Announcement

Collapse
No announcement yet.

Advies Geluid in Café.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Advies Geluid in Café.

Hallo,

Ik heb wat advies nodig met betrekking tot nieuwe apparatuur voor mijn café.

Allereerst de huidige situatie:

Het gaat om een rechthoekige ruimte met een optionele scheidingswand in het midden. In iedere hoek van de ruimte hangt een speaker. Gezien vanaf de bar, die in het brede stuk zit heb je dus rechts 2 speakers en links 2 speakers. Op het moment dat ik de wand dichtdoe heb ik rechts alleen nog 2 speakers bij de bar, en in de linker ruimte dus ook maar 2 speakers. Momenteel heb ik per ruimte een versterker, die vanaf een mengpaneel voorzien worden van geluid uit de internetradio. Als ik dus de wand dichtdoe en de linker versterker uitzet heb ik rechts alleen nog geluid.

Nu klinken de versterkers nogal slecht en het mengpaneel is ook niet veel soeps. Vanwege budget kan ik de speakers momenteel niet vervangen, deze zijn nog enigzins te gebruiken.

Nu is mijn plan om een vervangend mengpaneel en een of twee versterkers te kopen.

Mijn vragen:

Is het uberhaupt verstandig om in dit geval stereo te draaien, of kan ik beter het geluid mono laten spelen?
    En als het wel nuttig is, is het dan mogelijk om op het moment dat de wand open is de 2 rechter speakers het rechter geluid te laten spelen, en de 2 linker speakers het linker geluid. En als ik dan de wand dichtdoe ze beiden een speaker links een speaker rechts te laten spelen.
    Hoe sluit ik dit aan? Momenteel loopt er een kabel van het mengpaneel naar de ene versterker wat doorgelust word naar de andere, maar ik heb hier zo mijn twijfels over.
    Zijn er mixers die genoeg aansluitingen hebben hiervoor?

Ik ben momenteel nog aan het oriënteren. Maar ik zit te denken aan een alesis multimixer 12r en twee keer de crown xls1502. Krijg ik dit op elkaar aangesloten? Kan ik beter voor twee keer de xti1002 gaan? Of is het misschien mogelijk om alle 4 de speakers op 1 versterker aan te sluiten?

Als ik me niet vergis zijn de speakers 300 watt piek vermogen.

Mocht ik nog informatie vergeten zijn dan hoor ik dat graag.

En bij voorbaat dank.

Ik zou zelf kiezen voor Mono geluid, omdat in een café mensen toch vaak bij één speaker staan /zitten en dan zou je de helft van het geluid maar horen.
    Voor een goed advies is het toch van belang dat we all details weten van de huidige installatie zoals merk en type van alle onderdelen.
    Wil je wel je twee Zones behouden?
    Als je dus Mono zou gaan spelen kan je de vier speakers op 1 versterker aansluiten.
    Met voorwaarde dat de speaker minimale impedantie van 8 Ohm hebben.
    Als je toch met twee versterkers blijft draaien is een mixer met 2 zones de mooiste oplossing.

Voor we kunnen zeggen welke versterker je kunt gebruiken moeten we toch meer van de speakers weten als je die wil blijven gebruiken?

De Alexis is een mixer met voldoende ingangen maar heeft geen twee zones.
    En kan je dus in de ruimtes geen verschillende muziek draaien als dat nodig is.
    Maar als dat niet nodig is , is er niets mis met deze mixer en goed bruikbaar.

Marcel.

Comment

Dus zou het verstandiger zijn om bijvoorbeeld de newhank roommate te pakken, zodat ik het geluid naar de twee zones kan sturen? Zie ik opzich wel zitten, is de newhank denk je een goede, of zijn er betere opties? Dan in combinatie met twee keer de crown xls1502 lijkt me best een mooie set. Speakers zijn wat oudere fbt maar ik heb het typenummer niet bij de hand.

Comment

2 zones is niet perse nodig er zijn meer dan genoeg gewone mixers die 2 uitgangen hebben met aparte master volume regeling zodat je het volume apart kan regelen.

een voorbeeld is deze http://www.bax-shop.be/nl/behringer-vmx1000usb-dj-mixer

en je hebt in elke ruimte 2 luidsprekers hangen, moest je dan toch 2 versterkers behouden kan je als nog de luidsprekers stereo aan sluiten.

Comment

Working...
        X