Announcement

Collapse
No announcement yet.

Condensator kapot te hard geluid?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Condensator kapot te hard geluid?

Dag mede muzikanten/technici.

Eigenlijk verraad mijn titel al wat ik wil vragen, maar toch hier een wat uitgebreidere versie. Ik ben een muziektechnoloog en ben hard bezig aan het opbouwen van mijn eigen samples en sound effects. Nou heb ik een keer ergens gehoord dat je met condensator microfoons moet oppassen met de hoeveelheid geluid waar je hem aan bloot stelt, omdat je het membraan zou kunnen beschadigen door een te hoge geluidsdruk. Echter weet ik uit mijn ervaring dat er ook condensators worden gebruikt in live settings op plekken waar ik niet echt de indruk heb dat het onder de 90 dB blijft. Ik heb zelf een Røde NT1a die ik voornamelijk voor sound effects gebruik, en oud en nieuw komt er aan. Ik hou zelf totaal niet van (knal)vuurwerk (hoewel ik enorm kan genieten van al het siervuurwerk om 12 uur), maar het is wel een mooie kans voor mij om een aantal geluiden toe te voegen aan mijn persoonlijke bibliotheek.

Dus, heel kort, kan je een condensator microfoon beschadigen door te hoge geluidsdruk, en zo ja waar ligt die grens ongeveer en zou ik vuurwerk geluiden kunnen opnemen zonder het membraan naar de knoppen te helpen?

Groetjes!

ps voor de geïnteresseerden onder jullie, ik ga knalvuurwerk opnemen met als doel vooraf ten eerste de oorlogsfilm waar ik momenteel aan werk en de sound design van doe, daarnaast ga ik proberen er een kick geluid uit te krijgen en ten slotte wil er mee experimenteren wat er nog meer mee kan wat ik nog niet heb bedacht van te voren. Ook wil ik een soort van huiler opnemen, ook weer voor die film waar ik aan werk en waarschijnlijk ook nog voor andere dingen. Daarnaast hoop ik wat illegaal vuurwerk te vinden (want andere mensen hebben en afsteken) en dan met name iets van een lawinepijl vanwege de niet zo realistisch na te bootsen galm, en de diepte van de knal die je niet vind in rotjes, en voor de rest ga ik wat on the go opnemen en kijken wat ik er mee ga doen. Mochten er geïnteresseerden zijn, ik wil de eindresultaten best delen.

Met geluidsdruk kun je alles stuk krijgen, als deze maar hoog genoeg is. :)
    De NT1a kan volgens specs: Maximum SPL 137dB SPL (@ 1kHz, 1% THD into 1KΩ load) aan.
    Dat betekend zonder vervorming (max uitslag), bij meer zal hij mogelijk niet gelijk stuk gaan maar zeker vervormen, dus gewoon hier onder blijven...
    (130 dB SPL is ook onze pijn grens, dus als het jou pijn doet zal het je microfoon ook pijn doen :p)
    Last edited by BT-Studio; Tuesday-22-12-2015, 10:52.

Comment

Bedankt voor je snelle reactie!

Ik lees op het internet dat vuurwerk een maximaal 157dB SPL is, een klein beetje meer dan de 130 die de mic aan zou kunnen. Echter weet ik nog niet wat er gebeurt als ik over die 130 van de NT1a heen ga, bijvoorbeeld met een dB of 20 (zoals het vuurwerk), maak ik de microfoon dan kapot? Ik heb ook nog een sm57 liggen die een max SPL van 149dB zou moeten hebben, dus ik denk dat ik die maar ga gebruiken.

Comment

Als de fabrikant een max spl op geeft zou ik daar niet over gaan.

Comment

SPL neemt over afstand al snel af.
          Dus rotjes niet aan je microfoon knopen :D

Comment

Haha BT-Studio, dat lijkt me logisch. De 157dB SPL zou op 2 m afstand moeten zijn, en dat is maximaal, dus met een max van 149 dB zou 6 meter afstand genoeg moeten zijn volgens de formules. Vind ik overigens nog best wel veel, zou het liever flink willen closemiken :D

Niemand verder die antwoord kan geven of die max SPL de waarde is waarop het membraan kapot gaat? Ik zou dat zo gaan testen, overweeg een goedkoop microfoontje te kopen om het eens te testen..

Comment

Los van of de membraam (of iets anders) stuk gaat (wat onwaarschijnlijk is), je zal een vervormd geluid krijgen.
              Originally posted by TDoeven View Post
              ...zou het liever flink willen closemiken :D
              Om wat te registreren? Galm zul je dan zeker niet opnemen. Juist het geluid op afstand zal het verschil maken tussen een lawinepijl of een klap in je handen. ;)
              Persoonlijk zou ik juist daarom denken aan een omni microfoon...
              Last edited by BT-Studio; Wednesday-23-12-2015, 09:36.

Comment

Was ook (deels) een grapje hoewel ik het wel graag zou willen proberen, want jij kunt me wel vertellen wat er dan gebeurt maar ik weet het niet ècht tot ik het zelf heb geprobeerd denk ik. Wat adviseer jij? SM57, of NT1a, meer heb ik momenteel niet thuis liggen helaas. Ik ga ze uiteraard gewoon allebei gebruiken maar ik wil de focus op een van de twee leggen.

Groetjes

Comment

Als ik een keuze uit deze twee moest maken voor dit doel zou ik de NT1a kiezen.
                  Deze is meer gevoeliger en zal dus ook meer van het geluid welke je zeker graag wil hebben (galm) opvangen.
                  Op veilig afstand (gaat niet om de volume) en niet rechtstreeks op bron (pijl) gericht.

Comment

Is het dan een goed plan om die NT1a zo als jij beschrijft te plaatsen en de SM57 te richten op een afstandje?

Comment

Kun je doen. De sm57 zal waarschijnlijk weinig meer dan de klap opnemen.
                      Even voor de beeldvorming, wat is het verschil in geluid tussen een rotje en een lawinepijl?
                      Volume van de klap. Maar in een opname is max volume max volume, dus wat maakt dan het verschil?
                      Het effect wat deze volume op de omgeving heeft (galm).
                      Daaraan zal je herkennen of het een harde klap was of niet, concentreer je dus daarop.

Comment

Working...
                      X