Announcement

Collapse
No announcement yet.

DAP Xi-28b klinkt bagger

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• DAP Xi-28b klinkt bagger

Hallo iedereen,

Hierbij open ik mijn eerste topic op dit forum. Ik heb namelijk jullie hulp nodig!

Laatst heb ik via marktplaats twee Dap Xi-28b subwoofers gekocht. Na ontvangst, lijken ze in goede staat en volledig origineel (zover ik weet geen andere woofers ofzo). "So far so good" dus.
    De subs zijn op een versterker aangesloten en de versterker weer op mijn PC. (Ik heb geen low pass filter/crossover, maar puur om te testen speel ik muziek af via audacity en gebruik daar de LPF)
    Na de subwoofers aangesloten te hebben, klinken ze echter niet goed... Mijn Klipsch RB-81's hebben een vele malen diepere en strakkere bas, en dit terwijl dit gewoon boekenplank luidsprekers zijn...
    Het voornaamste is dat de subs totaal geen "kick" hebben.

Nu is mijn vraag: Zijn deze 255€ kostende subwoofers nou zo bagger? Of heb ik iets totaal verkeerd aangesloten...

Hoor graag van jullie!

Ps: de subs zijn getest in een ruimte van ongeveer 38 m2
    Last edited by Tijmen; Tuesday-10-11-2015, 18:55.

Uit de specs van de 28b is te halen dat deze een frequentie response heeft van 45 tot 110 Hz.
    Dus laag gaan ze niet, ook als je ze verder laat spelen dan 110 Hz zal het er niet beter op worden.

Kan me niet voorstellen dat zo'n baskastje te slecht klinkt kijkende naar wat het kost.
    heb ik ze zelf gehoord? nee, maar weet wel dat Dap de laatste tijd dingen leveren met een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.

ps: neem aan dat je snapt dat een sub voor pa toepassingen of achtergrondmuziek in een horeca gelegenheid.
    Niet hetzelfde is als thuis een hifi setje.

Comment

@Stefke96 Bedankt voor je reactie :)

Ik begrijp dat ik qua geluidskwaliteit niet te veel moet verwachten, maar zoals jij ook al zei, levert Dap normaal gesproken prima spul voor de prijs.
      Nu is dit zeker niet zo. Ik heb ook spotgoedkope skytec SL15's gehad, en zelfs die hebben een strakkere basweergave...

Maar helaas lijkt het er inderdaad op dat de subs gewoon niet erg laag kunnen... :(

Comment

Welke versterker heb je hier op aangesloten. En hoe staan verder je instellingen ? heb je er een mengpaneel er tussen zitten.

Comment

@ Tommie1
          De subs zijn aangesloten op een Denon DRA-735r. Ik begrijp dat je meteen denkt dat dit het probleem is, hoewel dit echt een consumentenversterker is, levert hij meer dan genoeg vermogen en klinkt hij er goed.
          Verder heb ik geen mengpaneel/mixer aangesloten.

Comment

kan me het echt maar ook echt moeilijk voorstellen dat een setje skytech's beter klinkt.
            Aangezien dap de mc serie heeft, kan get niet echt slechter.

Je laat met de Denon nu de 28b onder de 45 Hz komen, niet goed dus.
            Ook mogen de 2hb's 400 Watt krijgen op 4 Ohm, je Denon levert max 130 Watt.
            Dus het kan ook zijn dat je vermogen te weinig hebt.

Comment

Bedankt voor je input :D
              Ik gebruik ook de HPF van audacity op 45 hertz, dus de subs krijgen in alleen 45 tot 110 hertz gevoed.
              Daarnaast levert de Denon echt meer meer meer dan genoeg vermogen. Als ik hoger dan 55% volume ga trekken de subs het totaal niet meer.
              Ik begrijp dat je wantrouwend bent, maar deze oude versterkers leveren vaak een flink hoger wattage dan veel PA versterkers nu (bijv dap palladium series).

Comment

Ik denk eerlijkgezegd dat je versterker aan het clippen is als je em opendraait. Denk niet dat de sub het probleem is. De sub mag 600 watt programm hebben, je versterker levert een 130 watt max.

Hoe is het geluid op lager volume?
                Hoe is het geluid zonder plugins?
                Is je bron wel van goede kwaliteit?
                Hoe sluit je je versterker aan aan je pc?
                Hoe sluit je de sub aan op de amp?

Dit is wel handige info om dingen uit te sluiten die slecht geluid kunnen veroorzaken.

Comment

Ook Larsholm bedankt voor je tips ;)

De subs zijn met een speakon kabel aangesloten (en dan geen connenctoren aan de versterker) Verder is de polariteit bij beide subs hetzelfde.
                  Het geluid zonder plugins wordt er zeker niet beter op, waarschijnlijk omdat de subs niet blij worden van 1000+ hertz.
                  Op lager volume klinkt het niet beter. Ik ben er van overtuigd dat de versterker geen enkel probleem is.
                  Verder is de versterker via Rca --> jack naar de Pci-e geluidskaart van mijn pc. Dit klinkt dus al een stuk beter dan bijv via een smartphone.

Comment

Ik heb even met audacity gekeken, en ik kan een prima cleane baslaag krijgen met een HPF op 45Hz en een LPF op 110Hz, beiden met een afrol van 45db/oct. Aan audacity ligt het dus niet.

Weet je zeker dat je de speakers goed aangesloten hebt? Heb je ze stereo aangesloten of één op A en één op B (en dan beiden op links of rechts)

Is het bestand wat je gebruikt wel oke?

Comment

Audacity werkt inderdaad mooi :)
                      Ik heb de subwoofers Stereo aangesloten, en verder heb ik zo'n 15 nummers beluisterd (vooral mp3'tjes). Het lijkt me niet dat hier wat mis mee is...

Comment

Om nou telkens te gaan zeggend het niet aan de versterker licht is ook simpel.
                        Ook om te gaan zeggen dat de Denon meer vermogen levert dan een palladium is ook onzin.

55% open draaien wil niet zeggen, dat de versterker op 55% van zijn kunnen draait.
                        Ook is de kwaliteit van mp3tjes natuurlijk 3x niks.

Ook is er dan nog de mogelijkheid dat er tegenfase is, waardoor de ze elkaar afzwakken.

En dan kan het zelfs nog dat er niet de standaard luidsprekers inzitten, aangezien je ze tweedehands hebt gekocht?

Comment

De uitgang van de geluidskaart van de computer, dat is toch een uitgang waar je een hoofdtelefoon dan wel een computer geluidssetje op aansluit. Veelal is deze uitgang niet geschikt voor normale consumenten electronica. Het is namelijk geen line out. De verschillen zitten in de uitgangsspanning, interne weerstand/impedantie en stoomsterkte.
                          Zelf gebruik ik een losse line-versterker van Nakamichi die het signaal omzet/aanpast naar de line-in ingang van consumenten electronica.
                          Last edited by WoodenHenry; Tuesday-10-11-2015, 22:30.

Comment

Waarom zou je niet de hoofdtelefoonaansluiting van je laptop hiervoor kunnen gebruiken?
                            Echt wat een onzin.

Ja het klopt dat dit niet de meest stabiele kwalitatief zijnde aansluiting is. Maar echt geloof het of niet als ik voor elke keer dat ik het wel gedaan heb een 10tje kreeg dan hoefde ik dit jaar niet meer te werken en was er nog genoeg over voor een leuke vakantie. Sterker nog. Zelfs me tablet of gsm hangt stiekem nog veel vaker dan dat ik misschien zou willen aan een prof pa amp. Nu is dit misschien wel thuis, garage of in me tuin ( nu niet meer met dit weer ) en zelfs op een simpele verjaardag met 2 actieve dvx d12 speakers. Maar echt problemen is het nog helemaal nooit geweest. Ja een goede speler met een goede mixer is inderdaad wat beter, dan hoor je net wat meer detail in je muziek, het is dynamischer en er zit net wat minder ruis in. Zeggen dat het niet kan en dat het echt problemen geeft is dan toch wel weer wat totaal anders. Line signaal van de consumenten electronica zal dan misschien een frummeltje minder zijn. Dat het echt zo slecht is mag niet kloppen.

Sterker nog. Ik durf rustig te zeggen dat wanneer ik hier 2 dvx d12 toppen neer zou zetten met daar op 1 speaker een dateq lpm en een traktor audio geluidskaart en op de ander me gsm met minijack naar xlr verloop ( ja zoon snoertje ) we ze beide even hard zetten. Ik eerst nummer 1 laat horen, we lekker een uurtje of 1,5 mariokart gaan spelen en vervolgens nummer 2 laat horen je al gruwelijk je best moet doen om dit laatste beetje eruit te halen in geluidsverschil en te kunnen zeggen welke wat is. Ja als ik beide tot de max in stuur dan hoor je dat de ene wat dynamischer is, net dat beetje meer detail is en wat meer vermogen heeft. Dat de andere dat frutseltje platter klinkt en net misschien wat meer onzuiver laat klinken. Maar echt dat verschil is vele malen minder groot dan je zal verwachten.

Ook de versterker.
                            Dat deze niet zijn max kan halen van dat wat de woofer aan kan is heel wat anders dan dat de versterker niet voldoende vermogen levert om het in ieder geval gewoon normaal te kunnen laten werken. Zeggen dat een 150 wat max huis tuin keuken versterker net zoveel levert of nee sterker nog veel meer dan een palladium. Mwa dat wil ik toch ook wel eens uitproberen hier. Dan pak ik me palladium 1200, 1600 of de 2000 en dan zullen we eens kijken wat ie doet. Maar ik ben er zeer zeker van overtuigd dat de denon het in vermogen meer dan af gaat leggen. Niet dat ie slecht zal zijn maar dat het niet mee kan in het vermogen van de palladiums.
                            Dus goed. De max gaan we er niet uithalen. Wil niet zeggen dat er niet getest kan worden. Klank en werking moet op een lager volume toch al een heel eind getest kunnen worden.

Maar dan.
                            Ik heb als ik dit alles zo gelezen heb eigenlijk nog maar 1 ding.

1. Wat nu als je de woofers eraf haalt, je de hoky poky kastjes erop aansluit. Alleen de speakers vervangen verder helemaal niks. Zelfde bron, zelfde kabels alles 1 op 1 alleen de woofers niet.
                            Klinkt dit ook naar pindakaas? Tja dan ligt het ergens aan de installatie.
                            Klinkt het wel helemaal joepie de poepie en wouwie de pouwie? Tja dan is het jammer joh en zit het toch echt ergens in die kastjes die je 2de hands gekocht hebt.

Enne mp3 slecht en bagger en bla bla bla? Hou toch op. Een goede mp3 is geen enkel probleem. Ja je kan nog wat kleine stapjes zetten maar de verschillen met wat anders zullen minimaal zijn. Zorg dat je mp3 in orde is dan kan dat best. Zo heb ik genoeg flac flic flop mog tock sjok rock en bananen gehoord die van zulke slechte kwaliteit waren dat het net zo goed helemaal niet om aan te horen was.

Comment

Originally posted by ronennieshow View Post
                              Zo heb ik genoeg flac flic flop mog tock sjok rock en bananen gehoord die van zulke slechte kwaliteit waren dat het net zo goed helemaal niet om aan te horen was.
                              ;) Maar dat lag dan in iedergeval niet aan de bestand type... :cool:

Comment

Working...
                              X