Announcement

Collapse
No announcement yet.

Thuis een radio studio, hoe en wat?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Thuis een radio studio, hoe en wat?

Gezien ik nu een tijdje bij de lokale omroep zit leek het mij een leuk idee om thuis ook wat te kunnen gaan doen. Gewoon wanneer ik zin heb even ermee bezig gaan of als ik op de een of andere manier een radio programma moet opnemen dat ik dat makkelijk thuis kan doen. Kortom gewoon radio kunnen maken.

Nou weet ik wel dat ik een mengpaneel en microfoon nodig heb. Een hoofdtelefoon en een pc/laptop heb ik wel in mijn bezit. Alleen mijn vraag is nu wat heb ik, naast het eerder genoemde, eigenlijk nog verder nodig om radio te kunnen maken?

Alvast bedankt voor je hulp!

Beste,
    Ik weet niet wat je budget is en welke apparatuur je van de lokale omroep gewend bent, maar zoals je zelf al aangeeft zijn een mengpaneel en een goede microfoon inderdaad handig.
    Ik weet niet of je veel met cd's werkt maar zo ja is een cd-speler een goede aanvulling:). Verder neem ik aan dat je wil kunnen horen wat je doet, dus een setje monitoren is geen overbodige luxe. tot slot wil je het geluid naar je laptop/pc hebben, afhankelijk van de geluidskwaliteit zou je hiervoor een externe geluidskaart kunnen kopen, of een mengpaneel met ingebouwde usb interface.

Je moet verder even bedenken of je dit alles op een bureautje neer zet, of dat je er een (studio)meubel bij neemt, als je dit doet is het wellicht interessant om voor 19 Inch apparatuur te gaan kijken.

Als je een budget kunt vermelden kan ik nog wel wat specifiekere suggesties doen. Maar het prijskaartje hangt er erg vanaf hoe professioneel het moet zijn.(Als je ook opnames voor de lokale radio wilt maken, moet het waarschijnlijk betere kwaliteit zijn dan als je alleen een beetje wilt "rommelen" thuis)

Comment

Bedankt voor je bericht, Niels! Bij de omroep draaien we met een AXUM mengpaneel op PC Radio. Een erg fijn mengpaneel, maar dan wordt het wel een duurprijskaartje. Qua prijs wil ik het nog wat bescheiden houden, eerste keer en gezien mijn situatie hoeft het ook niet het beste van het beste te zijn. Mijn totaalprijs wil ik ongeveer rond de €500-€600 houden. Ik weet het, niet super veel voor een kleine studio wellicht later dat ik het wat uit kan breiden. Voor nu wil ik me ongeveer daar aanhouden.

Ik heb een aardig groot bureau (ongeveer 2 meter) dus ik denk dat het daar wel op moet passen. Met cd's werk ik eigenlijk niet meer, dus een cd-speler heb ik niet meer nodig. ;-) Boven op zolder heb ik nog wel een stuk of drie monitoren staan, daar moet ik mij ook wel mee kunnen redden. Dat scheelt weer wat in prijs.

Qua mengpaneel zat ik aan de DX 2000 of Xenyx 1622 te denken. Qua microfoon had ik nog niet echt ideeën. Weet trouwens niet hoe het met bekabeling zit, wat je daar allemaal voor nodig hebt?

Comment

Ik heb voor de rest absoluut geen ervaring met radiomaken etc, maar wel genoeg met menpanelen. Één tip: blijf voor live gebruik van de Xenyx serie weg. Na een tijdje gaan de faders gewoon kraken. Iets wat je niet wil tijdens een uitzending. Neem een kwalitatief goede mixer van een merk dat goed bekend staat.

Comment

Beste,
          Ik heb verder van radiosoftware ook geen verstand, maar ik neem aan dat je muziek via de computer naar je mengpaneel wil sturen, en van je mengpaneel weer naar de pc?

Dan kun je op je pc een liedje aanzetten, op het mengpaneel de muziek en de microfoon mixen eventueel met wat geluidseffecten (jingles o.i.d, als dat niet in de software zit) en dan weer terug naar de software op je pc.

Aan de hand van je budget ben ik even in de webshop gaan zoeken en de volgende microfoon leek me wel geschikt voor jouw toepassing: http://www.bax-shop.nl/condensator-s...t-details.html met dit statief: http://www.bax-shop.nl/broadcast-mic...rofoon-statief en een shockmount: http://www.bax-shop.nl/shockmounts/d...t-details.html
          Dan kom je op €184 uit, reken 75 euro voor de bekabeling, dan hou je nog 250 tot 350 euro over voor een mengpaneel en software, wellicht dat larsholm een suggestie kan doen voor een mengpaneel? Verder eventueel nog een externe geluidskaart van een euro of 40, ik weet niet hoe goed je ingebouwde geluidskaart is?

Als je een mengpaneel hebt, aangeeft welke microfoon het wordt, en aangeeft welke aansluitingen je monitors hebben, dan wil ik wel een bekabelingsschema voor je uittekenen.

Comment

Zelf een tijdje soort van radio studiootje gehad met de DX2000. Ik vond deze voor een thuisstudio zeer geschikt. Wat je waarschijnlijk wil gaan doen is je muziek van verschillende bronnen halen (PC, CD etc.) en bij de DX-2000 heb je de mogelijkheid om 5 van die bronnen onder een aparte fader te zetten en dan heb je nog 2 schuiven over voor je mic's. Ik weet dat het ook mogelijk is om icm een Velleman Faderstart Kit de knoppen onder je faders te gebruiken om daar (op je PC) je nummers mee in te starten. En hiermee (als je eventuele CD-Spelers het ondersteunen) je CD's mee in te starten.

Comment

Beste,
              Wellicht dat je kunt aangeven of je de voorgestelde set iets vindt, of dat je het inmidels op andere wijze hebt opgelost. Ik ben erg benieuwd.
              Als je aangeeft welke spullen het geworden zijn kan ik als je wil ook nog wel een bekabelingstekening maken

Met vriendelijke groet,

Comment

Sorry voor mijn late reactie. Tot nu toe nog niets gekocht, zit een beetje in een drukke periode. Maar over een week of twee wil ik wel overgaan tot iets kopen. Laat ik het zo zeggen het mengpaneel staat in mijn ogen vast, dat is de Behringer DX 2000. Qua statief en die schokmount is er niet veel keuze en dat oogt mij wel goed. Enigste wat dan overblijft is de microfoon. Dat vind ik toch wel een lastig puntje. Iemand raadde mij de Behringer C-1 aan, ik zag dat die qua prijs echt veel lager lag dus weet niet wat ik daar van moet vinden. Heb je misschien nog wat vergelijkbare microfoons van die sE die geschikt zijn?

Comment

Beste,
                  duidelijk verhaal. dan kom ik even samenvattende op het volgende uit: (€363,-)
                  nox IVA 08 XLR broadcasting microfoon statief koop je bij Bax Music met 30 dagen bedenktijd. Voor 23:00 besteld = morgen in huis! We Support Your Stage

eventueel een flightcase met toebehoren: (niet noodzakelijk) (€150,-)
                  Deze flightcase beschermt uw 19\" apparatuur optimaal tegen invloeden van buitenaf. Tevens oogt een flightcase een stuk netter dan losse apparatuur op een tafeltje. Schaf nu ook een flightcase aan voor uw kostbare apparatuur.

Deze blindplaat van DAP Audio houdt stof weg uit uw rack en zorgt er ook nog eens voor dat het uiterlijk van uw rack beter wordt. Deze plaat heeft een hoogte van 4HE.

Stalen 19 inch 1 HE ventilatie blindplaat die er voor zorgt dat er voldoende luchttoevoer blijft in bijvoorbeeld uw versterkerrack.

Deze blindplaat is gemaakt van 1.2 millimeter staal en is voorzien van vier montagegaten. Deze 19 inch plaat is de 2 HE versie.

en wat chassidelen en blindplaatjes a ca 29,47 euro

En de benodigde kabels en verloopkastjes: (€70,45)
                  Talloze apparaten worden gevoed via een euro-connector. Deze CAB490 stilt de stroomhonger via een 70 cm lange kabel, die van euro female naar Schuko male loopt. De kabel is flexibel, strak geprijsd en enorm breed inzetbaar.

De Numark Stereo I/O USB audio interface maakt van uw analoge signaal eenvoudig een digitaal signaal, zodat u gemakkelijk uw DJ set kunt opnemen met uw computer of laptop.

De Klotz USB-AB1 USB A-plug - B-plug 1.5 meter USB-kabel verzendt razendsnel maar uiterst secuur uw digitale data. Deze duurzame USB-kabel verloopt van USB A naar USB B.

De Klotz USB-AB3 A-plug - B-plug 3 meter USB-kabel verstuurt nauwkeurig uw bestanden en digitale informatie. Deze oerdegelijke USB-kabel verloopt van USB A naar USB B.

Als je aangeeft of je nog audio-monitoren hebt die werken, en zo ja welke aansluitingen ze hebben, kan ik die in het bekabelingsschema zetten. Ik zal het binnenkort posten, het staat nu nog op mn pc

ex. flightcase en microfoon, en inc. btw komt dit op €433,45
                  Over de microfoon:
                  Die c1 is ook gewoon geschikt voor je studiotje, het is maar net wat je wilt. eigenlijk is alles uit dit rijtje eigenlijk wel geschikt:

Belangrijk is dat er een xlr aansluiting op zit. Je moet verder zelf even kijken voor welke kwaliteit je wilt gaan, dit kan ik niet voor je beoordelen :wink:, als je de mogelijkheid hebt zou je ze eigenlijk bij Bax moeten gaan uitproberen, maar ik weet niet of je daar in de buurt woont.

Succes met je aankoop, en ik ben benieuwd wat het gaat worden.
                  Mocht je nog vragen hebben kun je die natuurlijk altijd stellen.
                  Last edited by NielsR; Saturday-28-03-2015, 01:03.

Comment

Wow Niels, je hebt er werk van gemaakt. Dat kan ik erg waarderen! Over een flightcase had ik nagedacht, maar gezien mijn prijs en er geen noodzaak is kan ik dat achterwege laten. Vrij veel kabels zie ik, maar dat moet er uiteraard wel voor gebruikt worden. Over de microfoon ga ik nog eens goed nadenken, maar er is in ieder geval relatief veel keuze!

Qua monitoren heb ik een Dell P2312 HT en een Medion monitor heb ik. Die Medion kan ik zo gauw niet het model achterhalen gezien die op zolder aardig verstopt is. Weet niet echt wat voor dingen je er specifiek over moet weten, weet in ieder geval dat het geen LED scherm is wat ik toch vaak zie als ik op Medion schermen zoek. Een LCD scherm van een slag kleiner.

Comment

Dag Bassieboy35,

ik heb eventueel nog een 2de hands dx2000 in goede staat voor je staan, incl. flightcase. Als het interessant voor je is, doe me dan even een prive-bericht.

Comment

Originally posted by NielsR View Post
                        Beste,
                        .....
                        Over de microfoon:
                        ----.
                        Als eerste mijn complimenten voor het compleet uitwerken van je antwoord (kan ik nog iets van leren :)).
                        Maar toch even een opmerking, waarom adviseren er zo veel mensen een condensator microfoon voor radio?
                        Ok die Rode Broadcaster is een condensator (let wel: ■akoestisch principe: pressure dynamisch) maar mijn inziens is voor spraak en radio een dynamisch microfoon beter geschikt (los van spraak in een studio als dasspeld o.i.d.).
                        Ook de (in pro radio stations veelgebruikte) Shure SM7B is een dynamisch microfoon en om ss, smak en ander bijgeluiden te voorkomen kun je volgens mij beter geen condensator gebruiken.
                        Just my 2 cents...

Comment

beste,
                          Om te beginnen dankjewel, ik help je graag :-)
                          Qwa monitoren bedoelde ik audio monitoren, niet voor beeld maar voor geluid dus. Dit zodat je jezelf goed kunt horen. Ik weet niet of je daar nog iets voor hebt liggen, er iets voor wilt kopen, of dat je alles met een koptelefoon wilt gaan doen?

Verder zijn de kabeltjes inderdaad onlosmakelijk verbonden aan het vak, maar ja, dat is een leuke uitdaging zullen we maar zeggen.

En dan de microfoon; Ik weet opzich heel aardig wat ik doe, maar wat microfoons betreft heb ik maar met een aantal praktijk ervaring. Ik weet niet of je in de buurt van Bax woont, maar anders zou je eigenlijk eens moeten gaan luisteren. ze hebben daar een hele wand vol hangen, en allemaal aangesloten. En wellicht dat een van mijn forumcollega's nog een adviesje voor je heeft?

Edit: je kunt je beeldschermen wel aan je laptop hangen, dan heb je meer schermruimte voor je software (je moet zelf nog even kijken voor software, want dat is het enge waar ik 0,0 verstand van heb)

Fijne paasdagen,
                          Last edited by NielsR; Friday-03-04-2015, 23:46.

Comment

Ah, die monitoren, haha! Naja ik heb in ieder geval de Behringer binnen, werkt lekker. De set-up is goed als klaar, alleen de audio monitoren nog. Daar is mijn vader mee bezig, dus in principe moet dat ook goed komen qua bekabeling. Enigste wat overblijft is de microfoon en de software. Woon helaas niet in de buurt van Goes, dus dat gaat 'm niet zo gauw worden. Maar dat moet me wel lukken. Bedankt voor jullie hulp allemaal! :)

Comment

Even terugkomen op wat BT-studio zei;
                              Ik zou toch wel voor een dynamische microfoon gaan, een condensator microfoon neemt grotere ruimtes op.
                              Momenteel gebruik ik zelf een condensator microfoon, dit is uiteraard een hele fijne microfoon, maar ik denk dat het voor het maken van radio echt fijner is om een dynamische microfoon te nemen.
                              Een dynamische microfoon neemt niet je hele kamer op, let er wel op, dat het bij deze microfoon dus wel noodzakelijk is om niet ver weg van je microfoon te zitten.

Comment

Working...
                              X