Announcement

Collapse
No announcement yet.

Eigen subwoofer behuizing

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Eigen subwoofer behuizing

Hallo forum leden!

Ik wil aan een nieuw project beginnen en dat is het maken van een eigen subwoofer behuizing, waarschijnlijk voor een 18" subwoofer.

Nou was mijn vraag aan jullie welke kast het beste rendement zal leveren (onafhankelijk van de subwoofer die erin geplaatst wordt)

Ik wil voor een Ultra Hog
    of Punisher Design gaan.
    Zijn er nog andere Subwoofer behuizingen die misschien beter zijn qua rendement? :)

Ten 2de zal ik een Software nodig hebben om alles in te kunnen berekenen. Weet iemand een goed programma waarbij je het rendement van deze complexe kasten kan berekenen?

Groet,

Bodhi.J

Vanwaar deze ontwerpen?
    Waar wil je het voor gebruiken?
    Wat is je budget?
    Enige ervaring met het maken van kasten of enige vorm van zelfbouw oid?

Tip:
    Staat zeer veel geschreven over de door jou genoemde ontwerpen.

Ook wil je een 18" sub bouwen, maar je komt aan met een 12" subje (wat uiteraard wel een leuke is).

Graag wat meer info.

Comment

Hallo Stefke, bedankt voor je reactie.

Vanwaar deze ontwerpen?
      -Omdat ik deze ontwerpen redelijk gebruikt zie worden bij professionelen apparatuur (maar als je wat beters weet hoor ik het graag)

Waar wil je het voor gebruiken?
      -Als ik over het algemeen wel de intentie heb om een 18 inch kast te gaan maken dan ga ik die maken om te verhuren (met woofer erin) en of te verkopen (met of zonder woofer)

Wat is je budget?
      -Jammer genoeg is het redelijk duur om een 18 inch subwoofer te gaan maken, en het materiaal ervoor is ook erg duur, als ik een 18 inch kast zou willen maken en zou willen verkopen / verhuren zou ik er 200± euro (alleen de kast) aan uit geven.

Enige ervaring met het maken van kasten of enige vorm van zelfbouw oid?
      -Ik werk over het algemeen wel veel met hout en andere materiaal en ben erg handig, echter heb ik nog nooit een kast zelf gebouwd en overweeg ik om misschien eens te beginnen met een 8" kast te bouwen (ik heb nog een 8" woofer thuis liggen)

Ook wil je een 18" sub bouwen, maar je komt aan met een 12" subje (wat uiteraard wel een leuke is).
      -Ik kan altijd alles omrekenen (afmetingen etc.) van een 12" naar 18"

Groet,

Bodhi.J

Comment

Originally posted by Bodhi.J View Post
        -Ik kan altijd alles omrekenen (afmetingen etc.) van een 12" naar 18"
        Hou er rekening mee dat het meer is dan alleen 'omrekenen'. Ook soort speaker en doel bepaald inhoudt.
        Voorbeeld: http://www.mh-audio.nl/reflexboxcalculator.asp
        Voordat je het weet heb je een leuk uitziend kast met een beste speaker maar slechte performance...

Comment

Daar heb je gelijk in, daarom zou een programma ook nuttig zijn.

Zou je mij meer info kunnen geven over deze site ? http://www.mh-audio.nl/reflexboxcalculator.asp

Ik snap ongeveer hoe het werkt maar volledig (en van een meer ervaren persoon) zou wel wat handiger zijn
          alvast bedankt.

Gr.

Bodhi

Comment

Kijk eens naar winISD, werkt prima voor een BR kast te ontwerpen.
            Staat ook erg veel over geschreven her en der.

Zeker met d kennis die je tot nu toe hebt, kun je nog beter weg blijven bij het ontwerpen van een doorgeladen kast.
            Ook is dit niet echt bruikbaar als enkel subje. Neem bv. de punisher. Om hier laag mee te komen heb je er meerdere per kan nodig.
            En de punisher omrekenen naar een 18" gata gewoonweg niet werken. Was het maar zo makkelijk.

Weet je trouwens zeker dat je dit wil? Zelfbouw haalt het bijna nooit bij fabriekskastjes.
            Al zeker niet bij een goede tweedehands.

Comment

Originally posted by Bodhi.J View Post
              ...en van een meer ervaren persoon....
              Geen ervaring met zelfbouw. Boel over gelezen en uitgezocht en...
              wat stefke96 al zegt, er achter gekomen dat (goed) zelfbouw niet loont dan wel een heel boel werk is (en dus niet loont). ;)
              Ja er zijn er zat die zelf wat in elkaar knutselen, en ken ze die soms ook best wat leuks maken, maar vaker is het zonde van al het werk (en klinkt het nergens naar).

Comment

Ik heb ooit een sub woofer behuizing gemaakt voor in de wagen omdat een fabrieks kist gewoon niet in mijn koffer paste.

En ik kan u zeggen omdat goed te krijgen kost het genoeg en steek je daar echt wel veel tijd in.

De merken hebben niet voor niets geluids ingenieurs in dienst en speciale test kamers om voor elke sub de perfecte kist te ontwerpen.

Want elke woofer heeft zijn eigen specifieke kist nodig.

Comment

Niet aan beginnen.
                  Gaat veel meer geld kosten dan een fabrieks kast.

Comment

Originally posted by WoodenHenry View Post
                    Niet aan beginnen.
                    Gaat veel meer geld kosten dan een fabrieks kast.
                    Dat is dus echt onzin.

Niet dat je het moet gaan doen voor het goedkoper of echt veel beter want dat valt inderdaad allemaal weer reuze mee.

Voor de ts.

Je kan niet zomaar elke woofer in zomaar elke kast schroeven. Hier komt inderdaad heel veel meer bij kijken.
                    Ook het bouwen van een subwoofer is meer dan zomaar een paar plankjes tegen elkaar aan schroeven en klaar. Dit vraagt echt wel heel veel meer aandacht.

Dus als je denkt goh ik heb wel eens een kastje, kistje, vogelhuisje of wat dan ook in elkaar geschroefd. Ik kan dit ook wel. Mwa dat zal tegenvallen. Het zal wel werken maar of het resultaat er ook naar is?
                    Ok voor de verhuur. Uhm het kan aan mij liggen maar dan kan je beter een standaard dap setje kopen en dat gaan verhuren dan dat je ze zelf gaat maken. ( en er ookal vrij weinig aan uit wil geven )
                    Als je een beetje een fatsoenlijke laag kast wil gaan bouwen zal je al snel over de 500 euro gaan en dan tel ik niet eens je uren die je ermee bezig bent.

Enne nee dan heb je echt geen wouw wat een mega fantastishce zoon goede heb ik nog nooit gehoord of gezien subwoofer kast.

Om op je model terug te komen.
                    Hoorns zijn leuk. Alleen je moet er eigenlijk al minimaal 2 maar liever nog 4 of meer per kant tegelijk gebruiken wil je er een beetje fatsoenlijk geluid en rendement uit gaan halen.

Dus bouw ze omdat je het leuk vind, of iets wat heel specefiek voor jou wensen moet werken wil maken.
                    Doe het niet voor het goedkoop, beter en makkelijk. Want echt dan kan je het beter gewoon kant en klaar kopen.

Comment

@ronnie. Dat is nou wat ik bedoel. Geen ervaring met bouwen van subwoofers. Begin er dan ook niet aan. 1 klein ontwerpfoutje en je kan opnieuw beginnen.

Comment

Originally posted by WoodenHenry View Post
                        @ronnie. Dat is nou wat ik bedoel. Geen ervaring met bouwen van subwoofers. Begin er dan ook niet aan. 1 klein ontwerpfoutje en je kan opnieuw beginnen.
                        Hoe is er dan ooit iemand ergens mee begonnen?

Als je een beginner bent is daar niets mis mee. Je moet alleen wel weten wat je kan verwachten. Verwacht je een super duper geweldige sub. Dan zal je bedrogen uitkomen. Denk je ach leuk doe wat ervaring op en probeer wat wijzer te worden dan is er daar in mijn ogen niets mis mee.

Wil je een echte goede high end sub maken? Tja dan zal je zeker in het begin zowel financieel als technische kant bedrogen uitkomen

Comment

Working...
                        X