken naar een processor, de inuke heeft er een aan boord, maar of je voor 193,- een versterker kunt leveren mét DSP?
    Dat zal de praktijk nog moeten uitwijzen, heb zelf geen ervaring met de inuke serie.

Comment

Working...
    X