Announcement

Collapse
No announcement yet.

Welke versterkers heb ik nodig????

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by BT-Studio View Post
    Dus de lichtere versterker clipped al bij een lager uitgang vermogen. ;)
    Natuurlijk als je een geclipped signaal de versterker instuurt (naar de input) gaat het altijd mis.
    Maar een lichte versterker met een volume regelaar (wat dus een voorversterker die voor de eindversterker is) en van minder kwaliteit zal dus bij een lagere output vermogen al beginnen te clippen.

Voorbeeld, stel dat onze goedkope versterker bij 80% van de vermogen de eindtrap al overstuurd.
    En we sluiten deze op een luidsprekers aan van 500W.
    Bij een 750W versterker (1,5x) zal je dus bij 600W al een geclipped signaal uitsturen.
    Bij een 1000W versterker (2x) en van dezelfde beroerde kwaliteit is dat pas bij 800W.
    Je zit dus (wat clippen betreft) met beide veilig weg bij de maximaal vermogen van de luidsprekers.
    Maar de 2x is iets veiliger (stel dat clippen nog eerder begint).

Een goed versterker zal op max volume (0dBu) geen geclipped uitgang signaal sturen.
    dat is eigenlijk wel het lange verhaal wat ik in het kort bedoelde ja.

Als je 2x een versterker neemt. 1x 750 watt en 1x 1000 watt en je stuurt beide even hard in zonder een clip signaal dan geeft de zwaardere versterker meer vermogen af zonder clip ( duh deze heeft meer vermogen )
    Maar de zwaardere versterker gaat net zo goed over de zijk en clippen als de lichtere als ik er gewoon weg teveel vermogen vannuit de mixer heen stuur.
    Dus het punt van clippen blijft bij allebei de amps gelijk als het over de aansturing van uit de mixer gaat. Alleen geeft de ene meer vermogen af dan de andere. Das inderdaad precies wat ik bedoelde.

Comment

Eh ja ronennieshow.
      Te veel vermogen ergens heen sturen zal voor alles waar je het heen stuurt te veel zijn...
      Ik was in de veronderstelling dat we (als we het over 1,5 of 2 x hebben) het over het vermogen van een versterker t.o.v. luidsprekers hadden.

Comment

Het was meer om de gedachte van goh als ik een zwaardere versterker neem moet ik er ook harder naar uit sturen met mijn mixer uit de lucht te halen. Want van die kant uit clipt de versterker net zo snel als een lichte variant. Dat maakt inderdaad geen verschil. De clip van een versterker zal toch echt altijd gecreeerd worden door hoe hard je deze aanstuurt vannnuit de mixer, controller of wat dan ook. Dat heeft niet iets te maken met het vermogen van de versterker.

Enne om heel eerlijk te zijn zie ik maar heeeeel erg weinig beginners met budget apparatuur echt kijken van goh hoe zwaar belast ik eigenlijk werkelijk mijn installatie? Zet ik niet een te sterk signaal vannuit mijn mixer naar de versterker toe? Hoe klinken mijn speakers eigenlijk? Staat het niet te hard?

Nee sorry mijn ervaring met beginners is dat het gewoon BAM AAN is en volle bak en het raar vinden als 1 van de 2 stopt met werken. Mixers ver in het rood, versterkers niet af en toe een clip maar heel de tijd. Je kent het vast. Pas later ga je nadenken hmmm kan ik me installatie wat verbeteren. Kan ik de aansturing wat verbeteren. Ik durf dan ook rustig te zeggen dat de meeste al een geluidskwaliteit verbetering kunnen halen door de mixers niet meer in het rood ( of zelfs oranje maar gewoon netjes max 0 db ) uit te sturen. Eens te luisteren naar goh hoe reageert mijn speaker op mijn versterker. Dit aan te passen naar ja inderdaad ze gaan een stukje zachter maar klinken opeens wel veel beter of in ieder geval minder slecht doordat ik niet meer de boel over de flos aan het draaien ben.

Vaak duurt dit besef al wel een tijdje. De meeste beginners vinden het al vrij snel vet, gaaf en gaat hard man. Dat het helemaal nergens meer naar klinkt en over gaat komt pas op een later moment.

Enne ja. Zo is het bij mij ook een tich jaar geleden gegaan. Eerst was het wam schuif omhoog en verder dan dit gaat ie gewoon niet en gas erop. Daarna pas ben ik meer gaan kijken van goh wat doet ie eigenlijk. wat hoor ik als ik dit of dat doe. wat gebeurt er als ik het wel uit het rood houd. Als ik hier en daar eens naar kijk. Kortom bij mij is er in de tich jaar ookal behoorlijk wat veranderd en aangepast. Ik zie nu dan wel nog steeds in 99 van de 10 gevallen dat de beginners nog steeds in de BAM gas erop fase zitten en het moeilijk aan ze uit te leggen is dat harder echt niet altijd beter is. Dat je geluid nooit beter word dan dat wat je zwakste schakel is. Heb je erg goede speakers maar een bout van versterker dan word het totaal dus nooit echt bijzonder. Omgekeerd ook. Is je versterker helemaal top maar hangt er een bananendoos aan dan word je er ook niet wijzer van.

Druk maken over dure kabels terwijl de versterker en speaker de goedkoopste van de goedkoopste is heeft dus eigenlijk totaal geen nut. Je wint er niets mee.

Comment

Ik heb nu veel meer geld tot me beschikking gekregen (heb nu geen budget).

Welke versterkers ( en speakers ) raden jullie nu aan?
          En wat is dan nu handiger?

Alvast bedankt,

lars

Comment

Alle benodigde speakers in 1 set
            8x wiel voor onder de subs (ja is al voorbereid alleen even erop schroeven)
            2x hoes voor de top
            2x hoes voor de sub
            2x tussenpaal
            2x xlr voor tussen de sub en de top
            4x 10m xlr om een beetje uit te voeten te kunnen van je set naar je controller, mixer wat dan ook

Enigste wat je nu nog nodig hebt is een verloop kabel als je geen xlr aansluiting hebt op je controller, mixer, laptop of andere muziek bron.
            Daarnaast de nodige verlengsnoeren en stekkerdoosjes voor de stroom. Kabels om van het stekkerdoosje naar de speaker te gaan zit er wel bij. Let op is maar een paar meter lang.

Nu denk je sooooow das opeens veeeel duurder dat slaat nergens op. Geloof me ik heb het nog bescheiden gehouden.
            We zijn met 1 zoon setje begonnen. Hebben er nu ondertussen 2 met de 10 inch toppen en 2 met de 12 inch toppen ( 8 subs en 8 toppen totaal )
            Voordeel van dit setje?
            Klinkt erg netjes.
            Makkelijk uit te breiden.
            Ondanks dat het toch nog allemaal redelijk compact, klein en licht is gaat het echt behoorlijk hard en aan.
            Actief dus juiste versterker ( met dsp ) in juiste speaker. Alles optimaal op elkaar afgestemd
            Blijft heel.

Kortom kopen kopen kopen.

Enne ja er zijn nog veel duurdere alternatieven maar voor prijs kwaliteit hebben wij nog geen gunstigere producten gevonden.

Comment

Working...
            X