Announcement

Collapse
No announcement yet.

Actieve subwoofer met passieve topkasten

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Actieve subwoofer met passieve topkasten

Beste,

Ik heb nu twee passieve speakers (beide 500 watt) samen met een versterker van 1000 watt. Ik gebruik deze set voor feestjes (+/- 40 man). Dit produceerd genoeg geluid alleen als het geluid hard staat mis ik wat bass. Nu wil ik graag een subwoofer erbij kopen, het liefst een actieve, alleen zou ik niet zo goed weten hoe ik dit moet aansluiten.

De aansluiting die ik nu gebruik is: Laptop --> mengpaneeltje --> versterker --> speakers.

Als ik er een actieve subwoofer bij zou kopen, hoe zou de opstelling er dan uitzien? Kan dit überhaupt wel?

Alvast bedankt!

Originally posted by Sten123 View Post
    Beste,

Ik heb nu twee passieve speakers (beide 500 watt) samen met een versterker van 1000 watt. Ik gebruik deze set voor feestjes (+/- 40 man). Dit produceerd genoeg geluid alleen als het geluid hard staat mis ik wat bass. Nu wil ik graag een subwoofer erbij kopen, het liefst een actieve, alleen zou ik niet zo goed weten hoe ik dit moet aansluiten.

De aansluiting die ik nu gebruik is: Laptop --> mengpaneeltje --> versterker --> speakers.

Als ik er een actieve subwoofer bij zou kopen, hoe zou de opstelling er dan uitzien? Kan dit überhaupt wel?

Alvast bedankt!
    Kan dit uberhaubt? ja, kan. Veel actieve subwoofers hebben een crossover/X-over output, waaruit je een signaal op lijnniveau krijgt waar de bassen die de subwoofer voor z'n rekening neemt al uit zijn gefilterd. Je widlt dan een subwoofer hebben waarij het inputcircuit in stereo is uitgevoerd, dan stuur je dus een stereo signaal (normaliter 2x XLR) naar de inputs van de subwoofer. Vanuit de crossover uitgangen trek je dan 2 signalen (alweer, meestal XLR) naar de versterker van je topkasten.

Nadeel van zo'n opstelling is dat je al snel wat meer lengte XLR kabel naar en van de subwoofer aan het trekken bent. Handiger zou dan zijn, een losse crossover, een losse versterker en een losse subwoofer. Ook die variant heeft z'n nadeel: weer een extra losse versterker (en crossover), en met een beetje pech een stukje duurder.

Kortom, er kan veel. Aan jou de afweging wat handig is in jouw situatie.

Comment

Dus als ik een actieve subwoofer heb met 2 x XLR als input heb en daarna 2 x (gefilterde) XLR als output heb moet het lukken. Maar de input van mijn versterker is een 2 x RCA, bestaat er een kabel die van 2 x XLR naar 2 x RCA gaat? En als due bestaat zou het moeten lukken volgens deze opstelling:

Laptop --> mengpaneel --> subwoofer (+ filtering) --> versterker --> passieve topkasten

Comment

Zoiets zou ik dan moeten hebben: http://www.bax-shop.nl/actieve-subwoofer/behringer-b1200d-actieve-subwoofer/product-details.html ?
        Last edited by Sten123; Sunday-30-11-2014, 13:43.

Comment

Dus als ik een actieve subwoofer heb met 2 x XLR als input heb en daarna 2 x (gefilterde) XLR als output heb moet het lukken. Maar de input van mijn versterker is een 2 x RCA, bestaat er een kabel die van 2 x XLR naar 2 x RCA gaat? En als due bestaat zou het moeten lukken volgens deze opstelling:

Laptop --> mengpaneel --> subwoofer (+ filtering) --> versterker --> passieve topkasten
          ja, zo'n kabel bestaat, en daarmee kun je inderdaad de opstelling zoals jij die noemt uitvoeren. Hou er wel rekening mee dat de genoemde kabel een ongebalanceerde verbinding geeft, dat wil zeggen dat je de kans loopt last te krijgen van storing in het signaal. Mocht dat inderdaad gebeuren, dan kun je dat met een losse DI / trafotje ook wel weer oplossen overigens.

Die subwoofer zou inderdaad, puur op basis van aansluitingen en filters, geschikt voor jou zijn. Of de klank voor jou ook oke is, daar kom je achter door te gaan luisteren.

Comment

Originally posted by Fridge View Post
            Die subwoofer zou inderdaad, puur op basis van aansluitingen en filters, geschikt voor jou zijn. Of de klank voor jou ook oke is, daar kom je achter door te gaan luisteren.
            Dus je moet als output 2 x XLR nodig hebben, zoiets als dit (puur op de aansluitingen) zou dus al afvallen: http://www.bax-shop.nl/actieve-subwo...t-details.html ?

Comment

Dus je moet als output 2 x XLR nodig hebben, zoiets als dit (puur op de aansluitingen) zou dus al afvallen: http://www.bax-shop.nl/actieve-subwo...t-details.html ?
              Tja, niets is onmogelijk, maar dit zou ik je inderdaad zeker afraden. (nog afgezien van het feit dat ik van Skytec echt jankbuien krijg.... die Behringer die je noemde is ook absoluut een budgetproduct, maar zou ik je dan toch eerder aanraden)

Comment

Working...
              X