Announcement

Collapse
No announcement yet.

Voordelen / Nadelen 'W-bin' Sub

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Voordelen / Nadelen 'W-bin' Sub

Mensen,

Ik ben van plan om een gevouwen hoorn sub te kopen naar het W-bin model.

Wat zijn de voordelen en nadelen hiervan?

Alvast bedankt.

Gr,

Nadelen:
    - Kasten zijn enorm lomp zwaar
    - Je kunt niet makkelijk bij de woofer komen als deze vervangen dient te worden
    - handelbaarheid is minimaal
    - niet geschikt voor kleinere zalen, het is een verdragend systeem
    - er moet veel vermogen in om er wat dB's uit te halen
    - het systeem is verouderd, uitbreiden wordt lastig met dezelfde kasten

Voordelen:
    - koppeling wanneer je meerdere kasten gebruikt (maar dat heb je ook met bassreflex, hybride)
    - loopt redelijk laag door

De meeste dingen uit bovenstaande lijst zijn wel een beetje vanzelfsprekend. Ik denk dat je voor de kleine tot middelgrote toepassingen veel beter af bent met een bassreflex of hybride kast. Deze nemen veel minder ruimte in, zijn dus compacter, wegen wat minder.

Comment

volgens mij klopt dit niet helemaal.

Je zegt er moet veel vermogen in moet om flink geluid te halen. Juist niet, W bins staan er om bekend dat ze een enorm rendement hebben en zijn met die gedachte ontworpen in de tijd dat een 500 watt versterker bij wijze van spreke net zoveel kostte als een autootje. In de jaren 70 was je met een 100 watter een heel flinke jongen hoor :D

Dat het laag redelijk ver doorloopt is al helemaal niet zo, 2 of 4 suks per kant schijnt (afhankelijk van ontwerp) maximaal tot zo'n 40 Hz bruikbaar te zijn, met 1 per kant is 50-60 Hz meer voor de hand liggend. Voor huidige muziek misschien wat aan de krappe kant, want er zit wel een enorm pak laag in mn dancemuziek.

Deze opmerkingen gelden wel echt voor de old-skool W-bin, misschien dat de TS toch wat anders op het oog heeft dan waar ik het hier over heb.

Comment

Je hebt heel goede oren als je alles onder de 50Hz hoort. Voor een goed rendement filter ik vaak al af bij 40Hz!
        W-bins hebben weinig vermogen nodig voor een goed rendement!

Comment

Ik dacht juist dat het andersom was bij die 'oud hout' setjes. My bad. ;)

Verder is het sowieso verstandig om zo'n beetje elke subwoofer af te filteren met een lowcut van 40 Hz, omdat de kans groot is dat je anders je speaker snel kapot speelt (is vaak ook te zien bij de uitwerking van T/S parameters in een grafiek, naarmate de frequentie lager wordt krijg je vaak een resultaat van -6 dB of meer op die frequenties) én alles onder de 40 Hz is zo goed als niet interessant meer om weer te laten geven.

Comment

Het menselijk gehoor reikt van 20Hz tot 20kHz, echter zijn de laatste paar Hertz niet zo noodzakelijk en zelfs onzettend moeilijk om van vermogen te voorzien. Moet je maar eens testen, als je heel laag gaat praten kun je dit minder lang doen met dezelfde hoeveelheid lucht als heel hoog. Zo werkt dit ook met speakers!

Comment

Originally posted by john View Post
              Je hebt heel goede oren als je alles onder de 50Hz hoort. Voor een goed rendement filter ik vaak al af bij 40Hz!
              W-bins hebben weinig vermogen nodig voor een goed rendement!
              Over dat goede gehoor ben ik niet met je eens. Ik heb hier in de woonkamer een REL subwoofer die 20Hz hoor je echt wel. Misschien moet je eerder zeggen "voelen" als onaangename druk op je oren. Volgens mij kun je met een slecht gehoor prima de lage frequenties nog horen (moet je het wel kunnen herkennen, veel mensen 'horen' wel iets maar weten niet wat en noemen het dan gerommel). De 'doofheid' zit juist in de hogere frequentie bereiken (en 20kHz hoor ik inderdaad niet meer).

Wat betreft het rendement heb je wel gelijk. Als je een flinke stack hebt kun je ook flink veel druk opbouwen met freq. <40Hz. Dat voel je ook wel

Comment

Je hebt het nu wel over een optimale huiskamersituatie. Volledige stilte om je heen, een tot in de puntjes afgestelde set, luidsprekers op de juiste plaatsen voor een goede akoestiek, geen invloed van overige factoren.

Waar het hier om gaat is PA-toepassingen. En hierbij zijn juist wel die storende factoren aanwezig. Een lawaaiļge omgeving, soms nog onderhevig aan weersinvloeden (wind), wisselende opstellingen en gewoonweg veelal niet de mogelijkheid om alles echt tot in de puntjes op te stellen.

Verder, je publiek heeft voornamelijk een ongetraind oor, iets wat de meeste HiFi liefhebbers wel hebben. Het publiek zal het dan ook totaal niet opvallen dat een toon onder de 40 Hz echt mist in de muziek. En zelfs wanneer je tweemaal hetzelfde signaal met en zonder tonen onder de 40Hz weergeeft zal alsnog het publiek niet veel merken.
                Het vreet namelijk nogal wat vermogen en belastbaarheid weg, dat je beter kunt gebruiken voor andere frequenties en daarom is het interessanter om dat gewoon weg te filteren.

Comment

Maar een beetje feestganger die niet elke zaterdagavond alleen naar een foute karaokebar gaat (oké, ook ik ben daar wel eens te vinden, dus absoluut geen persoonlijke aanval:)), zal echt wel voelen of je een beetje dreunende bas hebt (zoals geliefd in veel discotheken) of een lullig klein pokkebasje dat mensen thuis nog beter uit hun combiset van €30,- krijgen. En geloof me, ik heb geluidssets gehoord die bovenstaande hadden!

Comment

Ja, maar zal dat publiek ook merken dat er frequenties onder de 40 Hz missen in je muziek? Persoonlijk denk ik van niet, en al zeker niet na een paar Spa Geel. ;)

Comment

Originally posted by Rick View Post
                      Ja, maar zal dat publiek ook merken dat er frequenties onder de 40 Hz missen in je muziek? Persoonlijk denk ik van niet, en al zeker niet na een paar Spa Geel. ;)
                      Zelf denk ik van wel. Hoorbaar of niet, het geeft toch wat extra warmte aan je muziek. Daarom zul je ook bij veel professionele hoofdtelefoons/monitoren zien dat hun frequentiebereik buiten de hoorgrens ligt. Voorbeeldje, de Sennheiser HD650 van 10 tot 39.500 Hz (even uit m'n hoofd). Onder de 20 ga je echt niet horen, maar je merkt wel dat het er is.

Comment

Maar denk je echt dat er iemand in het publiek bij een drukke gelegenheid zoiets heeft van; "Goh, ik mis eigenlijk wel een stuk <40Hz", stapt naar de DJ en komt het melden? Ik denk het eigenlijk niet.

Comment

Natuurlijk niet, en ik noem het ook niet het allerbelangrijkste! Maar als de mogelijkheid er is om die ultra-lage en -hoge frequenties mee te pakken, waarom niet! (Behalve het budget dan, want duurder is het wel :D)

Comment

Zomaar 'duurder' zou ik het niet noemen, je hebt ook enorm stevige subs nodig (opbrengst in dB is erg laag bij subfrequenties) + een erg goede koppeling + een goede processor om al dat laag in bedwang te kunnen houden en je woofers niet kapot te spelen.

Comment

Daar heb je helemaal gelijk in, en het wijkt ondertussen wel erg van de oorspronkelijke vraag af! Discussiėren over die frequenties doen we anders nog wel een keer als je in de shop bent! =)

Comment

Working...
                              X