Announcement

Collapse
No announcement yet.

Welke versterkers heb ik nodig????

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Welke versterkers heb ik nodig????

Hallo,

Ik weet bijna niks van audio maar ik weet wel dat ik een passief set wil, want dan kan ik later de set uitbreiden. Ik wil 2X de: Devine Trono 15 (http://www.bax-shop.nl/passieve-full...ve-luidspreker). en 2X de: Devine B115 MKII passieve subwoofer(http://www.bax-shop.nl/passieve-subw...ieve-subwoofer).
    Welke versterkers heb ik hier voor nodig? En welke bekabeling want het moet op tulp eindigen.

Alvast bedankt,
    Lars
    Last edited by dj-lars; Tuesday-28-07-2015, 20:46.

Hallo Lars,

Ik prbeer je even snel uitleggen hoe (ik denk) dat het werkt

Je hebt 2 dingen om rekening mee te houden,
    -Wattage
    -Ohm.

Wat wilt dit zeggen?

Het wattage dat je speaker continu kan hebben word aangegeven in R.M.S wattage en niet Piek Wattage, dit is wat ze heel even kunnen verdragen.

Ohm is de weerstand die je speakers hebben, je hebt normaal 8ohm, 4ohm, en 2 ohm, maar in jou geval heb je alleen maar 8ohm.

Wat je nodig zult hebben voor jou set (budget):

Voor de toppen: Skytec SPL 2000EQ

Voor de bass: skytec-sky-2000

(Deze info komt van de door Bax shop aangegeven geluid sets, wel zo makkelijk)

info Toppen versterker uit artikel nummer: 9000-0005-1923
    Info Bass versterker uit artikel nummer: 9000-0012-7386

Wat is je budget? Misschien weten we nog iets beters voor je?

Ps. Hier vind je nog extra info

Vriendlijke Groet,

Bodhi.J
    Last edited by Bodhi.J; Tuesday-28-07-2015, 21:14.

Comment

ik heb niet echt een budget voor de versterkers maar het moet zo goedkoop mogelijk zijn :)

maar welke kables heb ik hier voor nodig en hoe sluit is dit aan?

alvast bedank,
      lars
      Last edited by dj-lars; Tuesday-28-07-2015, 23:09.

Comment

Even een tip..
        Neem versterkers welke kwa vermogen (RMS) 1,5 tot 2 x groter zijn dan je luidsprekers.

Comment

Originally posted by BT-Studio View Post
          Even een tip..
          Neem versterkers welke kwa vermogen (RMS) 1,5 tot 2 x groter zijn dan je luidsprekers.
          Wat BT-Studio Hier zegt klopt, dit had je ook kunnen lezen in de Bax shop pagina die ik ook als P.S in mijn eerdere bericht had gezet, maar wel handig dat BT-Studio het nog even formuleert.

Kwa bekabeling, lars, kun je kijken bij de artikel nummers die ik je heb mee gegeven, in mijn eerdere bericht.

Als je 1.5 versterkers wilt die bij jou producten passen zou je deze kunnen pakken:

Voor de Toppen: Skytec SPL 1500EQ
          Kabels die bij de toppen horen: Standaard 2x Rood Zwart kabel (alleen niet 100m) :p
          Voor de Subwoofers: Skytec sky 3000 mk3
          Kabels die bij de Suwboofer horen: Speakon kabel 2X

Vriendelijke Groet,

Bodhi.J
          Last edited by Bodhi.J; Wednesday-29-07-2015, 16:23. Reason: Toevoeging: 1.5x versterkers

Comment

Originally posted by BT-Studio View Post
            Even een tip..
            Ik zou gaan voor de 1,5 x. We hebben het over budget apparatuur hier hé. ;)

Comment

In dat geval (budget) zou ik juist voor 2x gaan Bas.
              Minder kans dat het signaal op de versterker al clipped (waar dus de luidsprekers van stuk gaan) bij de geleverde vermogen.

Comment

Hmmm jah,

Ik vind altijd 1 ding heel bijzonder.
                Dan clipt de versterker minder snel. Dat is dus niet waar. De versterker zal net zo snel clippen.
                Enigste verschil is wel dat als je tegen de clip van de zwaardere versterker aan speelt deze een stuk meer vermogen afgeeft. Hierdoor zal je dus ook meer rendement uit de speaker halen.

Dus als je een versterker hebt die te weinig vermogen levert ( minder dan de speakers aan kunnen ) maar deze versterker niet in de clip speelt is er dus eigenlijk helemaal niets aan de hand. Er zal helemaal niets kapot gaan ( in ieder geval niet door verkeerd belasten van de spullen ) Je haalt alleen ook niet het maximale rendement uit je speaker. Deze zou dus harder kunnen gaan met een zwaardere versterker.

Er zijn eigenlijk maar een paar dingen waar versterkers en speaker kapot van gaan.
                Versterkers gaan kapot als je:
                Er een te lage weerstand aan hang ( dus het totaal ohm per lijn )
                Er constant ver in de clip gedraaid word.
                Eigenlijk is het bij beide gevallen zo dat het de versterker te zwaar belast en constant op zijn tenen staat te lopen, heet word poef kapot zal gaan.
                Voor speakers als je:
                Te hard speelt. er komt dus meer vermogen in de speaker dan dat deze af kan geven. Resultaat is of dat de spoel of ja de hars om de kabels smelt. Dan is het gedaan.
                Of ze slaan verder uit dan dat ze kunnen waardoor er dingen scheuren, afbreken of wat dan ook.
                Je een gelijkstroom naar je speaker stuurt. Dit is het clip signaal. De spoel in, om / tussen de magneet beweegt niet meer en word niet meer gekoeld. Hierdoor smelt ook de hars om de spoelkabels en jawel klaar kapot.

Daarom is dus het clip verhaal zo belangrijk om hieruit te blijven.
                Door clip gaat zowel je speaker als je versterker kapot.
                Sterker nog. Een speaker van 1000 watt kan makkelijk opgeblazen worden met een clip signaal van 100 watt. Puur omdat dan een kacheltje word in plaats van dat de spoel ervoor zorgt dat de speaker op en neer gaat.

Maar als je een speaker van 1000 watt neemt, er maar 100 watt versterker aan zet en deze NIET laat clippen. Is er voor beide niets aan de hand. Engiste nadeel is dat je er dus totaal niet het maximale mee uit de speaker kan halen.

Comment

Bedankt voor jullie reacties,
                  Ik begin het nu wel te begrijpen. Is het ook goede kwaliteit, want dat is ook belangrijk (vindt ik :) ).
                  En welke kabels heb ik nodig on de versterkers aan elkaar te verbinden?

Lars

Comment

Originally posted by dj-lars View Post
                    Bedankt voor jullie reacties,
                    Ik begin het nu wel te begrijpen. Is het ook goede kwaliteit, want dat is ook belangrijk (vindt ik :) ).
                    En welke kabels heb ik nodig on de versterkers aan elkaar te verbinden?

Lars
                    "Is het ook goede kwaliteit"
                    -Wat is van goeie kwaliteit?

"En welke kabels heb ik nodig on de versterkers aan elkaar te verbinden?"
                    -Dit heb ik in mijn 2de bericht al erin gezet voor je. ;)

Vriendelijke G.

Bodhi.J

Comment

Met deze opmerking hoef je het volgens mij niet over kwaliteit te hebben

ik heb niet echt een budget voor de versterkers maar het moet zo goedkoop mogelijk zijn :)
                      Wil je goede kwaliteit dan zal er dus ook gewoon weg voor betaald moeten worden. Hoe meer budget hoe meer je naar kwaliteit kan gaan kijken.
                      Is er geen budget en zo goedkoop mogelijk dan hoef je het ook niet over kwaliteit te hebben en is het dus al heel wat als het gewoon werkt.

Comment

Hoi

Met de kwaliteit bedoel ik of de geluidskwaliteit dan nog goed is.

En bij de bekabeling van je eerder bericht staat de bekabeling van de sub's en de top's toch?
                        Moet je de versterkers trouwens niet met tulpkabels verbinden want ze hebben beide een tulp input, en moet ik niet bij een van de andere versterker een tulpkabel vanuit de versterker in de mixer inpluggen?

Lars

Comment

De kwaliteit word bepaald door de zwakste schakel.

Kabels hebben daar wel invloed op maar is minimaal. Ik zou me drukker maken over de overige componenten als bron, versterker en speaker

Comment

Originally posted by ronennieshow View Post
                            Hmmm jah,

Ik vind altijd 1 ding heel bijzonder.
                            Dan clipt de versterker minder snel. Dat is dus niet waar. De versterker zal net zo snel clippen.
                            Enigste verschil is wel dat als je tegen de clip van de zwaardere versterker aan speelt deze een stuk meer vermogen afgeeft. Hierdoor zal je dus ook meer rendement uit de speaker halen.
                            Dus de lichtere versterker clipped al bij een lager uitgang vermogen. ;)
                            Natuurlijk als je een geclipped signaal de versterker instuurt (naar de input) gaat het altijd mis.
                            Maar een lichte versterker met een volume regelaar (wat dus een voorversterker die voor de eindversterker is) en van minder kwaliteit zal dus bij een lagere output vermogen al beginnen te clippen.

Voorbeeld, stel dat onze goedkope versterker bij 80% van de vermogen de eindtrap al overstuurd.
                            En we sluiten deze op een luidsprekers aan van 500W.
                            Bij een 750W versterker (1,5x) zal je dus bij 600W al een geclipped signaal uitsturen.
                            Bij een 1000W versterker (2x) en van dezelfde beroerde kwaliteit is dat pas bij 800W.
                            Je zit dus (wat clippen betreft) met beide veilig weg bij de maximaal vermogen van de luidsprekers.
                            Maar de 2x is iets veiliger (stel dat clippen nog eerder begint).

Een goed versterker zal op max volume (0dBu) geen geclipped uitgang signaal sturen.
                            Last edited by BT-Studio; Wednesday-29-07-2015, 21:35.

Comment

Hoi

Met de kwaliteit bedoel ik of de geluidskwaliteit dan nog goed is.

En bij de bekabeling van je eerder bericht staat de bekabeling van de sub's en de top's toch?
                              Moet je de versterkers trouwens niet met tulpkabels verbinden want ze hebben beide een tulp input, en moet ik niet bij een van de andere versterker een tulpkabel vanuit de versterker in de mixer inpluggen?

Lars
                              Hoi Lars,

Voor de bekabeling van de audiobron naar de versterker heb je voor de <..vul in..> dit nodig:

Skytec - 3000 mk3, een tulp kabel (rood-wit) of een 6,3 mm jack.
                              Skytec - 1500 EQ, alleen een tulp kabel mogelijk.

Wat (als je deze spullen zou kopen) zou je gebruiken om de versterkers van een audio signaal (IN) te voorzien?

Vriendelijke Groet,

Bodhi

Comment

Working...
                              X