Announcement

Collapse
No announcement yet.

Luidsprekers aanbouw

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Luidsprekers aanbouw

Voor onze nieuwe achterbouw en verbouwingen in keuken, ben ik op zoek naar passende luidsprekers. Het is de bedoeling dat het enkel dient om een muziekinstallatie aan te sluiten, dus geen surround, televisie en dergelijke...

Aangezien het vrouwke hier het niet ziet zitten dat ik in elke hoek een paar "kasten" van luidsprekers zou zetten, zoek ik dus voornamelijk inbouwluidsprekers.

Het is zo dat tussen de keuken en de eetplaats een kookeiland komt, en in de houten bekisting die boven het kookeiland komt waarin oa dampkap en spotjes komen dacht ik kleinere inbouwspeakers te plaatsen. 2 gericht naar de eetplaats, en 2 gericht naar de keuken. Voor de keuken en de eetplaats is het enkel de bedoeling dat dit enkel gebruikt wordt voor "achtergrondmuziek" op te zetten tijdens het koken of het eten, maar niet om er een discotheek van te maken.

Maar voor de achterbouw, dat is een ander paar mouwen:

Dat is een ruimte van 6m op 6m. De bedoeling is als ik daar muziek eens wil luid opzetten, dat het ook wel degelijk zeer luid gaat... En idd, luid staat niet altijd gelijk aan goede kwaliteit...
    Daarom wil ik een setje dat luid kan maar toch kwalitatief goed klinkt.

Als het vrouwke eens met de dochter weg is, en ik vind nog eens de tijd om een setje te draaien, of als we nog eens een feestje hier thuis houden, dan mag het wel nog eens knallen...
    Dus voor 90% dat de installatie gebruikt wordt, is het voor achtergrondmuziek, maar de overige 10%, wanneer ik de tijd heb om achter "de draaitafels" te gaan staan, mag het "boenken".

Eerst heb ik me zitten informeren bij Art Sound, omdat ik daar vrij veel goede commentaren van had gelezen wat betreft inbouwspeakers, maar zeer luid en mooi klinkt dat blijkbaar ook niet.

Nu heb ik al van 2 verscheidene bronnen de raad gekregen om eventueel met de "Apart Mask8F speakers" te werken. Daarbij hoef ik dan geen sub te plaatsen, en blijkbaar als je dit "open zet" heb je blijkbaar de sound van in een danscafé...

Iemand die dat kan beamen, of iemand die nog andere speakers kan aanraden? Ik had beloofd aan het vrouwke dat ik voor inbouw zou gaan, maar van inbouw naar zo'n grote opbouw kasten gaan is vrees ik een onbegonnen zaak om het vrouwke te kunnen overtuigen...
    Eventueel dacht ik om naar de kleinere versie (Apart Mask6) te gaan, maar daar moet je dan blijkbaar al 1 of 2 subs bij plaatsen, en dat zal het vrouwke ook niet fijn vinden vrees ik...

Verwacht geen wonderen van een 8'' inch speaker van 250 euro.
    Ik weet verder niet hoe hij klinkt, de wonderen zijn de wereld nog uit...

Waar ik wel ervaring mee heb, is de Control serie van JBL.
    Wij hebben op ons werk door het gehele pand de Control 1 hangen.
    En dat klinkt wonderbaarlijk goed. Zelfs het laag klinkt netjes.
    Hang er een beetje krachtige versterker aan,
    bijvoorbeeld de DAP Palladium P-500.

Voor de Control serie heb je zelfs nu ook een 5 serie.
    Deze zal waarschijnlijk een upgrade zijn op de 1 serie.
    (Gezien de prijs)

Comment

Je geeft eerst aan dat je geen wonderen kan verwachten van één 8" speaker voor 250 euro, maar vervolgens kom je met twee 5" speakers aan voor 150 de set en dat is opeens prachtig? Lijkt me niet 100% kloppen.

Ook ligt de max spl van de 8" een stuk hoger dan die van de JBL's. Dus echt dance niveau lukt je daarmee niet.

Comment

Ik bedoelde dat de JBL's voor het geld en voor de grote netjes klinken, ik heb verder ook geen ervaringen met dat andere merk...
        Ook klinkt een 12 of 15'' inch JBL een stuk beter.

Comment

Het probleem zit hem niet zozeer in het achtergrond verhaal. Dat is voor de meeste setjes geen enkel probleem. Neem hier een freespace 3 van bose voor en ik denk dat het niet heel erg veel beter meer gaat worden als het gaat om plafond inbouw en achtergrond.

Maar dan het gas geven. Tja ik denk dat je dan gewoon het plafond deel moet laten varen. Dat is naar mijn mening gewoon niet haalbaar. Ik heb in ieder geval nog nooit een echt plafond inbouw setje gezien waarvan ik zeg dat het echt lekker gaat en gaaf is.

Hier zou ik geen passende oplossing voor weten. Een freespace 3 kan aardig gas geven ( 1 sub 4 sataliet wat al niet heel ruim is voor 6x6 dus misschien al 2x doen ) maar dan zelfs nog geloof ik niet dat het hard genoeg zal gaan voor echt een feestje te gaan doen.

Comment

Nogmaals, ik had graag een inbouwsetje gehad om het vake een plezier te doen omdat het mooier oogt, ikzelf stoor me er alvast niet aan een luidspreker, zelfs al is het geen design. De enige vereiste is wel dat het witte luidsprekers moeten zijn.
            De persoon die me de Apart Mask8F serie voorstelde, zei me dat hij die opstelling al in een klein danscafé had geïnstalleerd en dat deze enorm luid ging EN goed klonk...

Comment

Dan zou ik gaan luisteren bij dat cafe. Kan je meteen zelf oordelen.
              Enne freespace 3 is er zowel in een opbouw als een inbouw variant.

Comment

Dat luisteren ga ik zeker eens doen, alleen vertelde die persoon me dat dit zo goed als aan de andere kant van het land was voor me en hij geen verdelers kent regio Brussel...
                Nu heb ik wel een verdeler gevonden tegen het Brusselse en mag ik bij hun in de winkel gaan luisteren, maar een winkel(ruimte) is natuurlijk niet dezelfde ruimte als een aanbouw van 6 op 6...

Vroeger stonden in elke hoek van een kamer een Eltax Monitor (ik denk de I reeks), en aan de dj booth zelf had ik (als monitor) 2 JB systems M10 staan.
                Dat was uiteraard in een kleine kamer van net geen 4m op 4 m, maar dat klonk toen al niet zo goed.
                Die Eltax Monitors zou ik nu eventueel willen gebruiken als monitor (in bepaalde gevallen). Iemand een idee met welke versterker ik deze het beste kan aansturen?
                Ik moet wel eerst nog een oplossing vinden om die monitors aan de dj booth te kunnen plaatsen (eventueel op een soort van staander).
                Mijn dj booth heb ik indertijd zelf gemaakt, 't is te zeggen, een witte boekenkast van ikea gekocht, daar dan wieltjes onder gezet en wat ledstrips, en nu blijkt dat ze dit zelf al aanbieden...
                Het enige nadeel is dus dat ik in dat hout niet wil boren/vijzen, omdat dat niet sterk genoeg is om bijvoorbeeld er een plank aan vast te hechten met die monitors op...
                Die montors trouwens bevestigen aan zo'n "licht" meubel zal vrees ik ook geen goed doen (trillingen etc) aan de cdj's, macbook en dergelijke...

Comment

Working...
                X