Announcement

Collapse
No announcement yet.

Piezo tweeter vervangen.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Piezo tweeter vervangen.

Beste,

Ik heb een actieve PA monitor staan die prima klinkt als het niet voor de piezo tweeter was. Nu wil ik er een nieuwe tweeter (geen piezo) inzetten. Ik kan alleen nergens vinden of de volgende tweeter nou piezo of compressie is. Volgens mij is het een compressiedriver maar ik kan het ook fout hebben..

Wie man mij vertellen wat voor tweeters dit zijn, en of ze zo schel zullen klinken als de piezo? Het gaat niet om de hoogste kwaliteit geluid behalen, maar om het minder schel maken van het hoog.

Het gaan om dit soort tweeters.
    Last edited by larsholm; Wednesday-04-02-2015, 20:57.

Een piezo tweeter zit normaal parallel aan de bas speaker aangesloten. Wanneer je dus een compressie driver hiervoor in de plaats wilt monteren zal je ook nog een laag/hoog filter moeten inbouwen. Ook dien je op genoemde compressie driver nog een zg. hoorn te schroeven. Deze zijn er in verschillende soorten/maten en openingshoeken tbv. het verspreiden van het geluid. De tweeter van Divine is een compressie driver 8 ohm en dus geen piezo.

Comment

Kijk dat is de info die ik zocht. Hartelijk bedankt!

Een passende hoorn heb ik hier nog liggen van een afgeschreven Pa speaker, dus dat is geen probleem. Dan ga ik deze crossover, en deze tweeter bestellen.

Het enige waar ik over twijfel is het xover punt van 4,5 Khz. Is dat niet wat aan de hoge kant voor een 12"woofer?

Nogmaals bedankt!
      Last edited by larsholm; Wednesday-04-02-2015, 22:36.

Comment

Ik verwacht wel dat het anders gaat klinken maar of het ook beter gaat klinken?
        Misschien verstandiger om in plaats van er 1 te kopen en dan nog meer geld erin te stoppen om te verbouwen om er 1 te kopen en dan meteen te zorgen dat het net wat beter is.

Zoals al aangegeven. Let even op met de draad. Dit is namelijk niet altijd de zelfde maat.

Comment

Bedankt voor je antwoord.

Het gaat in dit geval niet om het perfect klinken, want dat doet het nu ook niet. Het gaat om het wegwerken van de schelle tonen doormiddel van het vervangen van de piezo. That's it.

Comment

Daarnaast is naar mijn mening je x over punt volgens mij inderdaad vrij hoog.
            Ook ben ik wel erg benieuwd of dit wel echt beter gaat klinken / weg werken irritant hoog. Ik zou niet eens durven te zeggen dat het met deze manier minder irritant hoog zal gaan klinken.

Een compressie driver kan ook aardig irritant zijn in het hoog.

Enne mis even wat anders wat je kan proberen. Je hebt vast wel ergens nog een heel klein stukje noppenschuim of ander ligt dempend spul liggen. Knip of pluk hier een dun stukje uit. Frot dat in de mond hoorn. Tadaa de echt irritant hoge frequenties worden het eerst het meest afgedempt. Hoe dikker het schuim hoe minder hoog je over houd. Onder het motto van het hoeft niet beter te klinken alleen minder irritant in het hoog.

Comment

Inmiddels ben ik er achter gekomen dat het niet de tweeter is die schel is (ja ook wel maar niet de primaire veroorzaker), maar de 12" woofer. De woofer is niet gecrossed, hierdoor probeert hij alle hoge tonen mee te pakken... Een xover en misschien later een compressiedriver zou de truuk moeten doen dan.

Klopt dit of zit er een fout in mijn redenatie?

EDIT:

Ik heb een xover in de speaker ingebouwd. Het geluid is al een stuk minder schel geworden en de boel klinkt al een stuk beter. Op den duur ga ik de tweeter en de woofer vervangen, maar dat komt later. Bedankt voor de tips en het meedenken allemaal!
              Last edited by larsholm; Thursday-05-02-2015, 15:09.

Comment

-

Comment

Om eigenlijk dit goed aan te pakken, moet je de ts parameters hebben van de componenten, om vervolgens een goed filter uit te zoeken of maken.

Waarom alles gaan vervangen?
                  Waarom gewoon geen nieuwe monitor kopen? Is uiteindelijk goedkoper, en zo maar een andere 12" in de kast schroeven is ook niet zo slim.

Comment

Working...
                  X