Announcement

Collapse
No announcement yet.

Electro Voice ELX 115 of ZLX 115

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Electro Voice ELX 115 of ZLX 115

Ik heb nu een versterker DAP Palladium 900 met 2x DAP K115 passieve speakers 400 Watt. Ik kom in geen enkele ruimte kracht tekort als mobiele dj met deze set. Echter deze set mag op pensioen en ben op zoek naar iets vervangend wat compact is (dus geen set met aparte sub). Dan kom ik bij een actieve speaker uit. Heb ooit een muzikant zien optreden met een Electro Voice 12" en vond het een fantastisch geluid wat eruit komt. Een 12" voor dj doeleinden is sowieso heel krap dus ik wil wel een 15".

Maar gezien het aanzienlijk prijsverschil vraag ik me af wat het verschil is tussen de ELX 115 en de ZLX 115.
    De ELX is een pak duurder maar heeft geen digitaal display aan de achterzijde wat me doet vermoeden dat dit een ouder type is dan de ZLX?
    En qua kracht is de ELX op papier wel straffer, maar ook in een zaal zo en maakt het zo'n groot verschil? (130-139 dB t.o.v. 120 - 129 dB)

Belangrijkste vraag eigenlijk: Is de ZLX qua kracht een waardige vervanger voor mijn DAP-set of moet ik toch direct voor de duurdere ELX gaan als ik evenveel kracht wil?

Alvast bedankt.

Ik mag hopen dat je een verschil tussen de 126 en 134 db wel gaat merken ja.

Ik moet ook zeggen dat ik wel wat moet lachen als mensen denken dat een speaker met een schermpje erin of een hoop andere onzin beter is.

Maar waarom perse een ev? Er zijn nog meer dan genoeg andere opties.
    Staar je niet meteen dood op 1 merk of type speaker. Maar ga luisteren en vergelijken. Zo zijn wij bij een db uitgekomen waar we van te voren eigenlijk nog niet echt extreem veel mee te maken hebben gehad. Door wat meer ons licht op te steken en vooral te luisteren kwamen we er uiteindelijk wel bij terecht. En nu nog steeds geen enkel moment spijt van gehad.

Comment

De Mackie SRM450v3 behoort ook tot de mogelijkheden (vreemd genoeg is dit slechts een 12"). Budget is 500 EUR max/speaker. Niemand die het verschil tussen de ELX en ZLX uit ervaring kent?

Comment

Ik denk dat het grootte verschil is dat de ELX een houten kast heeft en zwaarder klinkt en warmer dan de ZLX wat een plastic ABS kast heeft. Ik heb zelf de ZLX en vind het wel goed klinken maar, denk dat je met een ELX iets meer kan persen mede door zijn houten kast.

Comment

@ vegito.

Ik vind het erg bijzonder dat jij klank en volume al meteen aan hout en abs kan linken.
          Ik verwacht meer dat het om de componenten gaat die erin zitten en hoe deze aangestuurd worden, Ook de bouw van de kast zal meer invloed hebben op de klank en volume dan of het hout of kunststof is.

Dit zijn gewoon 2 verschillende speakers met verschillende componenten. De ene is gewoon een stapje hoger op de ladder dan de andere.

Macky ben ik persoonlijk niet zo mijn ding. De eerste versie ging voor de tijd nog wel en was een leuke speaker. Echter heeft de tijd en de series die ze nu uitgebracht hebben zich toch wel een beetje achterhaald. Als je ziet wat de concurrerende merken bieden en wat ze kosten denk ik dat het nu niet meer echt het merk is met de meest leuke mogelijkheden.

Leuk alternatief merk.
          Ad-systems ( audience delight )
          Hoor je wat minder van maar maakt tof spul

Comment

Intussen eens gaan luisteren:
            - electro voice elx 112: klonk heel goed, genoeg bass, volume iets te weinig. De 115 ga ik morgen beluisteren.
            - mackie srm450v3: klonk heel strak, op luider volume verminderde bass aanzienlijk. Komt niet door de test voor mij. Versie 3 zijn ook nog geen gebruikerservaringen van terug te vinden.
            - alto 112: voor de lage prijs, klonk verrassend goed. Zou ook eerder voor de 15" versie gaan
            - db opera 512: vlak geluid, weinig bass, weinig volume. Een echte afrader, wat een teleurstelling.
            - mackie srm 550: iets boven budget maar fantastisch geluid! voldoende bass ook. Prijs identiek aan QSC K8.
            - qsc k8: klonk heel goed, genoeg bass, volume ongelooflijk hard al betwijfel ik dat op dat volume dat de verkoper me demonstreerde je een hele set uithoudt. Want dat zou betekenen dat je voortaan je 15" boxen kan thuislaten en met 2x 8" on tour kunt gaan. Dat lijkt me dan toch weinig realtistisch.

Het wordt dus de Mackie SRM 550 of de EV ELX115 of EVZLX115. Die laatste 2 ga ik morgen horen in bax-shop Antwerpen. De luistertest maakte wel al 1 ding duidelijk: een extra sub is echt niet nodig. Een krachtige fullrange actieve speaker geeft genoeg bass, soms moet je wel de instelling achteraan de speaker wijzigen voor "dj doeleinden".

Comment

Originally posted by wimvd View Post
              Intussen eens gaan luisteren:
              - electro voice elx 112: klonk heel goed, genoeg bass, volume iets te weinig. De 115 ga ik morgen beluisteren.
              - mackie srm450v3: klonk heel strak, op luider volume verminderde bass aanzienlijk. Komt niet door de test voor mij. Versie 3 zijn ook nog geen gebruikerservaringen van terug te vinden.
              - alto 112: voor de lage prijs, klonk verrassend goed. Zou ook eerder voor de 15" versie gaan
              - db opera 512: vlak geluid, weinig bass, weinig volume. Een echte afrader, wat een teleurstelling.
              - mackie srm 550: iets boven budget maar fantastisch geluid! voldoende bass ook. Prijs identiek aan QSC K8.
              - qsc k8: klonk heel goed, genoeg bass, volume ongelooflijk hard al betwijfel ik dat op dat volume dat de verkoper me demonstreerde je een hele set uithoudt. Want dat zou betekenen dat je voortaan je 15" boxen kan thuislaten en met 2x 8" on tour kunt gaan. Dat lijkt me dan toch weinig realtistisch.

Het wordt dus de Mackie SRM 550 of de EV ELX115 of EVZLX115. Die laatste 2 ga ik morgen horen in bax-shop Antwerpen. De luistertest maakte wel al 1 ding duidelijk: een extra sub is echt niet nodig. Een krachtige fullrange actieve speaker geeft genoeg bass, soms moet je wel de instelling achteraan de speaker wijzigen voor "dj doeleinden".

Duidelijk dat je zelf ben gaan luisteren en eigenlijk is dat het enige advies die we kunnen geven. Het verschilt per persoon qua beleving van bass en helderheid. we kunnen niet in ieder ze portemonnee kijken maar, sluit geen andere merken uit soms vallen die beter dan een QSC of een mackie.
              Check ook andere merken EAW, Turbosound, RCF, Peavey.. Ik heb zelf ook de SRM550 gehoord en vond die lekker klinken en mede door het hout. Dat klinkt in mijn beleving wat strakker en compact weinig verloren energie. QSC gaan hard maar, vind voor het geld niet waard zou ik persoonlijk voor een RCF gaan die klinken geweldig strak en helder ondanks ABS kast.

Kies wat jij het beste vind klinken voor jouw muziek of doeleinde.

Uiteraard is het belangrijk welke componenten erin zitten maar, tegenwoordig is het vaak mixed en niemand weet van te voren wat erin zit. Je koop Mackie maar dan zit er een P-Audio compression driver erin bijvoorbeeld. Tegenwoordig als je een TV koop van Samsung dan zit daar een paneel erin van Sony bijvoorbeeld zo is het ook met audio. Vroeger had je Pioneer plasma schermen die een Panasonic paneel erin hadden alleen de prijs was 3 keer hoger. En precies hetzelfde paneel zat in een van hun eigen serie van Panasonic de helft goedkoper. Dus ja componenten zijn belangrijk maar, kan jij aan ons vertellen welke winkel zich prijs geeft welke onderdelen erin zitten?..als je die vind wil ik het graag ook weten.
              Last edited by vegito; Monday-22-12-2014, 23:44.

Comment

Intussen de Electro Voice ELX 115P en ZLX 15 gaan beluisteren. De ELX is duurder, heeft een houten kast en heeft inderdaad een iets zwaardere bass dan de ZLX. Ook het mid klinkt iets warmer. De ZLX (voor zijn prijs) klinkt ook verrassend zuiver, heeft voldoende bass zonder sub, maar het mid klinkt wat "kaal", "vlak". Je kan achteraan wel de treble en bass wat bijstellen, mss dat dit het geluid nog wat kan verbeteren. Het wordt dus de duurdere ELX of de Mackie SRM550 die me meer overtuigde qua warme klank en kracht. Als ik mag afgaan op de reviews op het net beiden geen goede speakers. De QSC8 blijft wel nazinderen, maar als je hem naast de ELX hoort, hoor je wel duidelijk dat er bass tekort komt. Als je de QSC K8 gewoon beluistert zou je zeggen dat er voldoende bass uitkomt, pas bij het vergelijken valt het op. De QSC K10 is dus mogelijks ook iets voor mij. Het enige wat me wel opvalt: actieve speakers mag je maar voor de helft openzetten en bij alle geteste modellen vond ik wel dat de geluidsdruk beduidend lager was dan bij passieve 400 Watt speakers die ik nu heb. Enkel de Mackie SRM450 kon qua volume hierboven gaan. Maar die ga ik niet kiezen wegens iets te schel en kwaliteit schijnt niet goed meer te zijn bij de nieuwe reeksen. De Mackie SRM550 om diezelfde reden wel wat schrik, maar is een houten speaker dus klinkt sowieso beter. En er is niks voor niks 3 jaar garantie zeker.

Comment

Dan toch eens naar Goes gereden en het is de Yamaha DXR 12 geworden. Een verpletterende goede sound, zware bass en 7 jaar garantie. Samenwerking met Nexo, ook dat zegt veel. Feitelijk is de Yamaha de evenknie van de QSC K12 maar dan 150 EUR goedkoper. De Electro Voice is een uitstekende keuze voor muzikanten of zangers, maar voor dj gebruik veel te licht. Zowel qua behaalde volume als qua aanwezigheid bass op luider volume.

Comment

Working...
                  X