Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ohm informatie

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Ohm informatie

hallo,

ik zou graag wat informatie over het Ohm willen hebben.
    Bijv. verschillende Ohm's zoals 8 ohm subwoofer met 4 ohm versterker.

zou dit kunnen? wat is het verschil?
    Heb geprobeerd zo goed mogelijk uit te leggen...

Bij voorbaad dank.

Wat wil je precies waar op aansluiten? Ik denk dat je een stukje theorie op moet gaan zoeken waarin je kunt leren hoe je werkt met weerstanden.

Laten we beginnen met een paar basisprincipes;
    1. Een versterker kan je niet switchen van 4 naar 8 ohm, een versterker 'kijkt' naar de weerstand van een luidspreker.
    2. Wanneer je twee luidsprekers parallel aansluit wordt de weerstand met de helft verminderd. 8 ohm wordt 4 ohm, 4 ohm wordt 2 ohm.

Comment

'Wat' informatie over Ohm bestaat niet. Of je weet de basis, of je bent een natuurkundig genie. Helaas behoor ik tot de eerste groep.

Ohm is de maateenheid voor elektrische weerstand. In een natuurkundig/wiskundige formule is dit:

weerstand = spanning / stroomsterkte

Om terug te komen op je vraag van de subwoofer, ja dit kan. Een versterker heeft niet een bepaald ohmage, echter levert deze net zoveel als dat je aangesloten speakers vereisen.

Wat wel het geval is, is dat hoe hoger je impedantie, hoe minder vermogen een versterker kan leveren. Een speaker van 8 Ohm zal dus minder vermogen hebben dan een speaker van 4 Ohm. Als je twee speakers van 8 Ohm doorlust, heb je 4 Ohm. Je zal dus een lineair verband aan moeten houden als je dezelfde speaker wilt aansturen. Kortweg, hoe hoger je impedantie, hoe meer vermogen je nodig hebt.

In wiskunde is dit gewoon simpel y = ax + b, in ons geval is dit: vermogen = richtingscoëfficient * ohmage + startwaarde.

Dit was hoe ik het het makkelijkst kon uitleggen. Als je dit begreep, zou je in principe genoeg moeten weten voor basis audiotechniek. Als je dit niet begreep, zul je nog wat extra wiskunde en natuurkundelessen moeten volgen. Als je dit allemaal begreep en toch nog meer informatie nodig hebt, zit je waarschijnlijk op de universiteit en moet je je eigen huiswerk doen :D

Comment

oké ik heb zelf actieve toppen.
        ik ben van plan om een set subwoofers er bij te kopen.
        subwoofer van 8 ohm en versterker van 4 ohm.

het zou wel kunnen...
        Last edited by dj nick; Tuesday-27-10-2009, 22:08.

Comment

Zie bovenstaand. Ohm heeft alles te maken met weerstand. Als je koper gebruikt heb je een relatief lage impedantie, en een hoog vermogen. Als je hetzelfde doet met een stuk rubber (probeer maar eens een autoband aan je versterker te hangen) zul je een dermate hoge impedantie hebben, dat je vermogen bijna nihil is.

Overigens is dit onderwerp al eerder ter sprake gekomen, namelijk hier. Ik raad je aan om dat ook eerst goed door te nemen.

Comment

oke ik zat dat even doorkijken.
            Bedankt!

Comment

Actieve toppen met passieve subs lijkt me geen gulden combinatie. Je hebt namelijk de twee nadelen van de beide manieren, wat dus 2x zoveel werk is als normaal. En dat is zonde van de tijd die je kunt besteden aan afwerking.

Let ook op dat de meeste versterkers in het budgetsegment (en ook vaak in hogere segmenten) niet goed overweg kunnen met 2 ohm belastingen!

Comment

Originally posted by Rick View Post
                Let ook op dat de meeste versterkers in het budgetsegment (en ook vaak in hogere segmenten) niet goed overweg kunnen met 2 ohm belastingen!
                Dat heeft meer met de koeling te maken dan de elektrische belasting to be fair.

Originally posted by Rick View Post
                Een versterker kan je niet switchen van 4 naar 8 ohm
                Helaas moet ik je hier teleurstellen, ik heb namelijk hier nog een Kenwood A-74 versterker liggen als referentie, met aan de achterzijde toch echt een 4-8Ohm switch. Als je nog eens in de shop komt rondhangen moet je even de dag ervoor een belletje doen, dan neem ik hem voor je mee :)
                Last edited by Patrick Godschalk; Tuesday-27-10-2009, 22:27.

Comment

Sowieso, ben ik het erg eens met Rick, ik gebruik zelf ook nog wel een setje passieve TSX15's met een actieve dB Technologies Sub 15, en dat werkt op zich wel makkelijk maar toch ook weer niet. Als je alles actief doet of juist alles passief, werkt dit makkelijker en houd je inderdaad tijd over. En tijd is immers geld, waarna je weer meer kan investeren, waardoor je weer meer geld kan verdienen etc. etc. Het kapitalisme uitgelegd in het klein!

Maar back ontopic, wat wil je precies gaan doen? Welke versterker en welke subwoofer(s) wil je daaraan gaan aansluiten?

Comment

Is het niet een mogelijkheid om ook gewoon simpelweg een bijpassende sub te kopen, of je huidige actieve toppen te verkopen en een compleet PA systeem aan te schaffen? Dan weet je zeker dat het bij elkaar past.

Overigens ben ik zelf niet de grootste fan van actief. Uiteindelijk zijn het gewoon speakers met de versterker ingebouwd, en die versterker is zwaar! Speakers moet je de lucht in tillen op statieven, versterkers rol je over de vloer. Daarbij komt dat het actieve een keer ophoudt, geloof me dat je geen 10kW systeem de lucht in wil sjouwen als deze actief zijn. Daat heb je een heuze takelwagen voor nodig!

Comment

ik heb niet een al te uitgebreid budget, moet alles bij elkaar gooien om wat te kopen.
                      ben namelijk beginnende dj.
                      ik heb op internet geken en heb het volgende gevonden:
                      gatt gatt ns-15 15" subwoofer. @8 ohm
                      en skytec SKY-600 @4 ohm

Reden van Edit: type subwoofer gevonden.
                      Last edited by dj nick; Tuesday-27-10-2009, 22:35.

Comment

Ik neem aan dat je voor de versterker Citronic Ultima PRO-600 versterker bedoelt. Inderdaad een leuk versterketje, maar wat aan de prijzige kant. Voor hetzelfde geld kun je ook kijken naar de DAP Palladium serie. Deze hebben een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding en heb ik zeer goede ervaringen mee!

De Gatt 15" subwoofer kan ik niet in de webshop vinden helaas. Wellicht is de American Audio PSW 15 passieve subwoofer een goede keus?

Comment

@ Patrick:
                          Daar heb je net één van de weinige nadelen van actieve systemen, die ik zo kan ontkrachten. Moet jij namelijk maar eens kijken hoeveel de B215XL (passief) weegt en hoeveel de B215A (actief), op te zoeken in de handleiding (behringer.com). De B215XL weegt 17.8kg, de B215A maar liefst 19.2kg! Dat is dus een verschil van nog geen anderhalve kilo, wat je niet snel zal voelen hoor! En bovendien is de prijs van B215A vastgesteld op 244, die van de B215XL op 185, en voor €118,- (244-185, * 2) koop je echt geen bijpassende versterker hoor!

@ DJ Nick: Als ik heel eerlijk ben, geloof ik niet dat een subwoofer van €119 een vermogen haalt van 400W RMS, en bovendien zegt wattage echt heel weinig over het uiteindelijke geluid. Informatie waar je meer aan hebt is vooral geluidsdruk (SPL - sound pressure level) - het werkelijke aantal dB's wat de luidspreker voortbrengt - en bij een subwoofer is vooral het frequentiebereik belangrijk. Als je een subwoofer hebt die gaat tot 70Hz, is het maar een klein beetje extra wat je krijgt. Gaat de sub echter tot 40Hz of iets dergelijks, heb je ook daadwerkelijk veel extra basweergave.
                          Last edited by LaRoche; Tuesday-27-10-2009, 22:48. Reason: post duidelijker gemaakt

Comment

Jij praat Behringer en lagere wattages, ik zat te denken aan grotere PA systemen zoals die bij ons op de open dag. Wat ik zelf het grote voordeel aan passieve systemen vind, is dat er minder afgeschreven hoeft te worden. Als je versterker kaduuk gaat is dat zonde maar haal je een nieuwe. Idemdito met de speaker. Als je actieve spulletjes kapot gaan, ben je toch in jouw geval 244 euro kwijt. Als de passieve versie overlijdt, haal je voor 118 euro een nieuwe.

Door te bedenken dat dit soort systemen vaak dicht bij (dronken) publiek staat waar vaak met bier gegooid wordt (ik denk dat je zelf hier wel een goed voorbeeld à la CDJ-800 bij kan verzinnen), is de afschrijving voor speakers veel hoger dan die van versterkers. En laat nou net de versterkers het duurdere deel van een actieve speaker zijn.

Comment

ik heb gekeken naar skytec versterker http://www.skytronic.nl/product/product.php?s=172.030 omdat ik er goede evaring mee heb en mijn toppen er ook van zijn, velen zullen het prut vinden. maar ik heb er genoeg plezier van.
                              daarbij heb ik gatt subwoofer.
                              Last edited by dj nick; Tuesday-27-10-2009, 22:50. Reason: Stukje weggehaald voor duidelijk heid.

Comment

Working...
                              X