Announcement

Collapse
No announcement yet.

Combinatie van set

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Combinatie van set

Hallo,

Ik ben in het bezit van 4x 18 inch sub (600 watt) en 2x 15 inch top (650 watt speaker en 350 watt voor 1 inch hoorn) en 2x 12 inch top (650 watt speaker en 350 watt voor 1 inch hoorn).

Nu is mijn vraag of het mogelijk is om 2x 18inch sub per kant te gebruiken en daar boven op 1x 15inch top en daar weer een 1x 12 inch top. Meest eenvoudig is natuurlijk gewoon proberen, alleen heb ik daar geen ruimte voor. Ik zou het alleen kunne testen tijdens een optreden. Nu is het een beetje raar als je na 30 minuten je setup weer anders neer zet.

Vandaar de vraag of iemand hier misschien ervaring mee heeft. Kunnen de Subs het aan? Of krijg ik veel te veel hoog tijdens de gig?

De bedoeling is dat ik met deze setup ongeveer 400 personen van geluid kan voorzien. Ik ben bang dat 4x 18inch sub met 2x 15 inch top, de set het redelijk zwaar krijgt bij 400 personen.

Ik hoop dat iemand ervaring heeft..
    Last edited by Kiki1971; Monday-14-12-2015, 01:09.

Actieve of passieve speakers? Welk merk speakers? Welke soort muziek?

Dit zijn toch wel belangrijke zaken, zonder dit is het zeer lastig om een 'ja' of een 'nee' te geven.

Comment

Het zijn actieve speakers. Merk is HK audio Pulsar:http://www.bax-shop.nl/speakerset/hk...l-118-sub-a-2x

Comment

Met deze set ga je de 400 pers. op standje 'oorlog' niet redden. Ook niet als de 12 inch toppen erbij gebruikt worden.
        Daarvoor is de maximale SPL gewoon te laag.

Comment

De extra toppen gaat het niet echt harder door. Alleen de spreiding van de midden maar vooral de hoge tonen word er beter door.
          Daarom ga je het niet redden. Zomaar doelloos op elkaar stapelen ga je dus ook niet veel mee winnen het is dus echt een iets waarbij je goed moet nadenken hoe en waar je de extra toppen wil gaan gebruiken.

Als ik dan naar de specs van de set kijk verwacht ik niet dat je een echt gewenst effect gaat krijgen als je deze set voor 400 personen in gaat zetten en echt eens flink het volume omhoog wil gaan gooien.

Comment

Iedereen dank voor jullie input.
            Nog wel even een klein vraag..

Ik lees dat ik met deze set het niet ga redden voor 400 man??

We hebben het over 2400 watt aan bas op 125db en 4000 watt aan topjes op 126db totaal dus 6400 watt op 125db. Is dit niet genoeg voor 400 mensen aan publiek?

Comment

Je moet niet naar de vermogens kijken..
              Kunnen tig merken opnoemen die verschillende luidsprekers in het gamma hebben die veel doen met weinig vermogen.

Zelf denk ik ook dat je het niet gaat redden met deze set voor 400 man.

Comment

Oke, ben niet zo thuis in watt en Db..Dacht dat na enige onderzoek dit voldoende moest zijn. Wel een beetje jammer, net iets meer dan 7.000 euro geïnvesteerd en blijkt het niet voldoende te zijn. En nee, ik heb het niet zomaar even gekocht, maar bij elke zaak waar ik informatie vroeg, was het verkoop praatje erg op eigen voorkeur belust. Je leest veel op internet dat 10 watt gemiddeld voor 1 persoon staat. Vandaar dat ik veel focus op watt. Kan iemand mij uitleggen waar ik wel op moet letten dan? Ik wil graag tot ongeveer 400 personen muziek kunnen voorzien. Het betreft een tape act (orkestband met zanger).

Comment

Ronnieshow..Reden dat ik naast de 15 inch ook 12 inch heb gekocht, omdat ik de 15 inch op korte afstand niet mooi vond. Het geluid wordt ook wel in kleinere cafe's gebruikt. Dan vindt ik de eerste 5 meter niet mooi klinken (een wollig geluid). Dus de 12 inch gebruik ik voor kleine cafe (in combo met 1 a 2 subs) en voor grote gelegenheden de 15 inch in combo met 2 of 4 subs.

Comment

Het wattage van een speaker zegt niet veel over hoe hard de speaker kan.

Zo gebruiken wij zelf de db-technologie dva s09 sub. Deze is 1000 watt. Maar als je hier 1 enkele sub van neemt levert deze al wel een 134 db aan geluidsdruk.
                    Jij gebruikt de HK Audio PULSAR PL 118 Sub A. Deze is 600 watt. Nemen we hier 1 enkele sub levert een geluidsdruk van 125 db.

Voor elke 3 db extra heb je een verdubbeling nodig. Dus wil je naar de 128 db moet je 2 subs bij elkaar zetten ( in grote lijnen )
                    2x sub is dus 128 db en 1200 watt
                    4x sub is dus 131 db en 2400 watt
                    8x sub is dus 134 db en 4800 watt

10 watt per bezoeker is dus ook niet iets waar echt ergens op gebaseerd is.

Kortom aantallen en wattage's alleen zeggen maar heel erg weinig over dat wat een sub aan werkelijke geluidsdruk levert.

Daarnaast heb je voor een tape act sowieso net wat meer vermogen nodig omdat dit wat dynamischer is dan een dj.

Je 128 db aan laag per kant ( 2 subs ) lijkt behoorlijk wat. Alleen is dit op een metertje gemeten op standje echt maximaal voor het kapot gaat. Op 2 meter is dit al minder en als ik op 10m ga staan is het volume nog een stuk lager.
                    Daarnaast maken 400 mensen zelf ook nog eens een hoop herrie en dempen ze je geluid tegenover een lege zaal.

Wanneer wij een tape act hebben voor een 400 personen gebruiken we vaak al 4 subs met daar dan 2x een dvx d12 bovenop.
                    Dan heb je het dus al over een 137db aan laag per kant en 131 db aan mid/hoog per kant

Kortom nogal een verschil tegenover
                    128 aan laag en 125 aan mid hoog

Nu zijn er uiteraard ook nog meer dingen waar je naar moet kijken bij een speakerset en dat is dan natuurlijk de klank.
                    Ik ben erg tevreden over de klank en het vermogen van me speakers. Of jij tevreden bent over de klank van je set tja dat is aan iedereen anders en vind een elk wat anders prettig.

Verder is de stof nog veel dieper en ingewikkelder en bla de bla de bla niet echt interessant om hier nu meteen compleet in te duiken. Ik denk dat je voor nu weer voor even genoeg stof tot nadenken hebt.

7.000 euro investeren en er dan pas achter gaan komen dat het niet geschikt is voor een zaal van 400 personen is uiteraard ook niet de meest handige actie

Comment

Super dank je wel voor de informatie Ronennieshow.

Ik heb wel wat gelet op de hoeveelheid db, maar ook op de sound. Dit is inderdaad heel persoonlijk. Maar wat ik belangrijk vindt is dat het bij een hoge volume niet te schel klinkt. Ik heb nu vele setjes beluisterd bij live optredens van mijn collega's. merken als Dynacord, HK Audio, RCF, QSC, DB-Tech, Yamaha en zelfs Behringer.

Dat was een reden om te kiezen voor HK Audio, maar begrijp nu dat ik hier nooit 400 mensen mee ga reden. Ik zal voor mijn volgende set dus meer DB moeten hebben.
                      Wat mij en meerdere (vrienden) met mij opviel, was het rustig blijven en daarmee bedoel ik niet schel of agressief van het merk HK Audio. Ook QSC blijft rustig klinken. Alle tape act's waren zonder extra EQ. Wel was de EQ op mengpaneel wat aangepast bij de meeste.

Nu ben ik voor 80% een artiest voor bruiloften en cafe optredens. Dus ik denk voor de resterende 20% (meer dan 300 personen) maar een geluidsbedrijf inhuur, en over 3 a 4 jaar ga kijken of ik een set inderdaad meer dB kan kopen. En je hebt inderdaad gelijk, ik gebruik mijn set nooit op max. Ik wil niet eens in de buurt komen bij het rood, mijn geluidsman blijft ook continue PLFen om uitschieters te voorkomen.

Maar nogmaals dank je voor je input. Toch weer wat geleerd. En voor een geluidsset voor 400 personen, moet je ongeveer rekening houden met een uitgave van 15.000 euro.

Comment

Ik zou het toch maar eens proberen met je set. Er wordt zo'n beetje gesuggereerd dat dBs zaligmakend zijn maar elders kun je weer lezen dat de opgaves van fabrikanten zelden overeenkomen met de werkelijkheid. Uiteraard geldt hetzelfde voor Watts. Daarnaast zijn ook omgevingsaspecten en positionering van de luidsprekers van belang. Ook kun je je afvragen of het nodig is dat al die 400 bezoekers het geluid knetterhard horen. Volgens mij is dat meestal niet zo, en wie dat wel wil gaat maar vooraan staan...

Comment

Ik ben zelf in het bezit van de dva s09 en hebben deze dan dus ook zelf in de praktijk kunnen meten.

Ja de opgegeven 134 db komt heeel erg dicht bij de werkelijkheid.

Je kan inderdaad je subs in een hoek of tegen de muur gaan zetten. Hier valt wat vermogen mee te winnen. Echter ga je er niet erg grote sprongen mee maken en daarnaast komen er dan opeens weer hele andere problemen naar voren.

Ook gaat het hier niet over alleen dj maar ook live artiest wat gewoon door de dynamiek meer vermogen nodig heeft om de pieken te kunnen trekken.

De opgegeven 125 db is inderdaad niet het enigste. Er is ook klank, openingshoek enz. Echter is een 125 aan top en een 128 aan laag per kant echt te weinig om een rendabel vermogen achter in je groep van 400 personen over te houden.

Ik heb het nergens gehad om achter in de zaal ook nog standje oorlog te gaan. Nee uitgangspunt was daarin al dat het alleen nog gewoon goed te volgen moet zijn.

Sowieso raar dat je hier over dit gaat oordelen terwijl je in een ander topic voor minder personen met een krachtigere set om advies komt vragen. Lijkt mij meer een goh laar ik me aantal poosts ook eens omhoog krikken met eigenlijk totaal niet onderbouwde informatie.

Comment

Tjonge, wat een frustratie in dat laatste zinnetje.
                            Ik vroeg elders specifiek om ervaringen over een type luidspreker en eventuele alternatieven. Het lijkt me nogal kort door de bocht om hieruit te concluderen dat ik niets van de materie weet en/of geen mening mag hebben.

Grappig dat je het hebt over niet onderbouwde informatie... terwijl je in je reactie geen enkel van mijn argumenten ontkracht maar wel een geheel eigen interpretatie geeft aan mijn opmerkingen.

Verder heb je helemaal gelijk, ok?

Comment

Originally posted by ijstijger View Post
                              maar elders kun je weer lezen dat de opgaves van fabrikanten zelden overeenkomen met de werkelijkheid. Uiteraard geldt hetzelfde voor Watts.
                              Waarom geef je hier meteen aan dat het maar zelden klopt?
                              Er zijn heel veel meer dan fabrikanten waarbij het echt heeeeeel erg dicht bij de werkelijkheid ligt. Dus dat afwijkingen echt zeer gering zijn.

Dit zal best zo zijn bij budget setjes en de echte instappers maar als je naar de wat serieuzere fabrikanten gaat kijken kom je er opeens achter dat het daar eigenlijk wel realistische cijfers zijn. Ik geef hier zelfs een punt aan met de dva s09 dat we ze gemeten hebben en dat dit zeer dicht bij opgegeven specs kwam. Enigste verschil wat wij eruit konden halen is dat ze nog een 3 hertz lager al in kwamen dan dat de specs in de omschrijving aangaven maar dit is dan ook alleen maar een positieve afwijking.

De positionering kan wel wat mee gespeeld worden maar als je ze gebruikt waar ze voor bedoeld zijn dan zullen de verschillen zeer minimaal zijn. Ook kan je inderdaad de speaker in een hoek of tegen een muur zetten ( wat ik ookal aangaf ) en dan haal je hier een extra aantal db's mee uit de kast. Dit is dan ook weer bij elke kast nagenoeg gelijk. Dus of ik een hk, dap, jbl, dynacord of wat dan ook in een zelfde positie zet krijg ik er de zelfde hoeveelheid aan db extra bij. ( zoek maar eens op half space en full space even net wat teveel stof voor hier volledig uit de doeken te doen ) ook geef ik aan dat als je daar wat extra geluidsdruk uit wil gaan halen je op andere plaatsen problemen gaat krijgen ( zoek hiervoor maar eens op golflengte en hoe het dan zit met versterken en afzwakken en faseverschuiving ook dit weer even teveel om volledig uit te leggen ).

Daarnaast word er hier gevraagd voor een situatie van 400 personen met een optreden van een artiest. Zelf zoek je een oplossing voor een situatie van live optreden met 300 personen. Dit is al een flink stuk kleiner. Toch ga je dan tegen de topic starter zeggen van goh probeer het maar. Vervolgens zelf een set zoeken die fors sterker is en hier advies over vragen. Ik vind dit behoorlijk vreemd.

Er is niets mis met je mening geven of ergens informatie over willen. Wel raar is dat het voor jou dus wel harder moet kunnen en je opzoek bent naar meer vermogen. Dit dus voor een lager aantal personen. Vervolgens wel een advies aan een ander geven van goh ga het gewoon proberen. Op het moment dat het dus word geprobeerd dan zit je dus op dat moment wel met een flinke uitdaging als je er dan achter komt van goh het was dus toch een set met flink tekort aan vermogen om achterin de zaal ook nog een net volume over te houden wat echt wat anders is dan overal standje oorlog. Dan moeten ze maar dichterbij komen zitten / staan is wel een erg sneue opmerking. Ja ja in de ziggodome hangen we ook een veel te zwakke set neer en de gene die het goed willen horen moeten maar vooraan komen staan. Dat is natuurlijk nergens op gebaseerd. Hebben we het niet eens over het feit dat het prettig is om gewoon weg wat volume over te houden en niet steeds tot je max te hoeven spelen.

Enne ja daarom reageerde ( en nu mis nog wel steeds ) wat fel. Mijn mening blijft dat ik het heel erg vreemd van jou vind dat je hier zegt goh probeer maar en dan vervolgens voor je eigen uitdaging een echt fors sterkere set gaat zoeken voor een kleinere doelgroep. Waarom neem je dan zelf niet een goedkopere, minder krachtigere set als je denkt dat het makkelijk kan en ze er dichter bij moeten gaan staan als ze het harder willen horen?

Comment

Working...
                              X