Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sub voor Yamaha DSR112

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Sub voor Yamaha DSR112

Ik ben me aan het orienteren voor vervanging van mijn PA.
    Beoogd is een combinatie van 2 tops en 2 subs waarmee ik een publiek van plm 300 personen aan moet kunnen. Het gaat niet om disco maar (deels) Live muziek waarbij alles over de PA gaat.
    Een belangrijke kandidaat is de Yamaha DS112; zeer krachtig en een goed geluid, ook op hogere levels.
    De bijbehorende sub echter, de Yamaha DSR118W, blijkt nogal omstreden, deze zou te veel achterblijven bij de DSR112.
    Mijn vragen daarom: heeft iemand hier ervaring mee en wat zou een geschikt alternatief kunnen zijn?
    Natuurlijk is gaan luisteren het beste maar er is bij mij in de buurt geen enkele muziekzaak met een redelijke collectie luidsprekers in deze klasse. Vandaar, eerst maar eens rondvragen.
    N.b. advies van Bax is ook welkom, via de helpdesk krijg ik dat niet echt voor elkaar.

300 man met live muziek vraagt wat meer vermogen dan een disco, puur omdat er veel meer dynamiek in zit.
    Dat een schubje een top niet bijhoud is helemaal niet raar, laag vereist gewoon meer inhoud en vermogen.

Wat is je budget?

Comment

Originally posted by stefke96 View Post
      300 man met live muziek vraagt wat meer vermogen dan een disco, puur omdat er veel meer dynamiek in zit.
      Dat een schubje een top niet bijhoud is helemaal niet raar, laag vereist gewoon meer inhoud en vermogen.

Wat is je budget?
      Als sub en top onderdeel uitmaken van een door de fabrikant samengestelde set vind ik een onbalans wel degelijk raar.
      Budget zeg maar 1500 per sub. Daarin vallen alle subs in de middenklasse (JBL EV RCF QSC etc.)

Comment

Als de fabrikant een sub moet ontwikkelen die een top bij kan houden, wordt de sub zo duur dat het gewoon niet neer interessant is voor de klant.
        Ook zal je dan met een setup van zeg 3 subs per kant, 3 toppen per kant moeten hebben om het bij te benen.
        en geluidstechnisch is dit verre van ideaal (uitgaande van een vaak gebruikte spreidingshoek van het hoog).

Comment

Er worden toch heel wat sets aangeboden van 2 subs met 2 toppen. En er zijn heel wat mensen die vinden dat dit goed werkt. Overigens bezit ik zelf een oude LEM set waarbij de subs beslist niet onder doen voor de toppen.
          Maar eh, ik vroeg naar ervaringen met de DSR118W of alternatieven...

Comment

Zijn genoeg subjes in dat prijssegment, maar ik geloof niet dat er een is die een top gaat bijhouden...

Comment

Aangezien je volume toch niet belangrijk vind en je dus het max vermogen niet nodig gaat hebben naar eigen zeggen ( het ging je toch om klank, betrouwbaarheid enz )

Waarom zet je dan niet gewoon je top wat zachter met de potmeter achterop?
              Dan houd de sub het opeens ook gewoon wel bij als je die wel op zijn max laat spelen.

Comment

Working...
              X