Dag mede muzikanten/technici.
Eigenlijk verraad mijn titel al wat ik wil vragen, maar toch hier een wat uitgebreidere versie. Ik ben een muziektechnoloog en ben hard bezig aan het opbouwen van mijn eigen samples en sound effects. Nou heb ik een keer ergens gehoord dat je met condensator microfoons moet oppassen met de hoeveelheid geluid waar je hem aan bloot stelt, omdat je het membraan zou kunnen beschadigen door een te hoge geluidsdruk. Echter weet ik uit mijn ervaring dat er ook condensators worden gebruikt in live settings op plekken waar ik niet echt de indruk heb dat het onder de 90 dB blijft. Ik heb zelf een Røde NT1a die ik voornamelijk voor sound effects gebruik, en oud en nieuw komt er aan. Ik hou zelf totaal niet van (knal)vuurwerk (hoewel ik enorm kan genieten van al het siervuurwerk om 12 uur), maar het is wel een mooie kans voor mij om een aantal geluiden toe te voegen aan mijn persoonlijke bibliotheek.
Dus, heel kort, kan je een condensator microfoon beschadigen door te hoge geluidsdruk, en zo ja waar ligt die grens ongeveer en zou ik vuurwerk geluiden kunnen opnemen zonder het membraan naar de knoppen te helpen?
Groetjes!
ps voor de geïnteresseerden onder jullie, ik ga knalvuurwerk opnemen met als doel vooraf ten eerste de oorlogsfilm waar ik momenteel aan werk en de sound design van doe, daarnaast ga ik proberen er een kick geluid uit te krijgen en ten slotte wil er mee experimenteren wat er nog meer mee kan wat ik nog niet heb bedacht van te voren. Ook wil ik een soort van huiler opnemen, ook weer voor die film waar ik aan werk en waarschijnlijk ook nog voor andere dingen. Daarnaast hoop ik wat illegaal vuurwerk te vinden (want andere mensen hebben en afsteken) en dan met name iets van een lawinepijl vanwege de niet zo realistisch na te bootsen galm, en de diepte van de knal die je niet vind in rotjes, en voor de rest ga ik wat on the go opnemen en kijken wat ik er mee ga doen. Mochten er geïnteresseerden zijn, ik wil de eindresultaten best delen.
Eigenlijk verraad mijn titel al wat ik wil vragen, maar toch hier een wat uitgebreidere versie. Ik ben een muziektechnoloog en ben hard bezig aan het opbouwen van mijn eigen samples en sound effects. Nou heb ik een keer ergens gehoord dat je met condensator microfoons moet oppassen met de hoeveelheid geluid waar je hem aan bloot stelt, omdat je het membraan zou kunnen beschadigen door een te hoge geluidsdruk. Echter weet ik uit mijn ervaring dat er ook condensators worden gebruikt in live settings op plekken waar ik niet echt de indruk heb dat het onder de 90 dB blijft. Ik heb zelf een Røde NT1a die ik voornamelijk voor sound effects gebruik, en oud en nieuw komt er aan. Ik hou zelf totaal niet van (knal)vuurwerk (hoewel ik enorm kan genieten van al het siervuurwerk om 12 uur), maar het is wel een mooie kans voor mij om een aantal geluiden toe te voegen aan mijn persoonlijke bibliotheek.
Dus, heel kort, kan je een condensator microfoon beschadigen door te hoge geluidsdruk, en zo ja waar ligt die grens ongeveer en zou ik vuurwerk geluiden kunnen opnemen zonder het membraan naar de knoppen te helpen?
Groetjes!
ps voor de geïnteresseerden onder jullie, ik ga knalvuurwerk opnemen met als doel vooraf ten eerste de oorlogsfilm waar ik momenteel aan werk en de sound design van doe, daarnaast ga ik proberen er een kick geluid uit te krijgen en ten slotte wil er mee experimenteren wat er nog meer mee kan wat ik nog niet heb bedacht van te voren. Ook wil ik een soort van huiler opnemen, ook weer voor die film waar ik aan werk en waarschijnlijk ook nog voor andere dingen. Daarnaast hoop ik wat illegaal vuurwerk te vinden (want andere mensen hebben en afsteken) en dan met name iets van een lawinepijl vanwege de niet zo realistisch na te bootsen galm, en de diepte van de knal die je niet vind in rotjes, en voor de rest ga ik wat on the go opnemen en kijken wat ik er mee ga doen. Mochten er geïnteresseerden zijn, ik wil de eindresultaten best delen.
Comment