Announcement

Collapse
No announcement yet.

DBX driverrack PX

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• DBX driverrack PX

Aangezien wij voor kwaliteit willen gaan moeten de behringer cross-over, behringer eq plaats maken.

Nou kwam ik de DBX driverrack PX. Het prijskaartje is zeer aantrekkelijk. Ik wil het voor actieve en passieve speakers gaan gebruiken.

Is het sterk af te raden om het toch voor passieve speakers te gebruiken?

Daarnaast kwam ik nog op het volgende:
    Volgends de specs hebben ze enkele standaard instellingen voor powered speakers. Om welke speakers gaat het?

Je kunt ze eventueel wel voor passieve luidsprekers gebruiken, alleen zul je de instellingen dan wel moeten aanpassen op de versterkers die je er voor gebruikt.

Op het moment dat dit een vaste setup is met een vast amprack zal dit geen probleem opleveren. Je dient er wel voor te zorgen dat de gains vol open staan op je versterker en hier pas je de instellingen op de DBX op aan. Wat je eigenlijk hiermee probeert te doen qua limiting is er voor te zorgen dat het signaal van de mixer nooit hoger kan zijn dan hetgeen je er voor hebt ingesteld, om je versterkers niet de clip in te jagen en je luidsprekers niet om zeep te helpen.

Mocht je steeds werken met aparte setupjes (top sub sub, top sub, top) dan kun je hier als het goed is aparte instellingen voor maken die je met een druk op wat knoppen kunt aanroepen.

De reden waarom er voor de powered speakers wel al vooraf te selecteren instellingen zijn, is dat je al precies weet welke versterkermodule en drivers er achter hangen. Voor een stel losse versterkers en losse speakerstacks zijn een tig aantal combinaties mogelijk en het is dan ook niet te doen om hier vooraf ingestelde settings in te zetten. Dat zul je dus zelf moeten doen aan de hand van je eigen setje. ;)

Om welke powered speakers het gaat heb ik overigens geen idee van.

Comment

Hij moet bij ons gaan dienen voor het limiteren van de db technologies verhuursetje. De equalizer functie ga ik dan uiteraard ook gebruiken. Puur om het toch wat vlakke en saaie db technologies geluid een extra boost te geven.

Daarnaast moet hij voor de toekomstige passieve EV set bij mijn drive-in show dienen. Hier moet hij cross-over spelen, limiteren, en equalizen.

Mocht het absoluut niet toereikend zijn om dit apparaat voor deze beide opties inzetbaar te laten zijn dan heb ik eventueel nog een losse Synq limiter voor de db technologies set.

Daarbij blijft mijn hoofdvraag. Is dit PA management kastje geschikt voor passieve systemen?

Ik kan nergens uit opmaken wat dit kastje zo specifiek maakt voor actieve systemen.

Mocht het echt flinke beperkingen hebben moet ik helaas uitwijken naar de PA+ welke bijna het dubbele kost.

Comment

Volgens mij maakt het zich specifiek dankzij de vooraf geprogrammeerde instellingen die je zo kunt oproepen voor diverse actieve systemen. Dat scheelt veel programmeerwerk en je kunt uitgaan van een basis waar je naar eigen smaak nog enkele dingen op kunt bijstellen, in plaats van beginnen op 0 en veel tijd uittrekken om alles naar wens in te kunnen stellen.

Het is naar mijn idee een soort van handige feature die mooi meegenomen is als je actief werkt.

Ik vind het ook redelijk 'vreemd' dat alleen de actieve luidsprekers worden behandeld bij het apparaat aangezien het naar mijn idee gewoon mogelijk moet zijn om ook passieve luidsprekersets aan te sluiten.
        Misschien kan iemand van de sales-afdeling hier contact voor opnemen.

De preset-list staat trouwens op pagina 38 van de handleiding. Onder meer Mackie, dB Technologies en JBL zitten hierbij.

Comment

Of je nu de versterkers in een passieve set aanstuurd, of de versterkers van je actieve set, maakt natuurlijk niets uit....

Comment

Op zich klopt dat inderdaad en die insteek had ik zelf ook. Maar ik vind het vreemd dat DBX dan alleen in zijn teksten refereert aan actieve luidsprekers. Mij lijkt het dat je je product aan zoveel mogelijk mensen met verschillende toepassingen wilt verkopen.

Óf ze spelen het dusdanig dat mensen met een passieve stack de PA+ aanschaffen...

Comment

Niemand een toevoeging hierop?

Comment

ik denk dat Rick goed zit met zijn gedachte. Vraag het de marketingafdeling van dbx :)

Overigens heb ik ook een PX aangeschaft bij Bax, niet omdat de verkoper me zo'n goed advies gaf (kun je nog net wat meer uit je speakers halen>dat snap ik ook wel, WAT DAN??) maar omdat ik sowieso een eq wilde hebben, zat er meteen een compressor/limiter en wat andere speeltjes bij. De voorgedefinieerde settings heb ik ook zo mijn bedenkingen bij, geloof niet dat er per type echt uren lang geluisterd is welke configuratie met welke settings het beste klinkt. Eerder de theoretische settings voorgeprogrammeerd.

Comment

Het schijnt dat de cross-over wat lastig is en daardoor minder geschikt is voor passieve speakers. Wat is jou mening daarvan?

Comment

Hmm, lijkt me vreemd. Niet dat ik er iets speciaals mee doe/gedaan heb. Je kunt gewoon kantelpunt, roll-of en type filters selecteren. Enige is misschien dat je alleen de 'sub' uitgang regelt tov de 'out' (die is nl fixed, dat is de basis uitgang wanneer je bv fullrange gebruikt).

Comment

Inmiddels heb ik er al weer een tijdje één in een passieve opstelling.

Eigenlijk valt hij mij wat tegen.. Het concept met de meegeleverde meetmicrofoon lijkt ideaal, maar dat is het niet.

Het liefst wil ik alles zelf in de hand hebben. Dus of ik twee fullrange toppen ga gebruiken of ook subs. Aan de hand daarvan een cross-over instellen en de eq handmatig aanpassen. Als extra zou dan de meet microfoon zijn.

Echter ben je erg afhankelijk van de microfoon. Zelf aanpassen is vrijwel niet doen. Alles gaat via de microfoon. En ik sta niet op locatie door middel van ruis frequenties de boel in te regelen...

Comment

ik heb die mic werkelijk nog nooit gebruikt. Leek mij ook mooi, maar ik vind teveel gedoe. Kun je de eq niet meer aanpassen nadat je de auto-eq gebruikt hebt?!

Comment

Kan je het überhaupt wel aanpassen dan? Zo ja, zou je mij een korte instructie kunnen geven?

Comment

Working...
                          X