Announcement

Collapse
No announcement yet.

Beste manier aansluiten.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Beste manier aansluiten.

Ik heb hier op moment een versterker die direct aan mijn mixer is aangesloten, maar nu wil ik mijn set uitbreiden met een extra versterker om nog een aantal speakers aan te kunnen sluiten.

Maar nu vroeg ik me af wat de beste manier is om 2 verschillende versterkers op mijn mengpaneel aan te sluiten?

Alvast bedankt

Wat voor speakers wil je aansluiten?
    Komt er nog een 2e groep full range speakers op? Of is het de bedoeling dat er een versterker met basjes en een versterker met topjes komt?

In het eerste geval kun je gewoon de versterkers doorlussen via de XLR in en uitgangen.

In het tweede geval ga je vanuit je mixer naar een crossover. Van daaruit ga je naar een versterker voor de hoge tonen en een voor de lage tonen.

Comment

Misschien is het handig als je eerst je complete set-up specificeert (merken + types) en vervolgens hetgeen dat je er op wilt gaan aansluiten.
      Pas dan kunnen wij een goed advies geven.

Comment

Het laaste dus, de extra versterker voor basjes. Maar kan ik dan zo'n crossover wel via een DJ mixer aansluiten? Of is het beter om een mengtafel aan te schaffen? Aangezien ik natuurlijk 1 master heb op mijn DJ mixer. Of kan je het doorlussen via crossover oid?
        Last edited by Arnouttt; Thursday-15-10-2009, 13:29.

Comment

Ik raad je aan eens te kijken op de site van Behringer. www.behringer.com
          Hun producten ben ik geen fan van maar wel van hun handleidingen. Hierin word duidelijk met plaatjes aangegeven hoe je de boel kunt aansluiten.

Kijk bijv. naar deze crossover. http://www.behringer.com/EN/Products/CX2310.aspx

Doet wat jij nodig hebt. Niet mijn keuze, maar een voorbeeld om je te verdiepen in de materie. Gebruik ook eens de zoekfunctie van het forum. Termen als crossover enz zullen je helpen bij je vraag.

Comment

Wellicht is het handig je iets meer te verdiepen in de informatie over lijnsignalen. Of het nu om een DJ-mixer of een PA-mengtafel gaat, een master out is altijd een lijnsignaal en daar zit dus geen enkel verschil in. Vanuit je DJ-mixer ga je naar de crossover, vanuit daar naar de twee versterkers. High-out naar je versterker voor de tops, low-out naar de versterker van je subs. Zo simpel is het.

Comment

Mm, ik heb zelf ook zo mijn vraagjes over een crossover, wel te verstaan de DAP DCX-36. Ik heb weinig verstand van geluid, maar om mijn geluid een beetje te upgraden heb ik hem toch maar aangeschaft.

De boxen die ik heb is de volgende set:
              B-52 Devastator set

Aangestuurd door:

1x DAP Paladium 1200 (voor de 2 tops)
              1x JB systems CTWO 450 (voor de 2 subs)

Nu is de processor eigelijk een tikje te groot (DCX-24 had ook prima gekund).

Maar hoe stel ik de limiter in, hoe stel ik de frequenties in voor de subs en de tops.

Ik kan de DCX verloopig niet op de boxen aansluiten (daarom dus ook de vraag ofdat iemand (rick :p) goed is met het instellen van zulke processors).

Doe mij maar liever een leuk lampje, maar er moet helaas ook geluid uit de boxen komen..

Comment

Dit zul je toch aan de hand van je luidsprekers moeten doen. Luisteren, luisteren en metertjes in de gaten houden is de leidraad waarmee je het geheel instelt. De frequenties moet je op gevoel instellen. Speel er mee als de set staat te spelen en pas deze naar wens aan. Op het moment dat je voor jezelf goed zit, instellingen opslaan.

Hiernaast is het ook noodzakelijk na te gaan wie er mee gaat werken. Ga je het setje verhuren? Zorg dan dat de limiter genadeloos ingrijpt als er rood uit de mixer geslingerd wordt.
                Pas hierna kun je nagaan hoe je de limiter in gaat stellen. Moet hij genadeloos alles al afkappen als er iets meer dan 0dB op de mixer verschijnt, of moet hij het signaal langzaam afknijpen als er boven de 0dB wordt gedraaid?

Deze leidraad moet je dus een beetje volgen. Zorg voor een locatie waar je het geheel op een normaal-feest-volume kunt laten spelen en ga er vervolgens mee aan de gang. Trek desnoods eens een extra opbouw-uur uit voor een feest en kijk in dat uur of je het geheel mooi ingesteld krijgt.

Comment

Working...
                X