Announcement

Collapse
No announcement yet.

Verbetering akoestiek en geluid studentenkamer

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Verbetering akoestiek en geluid studentenkamer

Hallo,

Sinds een half jaar woon ik op een studentenkamer en was genoodzaakt mijn 'studio' mee te verhuizen.

Naast mijn studie ben ik aardig actief met produceren, maar ik merk dat ik niet kan wennen aan het geluid in mijn kamer.
    Dit komt mede doordat de indeling niet optimaal is en de akoestiek belabbert slecht is. Ook heb ik niet echt geweldig goede monitoren (Hercules XPS 2.0 80), maar was het geluid wel goed gewend op mijn oude adres.

Ik zit nu te overwegen om een nieuw setje aan te schaffen, maar ben er nog niet volledig over uit wat het word. Mijn budget is €400,- tot €500,-. Zelf heb ik de KRK rp6 (G3) in mijn gedachten.
    Maar voordat ik nieuwe monitoren aanschaf ben ik eerst op onderzoek uit hoe ik de akoestiek enigszins kan verbeteren.

Mijn vraag is dus dan ook: Wat kan ik doen om het geluid beter te doen klinken/maken? Misschien de indeling aanpassen? Panelen plaatsen? Welke monitoren zijn aan te raden voor mijn geval?

Afbeelding kamer:

Afmetingen van mijn kamer zijn (LxBxH): 540 x 435 x 290

Alvast bedankt!

Groeten,

Casper

De vorm (niet parallel wand) is een goede start. :)
    Waar heb je nu de luidsprekers staan?
    Verder is eigenlijk de vraag, wat is het probleem?
    Galm (En dan welke frequenties) ? Knopen of nullen van frequenties?
    Zomaar ergens lekker panelen en zo plaatsen is zelden goed....

Comment

Originally posted by BT-Studio View Post
      De vorm (niet parallel wand) is een goede start. :)
      Waar heb je nu de luidsprekers staan?
      Verder is eigenlijk de vraag, wat is het probleem?
      Galm (En dan welke frequenties) ? Knopen of nullen van frequenties?
      Zomaar ergens lekker panelen en zo plaatsen is zelden goed....
      De wand is dus daadwerkelijk niet paralel :p

De laptop op dat bureau moet je even inbeelden als mijn beeldschermen, met hiernaast de speakers. In de zelfde hoek als de laptop nu staat zegmaar.

Galmen valt in principe erg mee, maar het zit hem voornamelijk in de low end. Het laag valt bijna helemaal weg. Ook lijkt het alsof ik niet echt een 'Sweet spot' kan vinden om te zitten.

Comment

En als je je verpltaast (na voren en na achteren) wordt het beter of minder?
        Hoe is de bas als je in de hoeken gaat staan?

Comment

Als ik van voor naar achter verplaats word het laag steeds minder.

De bas lijkt 'harder'/beter als ik bijv. in de hoek naast de deur ga staan (rechtsboven in plaatje) en naast de bank (links boven in plaatje). Wel grappig, want dit was me nog niet eerder echt opgevallen.

Wat kan dit betekenen?

Comment

De lage frequenties worden genulled waar je zit te luisteren.
            Om dit te voorkomen probeer basstraps in de hoeken van de kamer (vooral waar de bas het hardst klinkt) te plaatsen.
            Verder experimenteer met de afstand tussen de luidsprekers onderling (verder uit elkaar of juist dichter bij elkaar).

Comment

Bedankt voor je advies en snelle reacties BT-Studio!

Zal de basstraps eens overwegen, maar bij de hoek vd deur word het al lastig aangezien de deur dan niet meer open zal willen :(

Heb je misschien nog advies voor goede monitoren?

Comment

Let op dat je ook hoeken hebt waar vloer en plafond bij muren samen komen :).
                Niet alle hoeken hoeven behandeld te worden, meer is vaak wel beter maar meer dan nu is ook al beter.
                Tja, goede monitoren... Wat is goed? Mijn advies? Ga luisteren!
                En eh, meer bas (ander monitors) in een slecht akoestisch ruimte betekent alleen dat ze harder genulled worden (dus oorzaak verhelpen is dan de oplossing).
                Last edited by BT-Studio; Monday-13-07-2015, 14:15.

Comment

Thanks!

Ja, het is niet perse dat ik andere monitors koop om meer bass te hebben. Maar na 5 jaar op m'n redelijk low budget monitors is het wel tijd voor wat beters :)

Bedankt voor je advies!

Comment

Geen dank.
                    Veel luister plezier alvast met de keuzes die je maakt. :cool:

Comment

Working...
                    X