Announcement

Collapse
No announcement yet.

Versterker keuze: Verschil in kwaliteit / vermogen onduidelijk

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Versterker keuze: Verschil in kwaliteit / vermogen onduidelijk

Hallo allemaal,

Ik zal even kort beschrijven wat de situatie is; altijd een beetje muziek (voor mezelf) gedraaid als hobby, dat moet het ook blijven. Wel in een zaaltje waar +/- 50 mensen in kunnen. Nu ik eindelijk klaar ben met studie en een baan heb kan ik mijn eerste fatsoenlijke installatie kopen. Speakers heb ik, ben ik redelijk tevreden over (gaan hard genoeg) maar ik wil er nog 2 subs a 1000W RMS bij kopen. Dit zullen alleen cone's zijn, kisten maak ik zelf (ook hobby), kan eventueel ook met kist zijn als het echt niet lukt.

Nu is mijn versterker die ik gebruik voor mijn speakers (400 W RMS) dus bij lange niet voldoende en wil ik nu wat investeren in een fatsoenlijke versterker. Echter kom ik er gewoon niet uit waarom de ene versterker gigantisch vermogen levert 300 euro is, en een versterker van een ander merk veel minder levert 600 euro is. Ik begrijp dat er kwaliteit verschil in zit, maar zo extreem, er moet ergens een addertje onder het gras zitten.

Mijn doel is dus gewoon draaien voor prive doeleinden, ik ben helemaal niet opzoek naar superdeluxe en de installatie zal hooguit 10x per jaar gebruikt worden (WK's, verjaardagen, etc.).

Kan iemand mij uitleggen waarom:

Vonyx VXA-3000 koop je bij Bax Music met de laagste prijs garantie en 30 dagen niet goed geld terug garantie. Voor 23:00 besteld, morgen in huis!

2x1500 Watt RMS op 4 Ohm
    269 euro

Crown XLi 3500 koop je bij Bax Music met 30 dagen bedenktijd. Voor 23:00 besteld = morgen in huis! We Support Your Stage

2x1350 Watt RMS op 4 Ohm
    948 euro

Dit verschil zo groot is. De rest van de versterkers zitten er tussen in, maar ik ben eigenlijk van plan een Skytec aan te schaffen als deze de "job" gewoon goed kan doen.

Op internet zijn er zelfs Skytec's te vinden die 2x3500 Watt RMS leveren op 4 Ohm (Skytec SKY 7000) - voor de helft van de Crown.

Waar zit het verschil, kloppen de spec's van de Skytec gewoon niet, zitten er dingen (geluidsfilters?) in die ik niet zie in de spec's - en wat is natuurlijk het beste voor mijn situatie.

Ik heb een aparte versterker voor de speakers, de versterker die ik wil kopen is puur om 2 bass boxen a 1000 Watt RMS aan te sturen.

Alvast bedankt voor de info,

Luuk

Wat ik me heb laten vertellen over die Skytec versterkers is dat ze op papier bijvoorbeeld 300 watt leveren, maar in werkelijkheid gaan ze niet harder dan 200 watt...

Nogmaals, ik heb me dit laten vertellen!

Zelf heb ik een Skytec speaker en een HK audio speaker naast elkaar gehad... Daar klopte het verhaal (beide 300 watt, 12 inch woofer maar die HK ging echt harder).. Of dat ook bij versterkers zo werkt... Geen idee... Al zou het me niks verbazen. Haal je één keer het geintje uit, doe je het nog wel een tweede keer....

Comment

Niet de watt bepaald de hoeveelheid geluid maar dbspl.
      Afhankelijk van hoe goed de luidsprekers zijn (sensitivity) zal je ervaren hoe hard iets gaat.
      Een verdubbeling in watt (van 750 naar 1500 watt bijvoorbeeld) geeft bij gelijke speakers maar 3dB meer geluid (10dB ervaren we als een verdubbeling).
      Verschil in deze versterkers zal hem met name zitten in hoe ze het één en ander versterken.
      Cijfers als frequenties (20 - 20000Hz) zijn leuk maar hoeveel dB en met welk vervorming geven ze deze weer?
      Zo lees ik bij de specs al dat de Skytec een S/N ratio van 90dB heeft en de Crown 100dB Dat betekend dus dat die laatste al de helft 'stiller' is. :)
      Last edited by BT-Studio; Friday-17-07-2015, 14:02.

Comment

Precies wat speaker zegt.

De specs van die skytecs zijn ongelovelijk opgepompt. Zo gaan er genoeg video's de ronde over skytec/ vergelijkbare merken versterkers van zeg een 100 watt die maar 30 of 40 watt afgeven.

Daarnaast zulle de gebruikte componenten ook van beduidend lage(re) kwaliteit zijn als je het vergelijkt met de crown. Ook zal de crown een bijna oneindig maal meer betrouwbaar zijn dan de skytec.

Comment

Heb zelf altijd eerst een DAP P2000 op het laag gehad, en nu overgestapt op de sync 3k6.
          De synq kost meer en ja levert ook wat meer, maar deze drukt gewoon veel beter door op het laag.

Hecht niet te veel waarde aan het vermogen van iets, pas ook goed op met het zelf maken van een luidspreker.
          Er komt veel bij kijken, en je bent eigenlijk nooit goedkoper uit, dan een kant en klare fabriekskast.

Wat is je budget? en wat voor toppen gebruik je?

Comment

Bedankt voor de eerste reacties; wat additionele vragen:

Ik lees dat de waardes domweg niet kloppen - Skytek die gewoon het aantal wattages niet levert wat op het product staat. Dit lijkt me gewoon oplichting/misleiding. Ik neem aan dat Skytec gewoon wel levert wat ze zeggen. Als dat niet is dan houdt het natuurlijk op en is het hele product onbetrouwbaar.

Verder lees ik tussen de regels door dat cijfers niet zoveel zeggen. Hoe moet je dan, als leek zijnde (ik dus) in godsnaam een keuze maken als alle cijfers danwel niet kloppen, danwel niets zeggen. Wat ik hieruit op maak is dat de crown gewoon 300 meer Magic points (?) of iets dergelijks heeft, en daardoor beter presteert. Totaal gebaseerd op 0 cijfers. Als wetenschapper maakt mij dit wel een beetje zorgen, ik werk alleen maar met cijfers :)

Mijn budget is 1000/1200 euro, het doel is om hiermee een versterker + 2x 1000 watt subs te halen. Als dat niet lukt - of het is domweg beter om meer te investeren, dan ga ik alles opnieuw bekijken. Nogmaals, ik draai niet professioneel, is ook helemaal niet de bedoeling.

Wat mij ook bijvoorbeeld opvalt bij de Subwoofers (link van concurrent alleen om te verduidelijken, ik zou zelf nooit bij bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/ kopen) dat er ook gewoon gigantische prijsverschillen zijn terwijl cijfers hetzelfde zijn.

Omnitronic PAS-181 Passieve PA subwoofer 18 inch 800 W 1 stuks
            8 Ohm, 800 Watt RMS
            685 euro
            Geluidsdruk 128 dB

Omnitronic Passieve PA subwoofer 15 inch 1200 W
            8 Ohm, 1200 Watt RMS
            195 euro
            Geluidsdruk 101 dB

Ook hier gigantisch verschil in prijs, waarbij nou niet duidelijk is waar het hem in ligt. Wat wel fijn is dat hier tenminste de unit bij staat waar het om gaat; geluidsdruk.

Kan iemand mij uitleggen waar nou het verschil in zit (technisch) - er vanuit gaande dat alle getallen (RMS getallen) gewoon kloppen, ik stuur sowieso een product terug wat niet kan leveren wat op de verpakking staat.

Edit: Bax-shop laat geen links van concurrenten toe, vandaar maar referentie
            Last edited by Wedge21; Friday-17-07-2015, 19:01.

Comment

heel vaak is er in laag cq middel segment wel een aardig verband te vinden tussen prijs en kwaliteit/betrouwbaarheid. Om het voorbeeld skytec maar aan te halen: gelukkig geen persoonlijke ervaring mee, maar je hoort gewoon veel en veel te vaak dat het kapot gaat (niet onder misbruik, maar onder gebruik). Voor elk ander gebruik dan je eigen zuipkeet zou ik me bij dit merk Zeer oncomfortabel voelen.

Kom je in het middelhoog/hoog segment, dan gaan andere factoren sterker meespelen, zoals servicenetwerk, after-sales, product-cyclus, restwaarde. etc. etc.

Comment

Het prijsverschil is niet alleen te zien aan de cijfers..
                Denk aan:

-geluidskwaliteit
                -brouwkwaliteit
                -afwerking

En daarbij moet je de specificaties die zijn opgegeven bij het budgetsegment nemen met een flinke korrel/schep zout.

Ps: met niet alleen naar de cijfertjes kijken bedoelde ik: "een sub van minimaal 1000 Watt"
                Het vermogen van een luidspreker zegt niet alles over een luidspreker.

Comment

Kwaliteit bepaald natuurlijk voor een groot deel de prijs. Best logisch want anders zouden alle versterkers met hetzelfde vermogen ook hetzelfde kosten, en dat doen ze gelukkig niet.
                  Want ik zou nooit van mij leven mijn PA installatie toevertrouwen met een Skytec versterker. De versterker is het hart van iedere PA installatie. Als die het opgeeft ben je klaar en heb je niets meer.
                  Bezuinig dus nooit op je versterker.

Skytec is misschien wel het minst betrouwbare merk voor een versterker die je bij Bax kan kopen. Je hebt daarna de goedkopere/semi-pro merken zoals Devine, Behringer, American Audio, Dap, etc.
                  Die goede voorbeelden hebben van versterkers die voor hun prijsklasse goede kwaliteit leveren. Denk aan de Palladium serie van DAP, over American Audio ook weinig klachten gehad en zelfs Behringer heeft een paar leuke (maar dan bedoel ik niet de iNuke-serie).

Verdere stapjes omhoog zijn natuurlijk ook mogelijk, Db heeft versterkers, synq werd net al genoemd, maar waar het verschil tussen deze merken zit is niet alleen de cijfertjes. Zie het als een computer die kan hele mooie specs hebben, maar als één onderdeel niet goed kan samenwerken met de rest dan levert hij niet wat hij zou moeten leveren voor de cijfertjes. De duurdere versterkers zitten gewoon beter in elkaar, de componenten zijn beter, de beveiliging, de bouwkwaliteit, de instellingen, de geluidskwaliteit, zoals net al genoemd het drukken in het laag, noem het allemaal maar op.

Comment

Originally posted by Fridge View Post
                    heel vaak is er in laag cq middel segment wel een aardig verband te vinden tussen prijs en kwaliteit/betrouwbaarheid. Om het voorbeeld skytec maar aan te halen: gelukkig geen persoonlijke ervaring mee, maar je hoort gewoon veel en veel te vaak dat het kapot gaat (niet onder misbruik, maar onder gebruik). Voor elk ander gebruik dan je eigen zuipkeet zou ik me bij dit merk Zeer oncomfortabel voelen.

Kom je in het middelhoog/hoog segment, dan gaan andere factoren sterker meespelen, zoals servicenetwerk, after-sales, product-cyclus, restwaarde. etc. etc.
                    Maar dat is nou net het idee - het is echt een versterker voor een zuipkeet. Ding zal hooguit 10x per jaar worden gebruikt, in het begin misschien wat meer, maar nogmaals: ik ben / wil geen professional worden.

Echter als Skytec de hele tijd "kapot" gaat - waarom bestaat het dan nog? Ik hoor een hoop "dat heb ik gehoord" verhalen, ik begrijp heel goed dat de kwaliteit van het geluid minder zal zijn - echter maakt dat voor mij dus niet heel veel uit omdat ik dus niet verwacht dat alles perfect is voor die paar keer per jaar dat ik de installatie gebruik.

Maar betrouwbaarheid is wel een issue - omdat ik de versterker zo weinig gebruik zal ik relatief snel over de garantieperiode zitten, mijn doel is wel dat de versterker het minimaal 20 a 30 jaar volhoudt, zeker met het lage gebruik ervan.

Dus, nogmaals, is skytec alleen een issue m.b.t. kwaliteit geluid of is het ook gewoon betrouwbaarheid. Ik hoorde al wat alternatieven - inmiddels heb ik mijn keuze voor de subwoofer wel gemaakt;

Power Dynamics PD-3218S PA-Subwoofer 2X 18" 2000W
                    2x800 Watt RMS vermogen, 18"

Dit moet toch een sub zijn met redelijk geluid voor een "zuipkeet"?

Graag hoor ik of er alternatieven zijn voor de skytec als ik deze sub zou aanschaffen

Comment

Dap palladium serie is een aanrader.

Comment

Gewoon kopen die Power Dynamics subs en Skytec versterker.
                        Als er wat stuk gaat haal je toch gewoon een nieuwe (is altijd nog voordeliger dan zo'n dure andere/betere versterker).
                        Bestel er ook gelijk oordopjes bij. Die dempen zowel de geluidsdruk alsmede de vervorming/resonantie van de geluidsset.

Comment

Ik volg het niet.
                          We beginnen een openingspoost met fatsoenlijk Bla Bla

Paar poosts verder en het gaat over het goedkoopste van het goedkoopste en toch willen we dat het wel betrouwbaar is.

Wat verwacht je nu zelf?
                          Dat kan gewoon niet voor dat geld!
                          Niet de kwaliteit en de beloofde vermogens.
                          Niet fatsoenlijke output.
                          Gewoon niet.

Maar goed. Jij wil eigenlijk alleen horen dat het buiten gewoon super spul is.

Ja dat is het. Bestaat eigenlijk niets beters.
                          Daarom huren 2 carnavalsverenigingen ook al na 1 jaar skytroep gekocht te hebben weer gewoon bij ons. Omdat het veel te goed en degelijk voor ze was.

Comment

Als je het niet vaak gaat gebruiken, niet te veel wil betalen maar wel een beetje betrouwbaarheid, neem dan gewoon een versterker uit Palladium-serie.
                            Ik zou zeker niet minder uitgeven. Je kan goedkope troep kopen, maar of je daar nou erg gelukkig van wordt... Want nemen 'tot het kapot gaat om weer een nieuwe te halen'
                            dat lijkt me geen goede instelling want daarmee zeg je eigenlijk al tegen jezelf: dit is eigenlijk niet wat ik wil kopen. Want na 3x een nieuwe Skytec aan te hebben geschaft, had je voor dat uitgegeven geld
                            al een versterker kunnen kopen die je niet had hoeven vervangen. Als ik jou zo hoor en ik lees waarvoor het gebruikt gaat worden, zoek het gewoon bij deze prijsklasse versterkers (Dap Palladium).
                            Nothing fancy, but it works.

Comment

Ervaringsverhaal skytec:

Ik heb zelf een tijdje de SMWA15 gehad. Mijn ervaring hiermee is dat er meer laag uit een leuke 12" komt dan uit die sub. Ook het volume valt tegen.

Daarnaast is die power dynamics een beest voor in een zuipkeet. Geen idee hoe groot je keet is, maar ik vraag me zeer zeker af of deze sub wel tot zn recht komt in een kleine ruimte. Ook is de sub passief. Je zal een zeer krachtige (en daarmee dure) versterker nodig hebben hiervoor. Om alles uit ie sub te halen kan je wel een 3,5kW versterker er aan hangen...

Comment

Working...
                              X