Het forum is niet langer in gebruik. De informatie op het forum blijft beschikbaar, maar het is niet langer mogelijk om te reageren. Voor het laatste nieuws, achtergronden en advies verwijzen we je graag door naar onze website, blog en het keuzehulp-overzicht.
je gaat uit van een set bestaand uit 1 versterker + 2 speakers, en vraagt of je daar 4 speakers op aan kunt sluiten. Niet zo'n beste vraagstelling.
Als je bedoelt of je 4x trono 15 (oftewel 2 extra ten opzichte van de genoemde bassisset) op dat versterkertje kunt aansluiten, dan is het antwoord: ja, volgens de specificaties mag dat. Zorg bij vol gas voor een beste koeling, want ik vermoed dat het versterkertje het thermisch wel wat zwaar zou kunnen krijgen.
nee, dat is niet zo verstandig.
* Kort door de bocht: hoe Lager het ohm getal, hoe zwaarder voor je versterker.
* Een speaker van 8 ohm en een speaker van 4 ohm parallel op 1 versterkerkanaal aansluiten: De versterker ziet 2,7 ohm. Dat is onder de 4 ohm per kanaal waarvoor hij bedoeld is. Risico op warmlopen en/of defect raken van de versterker.
* Een speaker van 8 ohm en een speaker van 4 ohm serieel op 1 versterkerkanaal aansluiten: De versterker ziet 12 ohm. Dit is veilig voor de versterker, maar zorgt ervoor dat er weinig versterkervermogen op dat kanaal beschikbaar komt, wat ook nog eens over 2 speakers verdeeld moet worden. Daar kom je niet verder mee.
Ik vraag me echt af of je wel ook werkelijk leest wat er gezegd word. Er word naar mijn mening namelijk duidelijk aangegeven dat je probleem is dat je speakers 4 ohm weerstand zijn en dat je er alleen nog 2 extra speakers op kunt aansluiten als deze 8 ohm zijn. Daarnaast word ookal aangegeven dat het eigenlijk sowieso niet echt een aanrader is om meerdere speakers op deze versterker aan te sluiten.
Dus wil je er meer speakers op aan sluiten ( geen idee waarom ) dan zal je dus naar een ander iets moeten kijken of een extra versterker. Een aantrekkelijke prijs? Tja dat is voor de 1 25 euro en voor de ander 2500 euro.
Comment