Announcement

Collapse
No announcement yet.

Radio Compressor

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Radio Compressor

Goedemorgen,

Het gaat niet onopgemerkt dat een nummer altijd veel "vetter" klinkt op de radio. Altijd als er een radio bootleg op internet verschijnt, klinkt deze altijd veel warmer en voller dan het origineel. Ik ga er van uit dat dit komt doordat het door een hardware compressor wordt verwerkt. Iemand enig idee?

Geluid is smaak. ;)
    Maar je hebt gelijk wat betreft dat op "radio" versies veelal flink compressie (al dan niet via hardware of software) staat.
    Dit om de bandbreedte (dynamiek) te verkleinen.
    Hierdoor zijn dus de verschillen in volumes (tussen hard en zacht) minder groot (hoef je niet telkens naar de volume knop te grijpen als je in de auto zit:)).
    Maar... zelf vindt ik door minder dynamiek ook minder ruimtelijk en minder 'kwaliteit'.
    Een dynamisch nummer afgespeeld op een goede installatie klinkt (in mijn oren) veel beter dat de zelfde versie met minder dynamiek.
    Maar dat hangt ook af van onze referentie (welk muziek luister regelmatig naar).

Comment

Beste BT-Studio,

daar ben ik het inderdaad met je eens. Al blijf ik toch zeggen dat de compressie wel lekker klinkt (persoonlijk) en dat hangt inderdaad af van wat voor soort muziek het gebruikt wordt. Ben benieuwd of iemand dit radio foefje weet te ontmaskeren, want ik zou zoiets toch best aanschaffen :)

Comment

Zo moeilijk is dat niet. :)
        Om het "radio" gevoel te krijgen zou je kunnen werken met compressor waarop een sidechain met EQ staat en na de compressor een limiter.
        Zet op de compressor sidechain (EQ) de hogerfrequenties (15kHz) hoger (geleidelijk) en minder op de laag (warm, voller) zodat de compressor iets van pak hem beet 12dB max compremeerd (verhouding iets van 1:4).
        Limiter hard laten werken maar niet te hard (vervormen). Verder kun je er ook nog een EQ voor zetten om alles boven de 15kHz er uit te halen (FM geeft deze frequenties niet weer).
        Overigens zijn er (helemaal terecht) afspraken over hoeveel muziek maximaal mag worden (verkracht) compressed (loudness).
        En ehh, vergeet niet, wat jij met jou muziek doet wordt nog eens dunnetjes overgedaan op youtube, radio e.d.
        Last edited by BT-Studio; Monday-21-12-2015, 13:49.

Comment

Geen hardware voor nodig dus puur software-matig te realiseren of heb je het in jouw verhaal over een hardware compressor/EQ?

Wat je zegt, heb je gelijk in en ik ben me volledig van bewust dat het nog eens dunnetjes wordt overgedaan overal maar dat komt wel goed :)

Comment

Kan met hardware of met software. (Beide doen het zelfde alleen op een ander manier :))

Comment

Working...
            X