Announcement

Collapse
No announcement yet.

DAP 15 CLUB controleren hoe ????

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• DAP 15 CLUB controleren hoe ????

Hallo allemaal.

Ik ben nieuw hier. Ik ben Leon en ik heb een middelgroot sportcentrum. Het centrum is een OPEN ruimte van in totaal 450 vierkante meter.
    In deze open ruimte is de groepsruimte. Deze groepsruimte is 12 x 14 meter. In deze groepsruimte geven we spinninglessen en tal van andere lessen.

In de groepsruimte staan TWEE DAP 15 Clubmate sets. Ik ben, over de kwaliteit van het product, zeer te spreken. Meer dan voldoende power voor de bassen en ik vind de (vier) satellieten echt naar behoren klinken.
    De set kan behoorlijk diep. Daar zitten ook meteen de nodige problemen. Omdat ik sowieso al een netto muurlengte van dik 25 meter heb, krijg ik natuurlijk tal van staande golven. Het gebied rond de 30 Hertz doet letterlijk het hele gebouw trillen.

Leuk voor sommigen, maar absoluut onhandelbaar in een woonwijk. Ik heb me al wat verdiept in de materie en er zijn kennelijk best prima oplossingen om een goede en behoorlijke controle over het totale frequentiebereik te krijgen.
    Vandaag hoorde ik nog de naam Dirac Sound Processing. Ik heb advies nodig en hoop dat jullie me op weg kunnen helpen.

- Ik zoek een Sound Processing Systeem dat naar behoren werkt.
    - Dit systeem moet werkzaam zijn door echte metingen te verrichten waarna de set instelbaar is
    - Liefst een systeem waarmee ik zelf uit de voeten kan ( lees gebruiksvriendelijk )
    - Ik wil geen mega bedragen uitgeven aan een heel duur apparaat, doch wil wel geld uitgeven aan iets wat prima werkt en betaalbaar is
    - Ik wil sowieso het gebied onder de 38 - 40 Hertz volledig weg kunnen drukken of naar beneden kunnen halen

Vandaag maakte ik kennis met een Lyngdorf systeem en hoorde wat er allemaal mogelijk is, vooral bij SLECHTE akoestiek en grote ruimten.
    Dat spul is echter onbetaalbaar .................

Wie kan me op weg helpen ? Kan ik iets met een Dirac systeem ?
    Ik heb sowieso een 'verkeerde' mixer of voorversterker, namelijk een Audiophony Digital X ........... daar mag dus gerust iets voor in de plaats komen wat al een goed digitaal sound processing systeem aan boord heeft.

Fysiek meten met een microfoon op meerdere plaatsen lijkt mij een redelijke must. Ik heb echte ophopingen in enkele hoeken die eigenlijk gewoon ondraaglijk zijn voor de gemiddelde bezoeker hier.
    Hoop dat ik mijn problemen goed heb uitgelegd hier ...................... En ik wacht de reacties heel graag af.

Greetz Leonneke

Complexe problemen vragen om complexe oplossingen helaas.
    Dus een echt gebruiksklaar klik en het werkt systeem is hier niet voor. Je zal altijd ook goed moeten weten wat je aan het doen bent als je dit wil aan pakken en wil oplossen.

Ik denk dat je op zijn minst moet gaan denken aan bijvoorbeeld een dbx driverack pa+. Hier kan je al aardig wat mee maar zoals al aangegeven. Je zal dan nog ( ondanks de meet microfoon die je erop aan kan sluiten ) moeten weten wat je aan het doen bent.

De 30 Hertz? Ik kan me niet voorstellen dat je hier problemen mee hebt. Simpel weg omdat dit setje die gewoon niet weer kan geven. Als jij met deze setup ( dus de 2 subs ) in zoon ruimte een on dragelijke buurt overlast gevende laag kan weer geven dan vraag ik me af waarom ik mijn set gekocht heb. Kortom het zal hier om een andere waarschijnlijk hogere frequentie gaan ( ik gok zo tussen de 60 en 80 hertz )

Maar ok dit kan je met deze controller al wat aan passen. Wil je meer en beter tja dan zal je ook meer in de buidel moeten tasten. Zelfs dan zit je met het probleem dat je dus zal moeten weten wanneer je waar aan moet draaien / drukken.

Comment

Originally posted by ronennieshow View Post
      Complexe problemen vragen om complexe oplossingen helaas.
      Dus een echt gebruiksklaar klik en het werkt systeem is hier niet voor. Je zal altijd ook goed moeten weten wat je aan het doen bent als je dit wil aan pakken en wil oplossen.

Ik denk dat je op zijn minst moet gaan denken aan bijvoorbeeld een dbx driverack pa+. Hier kan je al aardig wat mee maar zoals al aangegeven. Je zal dan nog ( ondanks de meet microfoon die je erop aan kan sluiten ) moeten weten wat je aan het doen bent.

De 30 Hertz? Ik kan me niet voorstellen dat je hier problemen mee hebt. Simpel weg omdat dit setje die gewoon niet weer kan geven. Als jij met deze setup ( dus de 2 subs ) in zoon ruimte een on dragelijke buurt overlast gevende laag kan weer geven dan vraag ik me af waarom ik mijn set gekocht heb. Kortom het zal hier om een andere waarschijnlijk hogere frequentie gaan ( ik gok zo tussen de 60 en 80 hertz )

Maar ok dit kan je met deze controller al wat aan passen. Wil je meer en beter tja dan zal je ook meer in de buidel moeten tasten. Zelfs dan zit je met het probleem dat je dus zal moeten weten wanneer je waar aan moet draaien / drukken.
      De tip van de DBX driverack pa+ neem ik zonder meer mee. Denk dat zo'n ding inderdaad al een heel eind kan corrigeren in de ruimte zelf.
      Gaat dat trouwens ook werken bij een 'actief' systeem ?
      Overigens vallen die subs rond de 42 Hertz af volgens de frequentie respons. Maar die 30 Hertz komen er echt prima door. Weliswaar flink 'afgevallen' doch daar zorgt mijn zaal als 'kast' wel weer voor dat die prima versterkt worden.

Peter Gabriel. Mercy Street. Dat begin / intro is toch echt rond de 30 Hertz. En dat komt behoorlijk 'binnen' kan ik je vertellen. :mrgreen:

Comment

Ik sluit me ook aan bij Ronnie, het lijkt me sterk dat de 30 HZ er zo hard doorheen komt.
        20 Hz is het laagste wat een mens kan horen, dus ga maar na dat 30 Hz ook écht laag is.

Misschien is er ook nog wat te doen aan de plaatsing van de subs.
        En plaats een subsonic filter op 42 Hz 24.
        Zelf heb ik overigens niet zo'n goede ervaringen met de meetmicrofoons van de driverrack serie (driverack PX en PA).

Comment

Originally posted by stefke96 View Post
          Misschien is er ook nog wat te doen aan de plaatsing van de subs. En plaats een subsonic filter op 42 Hz 24. Zelf heb ik overigens niet zo'n goede ervaringen met de meetmicrofoons van de driverrack serie (driverack PX en PA).
          Dank je wel. De subs hebben we al een aantal malen verplaatst. Mogelijk moeten we ze een keertje dicht bijeen zetten, dat is kennelijk ook een goede manier om de bassen te controleren ?
          Zo'n subsonic filter, wat bedoel je met 42 Hertz 24 ? Is dat een filter wat je voor de speakers koppelt ?

Comment

Processor kopen.
            In laten regelen.
            Locken

Niet lullig bedoeld maar dit zijn vrij eenvoudige begrippen in audio en inregel wereld. Als dit niet duidelijk is denk ik dat je nog lang niet de kennis en ervaring hebt om dit snel en eenvoudig tot een goed einde te brengen.

Het filter is een setting dat de lage tonen niet weer gegeven worden. Vanaf 42 hertz 24 db demping per osksjr.

Comment

Processor kopen. In laten regelen. Locken. Niet lullig bedoeld maar dit zijn vrij eenvoudige begrippen in audio en inregel wereld. Als dit niet duidelijk is denk ik dat je nog lang niet de kennis en ervaring hebt om dit snel en eenvoudig tot een goed einde te brengen. Het filter is een setting dat de lage tonen niet weer gegeven worden. Vanaf 42 hertz 24 db demping per osksjr.
              Geloof me. Ik ervaar het ook vooral niet als lullig. Dit is precies het antwoord wat ik zoek ( of één van de antwoorden ).
              Ik heb absoluut niet de kennis en de ervaring om dit snel tot een goed einde te brengen. Ik heb slechts de wetenschap dat er mogelijkheden zijn op dit vlak en ik kan uiteindelijk voldoende professionele hulp inschakelen via de leverancier van mij sets.

Maar ik wil zelf eerst vaststellen of er apparaten zijn die dit soort problemen kunnen tackelen en vooral met hoeveel succes.
              Mijn opzet is eenvoudig. Controle over het geluid. Liefst door middel van metingen en met een apparaat dat een compromis kan sluiten tussen de huidige situatie en de winst die te behalen valt.

Ik gebruik slechts mijn gezonde verstand en wil deze vraag eerst hier neerleggen. Mijn ervaring met leveranciers is namelijk vooral dat ze geld willen verdienen en dat ze zelf vaak niet over voldoende kennis beschikken om een apparaat voor de volle 100 % te kunnen benutten.

Samengevat. Ik denk dat het zeker kan wat ik wil en ik zoek naar een oplossing die binnen mijn budget past. Het in de praktijk brengen van deze oplossing laat ik uiteindelijk over aan de mensen die het apparaat leveren en installeren.

Ik ben dus vooral blij met je opmerkingen en filter alles op waarde. ;)

Comment

Je zou ook kunnen kijken naar de dbx subharmonic synthesizer. Hiermee kan je met 2 vrij makkelijk aan te passen instellingen je sub frequentie en het gedrag ervan aanpassen.

Dit zit ook op de duurdere dbx rackdrive 260. Zelf gebruiken we deze optie nogal eens. Vooral in gymzalen en andere grote lege zalen, hallen ( bedrijfshal bijvoorbeeld )
                Het is vrij eenvoudig om hiermee al de grootste problemen eruit te halen. Vaak kan je dan zelfs een heel eind je volume laten bestaan met alleen een wat aangepaste laag weergave. Dit is dan ook nog niet zozeer meteen zachter maar gewoon net anders. Dus wel laag aanwezig maar het irritante op een hopende hoem geluid kan je er vrij makkelijk mee verminderen.

Samen met de overige functies die we gebruiken van de processor kan je dan eigenlijk zoon beetje alles van je geluid maken wat je wil. Setting erin. Lock erop klaar.

Comment

Je zou ook kunnen kijken naar de dbx subharmonic synthesizer. Vooral in gymzalen en andere grote lege zalen, hallen ( bedrijfshal bijvoorbeeld
                  Hoi. Ik heb de twee belangrijkste opmerkingen hierboven eventjes voor mezelf samengevat. Een 'eenvoudiger' apparaat. En mijn zaal mag je gerust zien als een grote relatief lege zaal. Eventjes twee vragen ............

Regel je de zaak in door weer eerst te meten ?
                  Is dit werk voor iemand die het apparaat al kent, of kan ik hier zelf ook mee aan de slag ?

Zoals ik al schreef kan ik zeker iemand laten komen die het apparaat zou kunnen leveren en er eventueel ook mee kan werken .....

Ik ga efkes zoeken in ieder geval. Super bedankt. Geweldige hulp !

Comment

Met de subharmonic synthesizer moet je zelf ook wel mee overweg kunnen.

4 of 5 draai knoppen. Beetje proberen en je moet er wel uitkomen.
                    Je zet het tussen de uitgang van je mixer en de ingang van je sub van je setje.

Is het naar wens? Afblijven! Klaar.

Als laatste een vraag van mij aan jou
                    Waarom koop je iets bij mensen die er in jou ogen niet voldoende van weten en je voldoende kunnen helpen?

Wij plaatsen zelf zo nu en dan ook nog wel eens wat of passen een installatie aan maar ik zou het zelf erg vreemd vinden als ik een leverancier zou hebben waarbij ik elders mijn info moet gaan verzamelen omdat ik de leverancier zelf niet helemaal jofel vind en echt vertrouw in kennis en ervaring. Beetje vreemd naar mijn idee.

Comment

Working...
                    X