Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ohm informatie

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Helaas kon ik je marktplaats link niet openen. Wel is deze versterker gewoon geschikt voor 8 Ohm. De Skytec 2x240W PA versterker levert 2x240W op 8Ohm, zoals omschreven staat in de specificaties.

Goeie producttekst trouwens! (a) *Dirk aankijken doet*

Comment

oh bij mij doet de link het wel.

is die versterker niet iets te klein voor 400 watt subwoofer?
      ik heb daarbij deze versterker is nieuw komt uit faillisement. daardoor is de prijs aantrekkelijk. http://link.marktplaats.nl/288801861
      met bovenstaande subwoofers.

Comment

Dat ligt eraan wat voor crossover je gebruikt, en of je de versterker haar bridge-modus gebruikt.

Comment

Ik wil het eerst zonder cross-over proberen. ik heb veel mogelijk heden op mengpaneel en op de actiefe boxen. vanuit versterker wil ik van speakon naar box speakon.

Comment

@ Patrick:
            Ik wil ook wel een voorbeeld van de open dag noemen: dat was namelijk een Digital Vertical Array setje van dB Technologies. Deze set weegt PER KANT:
            4x DVA T4: 14kg p/s = 56 kilo
            2x DVA S20: 69kg p/s = 138 kilo
            Totaal: = 194 kilo

Voor de passieve set ben ik uitgegaan van dezelfde aantal JBL producten, te weten de passieve VRX928LA x4 in combinatie met tweemaal de VRX918S. Beide zijn passief.
            4x VRX928LA: 12.7kg p/s = 50.8 kilo
            2x VRX918S: 37kg p/s = 74 kilo
            Totaal: = 124.8 kilo

En dan heb je het dus nog niet eens over de bekabeling, aangezien er geen ;ine-signaal door het draadje moet, maar een hoog wattage, heb je dus speakon nodig. Dat kost veel meer gewicht dan gewoon twee draadjes voor stroom en voor line-signaal.

En ik zeg ook niet dat actief in alle gevallen beter is, maar ik zeg dat ik zelf fan ben van actief. Goedkoper, duurzamer, de componenten zijn beter op elkaar ingespeeld... Natuurlijk weegt het wat maar, maar dat is een kwestie van voor jezelf de voor- en nadelen afwegen. Niets in deze hele wereld is beter dan het andere, het is maar wat er beter gevonden wordt, en over smaak valt niet te twisten.

@ DJ Nick: wat aan te raden is voor wattage is het wattage van de luidspreker - in dit geval 400W RMS (continu vermogen dus!) - * 1.4. Dit geeft het optimale wattage, waar je het beste niet te ver onder kan gaan zitten. In dat geval heb je namelijk weinig headroom over en heb je veel kans de versterker in de clippen te draaien, waardoor deze te warm wordt met doorsmelten als gevolg. Dit kan natuurlijk alleen een zekeringetje zijn, maar ook een hele trafo die te warm wordt en kapot gaat. En dan ben je uiteraard verder van huis...
            Last edited by LaRoche; Tuesday-27-10-2009, 23:13.

Comment

Originally posted by LaRoche View Post

@ DJ Nick: wat aan te raden is voor wattage is het wattage van de luidspreker - in dit geval 400W RMS (continu vermogen dus!) - * 1.4. Dit geeft het optimale wattage, waar je het beste niet te ver onder kan gaan zitten. In dat geval heb je namelijk weinig headroom over en heb je veel kans de versterker in de clippen te draaien, waardoor deze te warm wordt met doorsmelten als gevolg. Dit kan natuurlijk alleen een zekeringetje zijn, maar ook een hele trafo die te warm wordt en kapot gaat. En dan ben je uiteraard verder van huis...
              ik kies ook voor een 2x300 watt versterker zit ik 100 watt onder het continu vermogen. dit zou opzicht wel kunnen?

Comment

Ik heb het topic even snel doorgelezen en ga even in deze post algemeen reageren op wat dingen;

Originally posted by Patrick View Post
                Dat heeft meer met de koeling te maken dan de elektrische belasting to be fair.
                Denk je ook niet dat de voeding van de versterker plus de componenten hier wat te onderbemeten voor zijn? In het budgetsegment in ieder geval al.

Helaas moet ik je hier teleurstellen, ik heb namelijk hier nog een Kenwood A-74 versterker liggen als referentie, met aan de achterzijde toch echt een 4-8Ohm switch. Als je nog eens in de shop komt rondhangen moet je even de dag ervoor een belletje doen, dan neem ik hem voor je mee :)
                Je noemt Kenwood. Naar mijn weten blijft dat HiFi en niet direct iets waar we hier als PA-kwestie naar kunnen refereren. ;) Vind het wel een apart ding, zal je wel een PM sturen als ik weer eens naar de shop kom.

Verder, aan de topicstarter;
                Mij lijkt het verstandiger om te gaan voor een wat meer kwalitatievere basis die een hogere SPL heeft in plaats van puur en alleen een stapel hout er bij te halen om meer geluid te behalen. Een flinke luidsprekerstack is indrukwekkend, maar op het moment dat je stack van 4 tops en 4 subs er uit kan worden gespeeld door een setje van 2 tops en 2 subs die wellicht haalbaar zijn voor een bepaald budget dat je kunt vaststellen, dan zal je rug je danken en hoeft er ook niet zo gigantisch veel getransporteerd worden. En wat niet te denken aan opslag?

De luidsprekers die als 'subwoofer' worden geklassificeerd in het onderste budgetsegment zijn niet echt subwoofers te noemen. Ze zullen best wel wat geluid geven, maar dit zal meer in de kick liggen en wanneer ze subfrequenties rond de 60 Hz gevoed zullen krijgen op een stevig vermogen zullen ze het lastig krijgen. En dat is eigenlijk zonde van je geld omdat het niet echt een opwaardering is van je geluid, maar meer een extra toevoeging die een klein deel van de frequenties van je toppen kan overnemen en niet zozeer voldoet voor de lage frequenties.

Het ontgaat me even welke toppen je momenteel gebruikt. Wellicht zou je dat even kunnen melden?

Comment

ik gebruik skytec 12'' actief. 300 watt maximaal 600 id: 170.313
                  Last edited by dj nick; Tuesday-27-10-2009, 23:30. Reason: link ingevoegd

Comment

Ah, okee. Ik heb hier de 15 inch van. Ik denk opzich wel dat je er redelijk wat geluidsopbrengst uit kunt persen wanneer je de lage tonen wegfiltert richting je subs, maar ik zou wel kiezen voor andere subs. Waar ben je naar op zoek? 15 of 18 inch?

Wel zou ik de subs in het lage budgetsegment laten liggen. Subjes van 100 euro, lekker overslaan. Is meer hout dan luidspreker en dus zonde van de ruimte, transport en je rug.

Comment

Originally posted by LaRoche View Post
                      En ik zeg ook niet dat actief in alle gevallen beter is, maar ik zeg dat ik zelf fan ben van actief. Goedkoper, duurzamer, de componenten zijn beter op elkaar ingespeeld...
                      Ik ben fan van geen van beide, ik draai over wat er voor mij neergezet wordt. Wel zie ik de nadelen van actief. Wat je zeg qua duurzaamheid moet ik toch mee oneens zijn, in een actieve set zitten namelijk veel meer belangrijke onderdelen en is het gevoeliger voor elektronische storingen. Daarnaast is reparatie een lastige klus, een passieve speaker zou ik zelf nog wel aandurven op te repareren. Actief, met alle printplaatjes en dergelijke van binnen is andere koek.

Daarnaast zie ik ook een groot voordeel bij passief, namelijk dat als je andere speakers neer wil zetten, je de versterker al hebt! Indien je genoeg wattage hebt valt het ook makkelijker uit te breiden.

Zoals al aangegeven maakt het mij echt niet uit of ik over passief of actief draai, maar speel hier de advocaat van de duivel. Ik zie ook zeker de voordelen van actief, echter zie ik ook de nadelen van actief. Hetzelfde geld voor passief, en het blijft een kwestie van welke het beste is voor de toepassing van degene die de spulletjes betaalt.

Originally posted by Rick View Post
                      Denk je ook niet dat de voeding van de versterker plus de componenten hier wat te onderbemeten voor zijn? In het budgetsegment in ieder geval al.
                      Uiteraard, maar zoals eerder gezegd zie ik de koeling toch als het grootste struikelblok.

Comment

2X 300W zou ik echt niet doen voor een 400W continu/RMS subwoofer, tenzij je hem brugt op 1x 600W. Neem dan bijvoorbeeld de DAP Palladium P-1600, deze biedt 2x 525W RMS, dus ook continu.

Comment

Om hier even op in te haken, het is vaak positiever als je een iets hoger wattage neemt als je speakers, om eventuele pieken op te vangen zodat je versterker niet gaat clippen.

Comment

Patrick, misschien is het makkelijk als je de rest van de discussie ook nog even volgt. Er is namelijk al meerdere malen aangegeven dat het slim is om een hoger wattage te pakken.

Back ontopic, wat vind de TS inmiddels van de suggesties? Is de mening al verandert, wil je nog meer van ons weten?

Comment

oké.
                              met een 2x400 watt subwoofers en daarbij 2x500 watt versterker kan ook?

Comment

Ligt er aan welke subwoofers en versterker je nu op het oog hebt. Het is handiger als je merken en types noemt, dan kunnen wij eventueel inhaken en tips geven. Puur losse specificaties zeggen niet zoveel, in combinatie met merk en type is er wel redelijk wat over te zeggen.

Verder even voor de goede orde; wattage bestaat niet. ;) Dit wordt uitgedrukt in "vermogen" en de eenheid is "watt". Dus een versterker levert een xxx watt aan vermogen.

Comment

Working...
                                X