Announcement

Collapse
No announcement yet.

Eigen home studio maken

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Eigen home studio maken

Ik ben al een jaartje of 4 bezig nu met het maken van muziek en ik denk dat het nu echt tijd wordt om een eigen studio te bouwen. Ik zat hierbij te denken aan een setje studio monitors en een midi keyboard voor zover. Alleen heb ik totaal geen verstand van hoe ik dit aan moet pakken. Ik heb al ergens gehoord en gezien dat mensen hun studiomuren vaak behandelen met foam zodat het de klanken absorbeert, helaas is dat hier niet mogelijk omdat er achter mij een raam zit met lemellen. zal dit ook al genoeg absorberen of zal ik dit verschil zeker horen?

Ik denk dat ik ga beginnen met 5 inch krk omdat ik vooral EDM maak en de krk's nog best wel veel lage tonen laten horen. Ik heb ook gehoort dat de de grote van de conus vooral invloed ook heeft op de bass en op de grote van de ruimte waarin je zit. nu vraag ik me af wat groot en klein is daarin.

elke tip is welkom ;)

alvast bedankt

Originally posted by Foreverbound View Post
    Ik heb al ergens gehoord en gezien dat mensen hun studiomuren vaak behandelen met foam zodat het de klanken absorbeert, helaas is dat hier niet mogelijk omdat er achter mij een raam zit met lemellen. zal dit ook al genoeg absorberen of zal ik dit verschil zeker horen?
    Akoestisch behandeling is bijna een wetenschap. Dus zomaar wat foam (of erger eierdozen) aan de muur plakken is niet handig.
    Verder is er verschil tussen absorptie en diffusie. (Je lamellen zullen misschien een beetje diffusie doen maar zeker geen absorptie.
    Je zult verbaasd zijn hoeveel bas je hebt in een ruimte als deze goed is behandeld (en belangrijker, alles klinkt beter). Maar behandel alleen als je een probleem hebt (anders maak je het wellicht erger).
    Hier wat info over studio akoestiek.
    Last edited by BT-Studio; Thursday-23-04-2015, 08:56.

Comment

BT-Studio Bedankt voor de informatie. Ik zou dus een akoestiek behandeling alleen kunnen doen als er problemen zijn? en de monitors zullen al een flinke vooruit gang zijn ook zonder akoestieke behandeling dan?

Comment

Vooruitgang zal afhangen van waar je komt (wat gebruik je nu en wat ga je gebruiken).
        Betere monitors zullen ook naukeuriger weergeven (als het goed is).
        Als je meer bas in een ruimte stuurt kan het zijn dat je dan in eens meer bas problemen krijgt (maar misschien ook niet) dat zal van de ruimte afhangen.
        Maar vaak zie je dat men van alles plakt en bouwt en vervolgens problemen heeft die er niet zouden zijn als ze de helft van die rommel weg zouden halen.
        Staat leuk maar moet vooral zinvol zijn. :)
        Vergeet plaatsing van de monitors niet. Om de juiste plek in de kamer op juiste afstand scheelt vaak al een boel.
        Last edited by BT-Studio; Thursday-23-04-2015, 09:50.

Comment

Ik gebruik nu de Creative Inspire T3130, was ooit keer gekocht om muziek mee te luisteren en beetje te gamen niks professioneels dus, en soms gebruik ik mijn Creative Fatal1ty Gaming Headset. Maar deze is dus ook voor het gamen eigenlijk. Ik heb vaak het gevoel dat het op mijn speaker setje wel lekker klinkt maar ergens anders op mist het altijd wat en dat kan ook goed kloppen. Ik dacht aan 5 inch krk's maar ik weet het niet zeker, ga binnenkort ff proef luisteren bij bax naar verschillende merken en inches. ( beetje de enigste manier om goede te vinden wat je zoekt en goed klink) en idd de monitors zouden nauwkeuriger moeten weergeven zodat ik fouten sneller of beter hoor en het ook over meer verschillende setjes speakers de mix beter klinkt.

Het enigste waar ik beetje mee zit is het akoestieke kant omdat ik dat hier niet toe kan passen. Maar je zij dat je daar eigenlijk alleen naar moet gaan kijken als je echt problemen heb. Heb ook al gekeken hoe ik ze neer moet zetten de monitors. Vraag is alleen hoever van mijn hoofd ongeveer ? De studio staat beetje in het midden van mijn kamer dus dat zal al een hoop basvorming in de hoeken schelen hoop ik.

Maar zoals ik al zei ben er nooit echt heel druk mee bezig geweest en nu dus wel, dus wordt het een hoop uitzoeken en vragen stellen ;)

Comment

Met studio monitors kun je je mix beter analyseren.
            Wat 'goed' klinkt is een smaak en als het goed is zullen studio monitors je geluid minimaal kleuren (veel minder dan die set die je nu hebt).
            Proef luisteren is zeker een goed idee. (Let wel op analyse en niet op 'goed' klinken)
            Je luister plaats in de ruimte is bij voorkeur op 1/3 van de lengte van de kamer van de voorste muur (dus 2/3 achter je vrij).
            Aftand tussen jou en speakers zal ook afhangen van die afstand en de breedte kamer.
            Vaak is de lengte tussen de speakers onderling gelijk aan afstand jou en beide speakers (driehoek) prima.
            Bas hoopt zich inderdaad vaak op in de hoeken (vooral waar vloer of plafond samenkomt met twee muren). Dit kan (hoeft niet) tot anulering van bas op de luister positie leiden.
            Hierin kunnen dan z.g. basstraps helpen. En vaak is eerste reflecties (linke en rechte muur van luisterpositie) voorkomen ook een goed idee.
            Last edited by BT-Studio; Thursday-23-04-2015, 12:04.

Comment

Ik zat erover na te denken om een kleine tekening van mijn kamer en bureau te maken met de maten erbij en die mee te nemen naar bax, hopelijk geeft ze dat een beeld in wat voor een kamer ik werk en kunnen ze hun advies daarover geven wat het beste is. uiteraard zou het beste zijn om de kamer en elk object soort van te zien maar dat is onmogelijk en hoop dat dit miss een kleine inzicht geeft over de kamer.

Comment

Neem naast een tekening ook gelijk een berg geld mee. ;)

Comment

dat laatse komt wel goed ;)

Comment

Je kan van onze leverancier Auralex alvast een indicatie krijgen wat je allemaal nodig hebt op het gebied van isolatie. Kost je in ieder geval niks, behalve de tijd om het formulier in te vullen ;)

Comment

Bedankt Ronald voor de tip, Hoe zit het eigenlijk met een versterker? Mijn pa zei dat ik er ook een versterker bij moet hebben anders werken de monitors niet.

Comment

De meeste Studiomonitors zijn actief en dat betekent weer dat ze voorzien zijn van een versterker. Een versterker zal je dus zeer waarschijnlijk niet nodig hebben.

Comment

Bedankt voor alle hulp tot nu toe, Ik heb besloten om het kopen en luisteren naar monitors nog even uit te stellen en eerst nog maar verder onderzoek doe. Ik ga zeker die link van jou ( Ronald) gebruiken :)

Comment

Working...
                          X