Announcement

Collapse
No announcement yet.

Onbekende apparatuur Half werkend

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Onbekende apparatuur Half werkend

Hallo,

wij hebben een bar waarin een redelijke installatie zit.
    Ik heb helaas geen kennis van luidsprekers, versterkers etc.
    De apparatuur die nu aanwezig is staat er al heel lang en de mensen die tegenwoordig in de bar aanwezig zijn, zijn ook pas later dan de geluidsinstallatie "lid" geworden, waardoor niemand exact weet hoe en wat.
    En aangezien de installatie niet goed meer werkt, hoopte dat ik hier wat wijzer kon worden.

Ik zal de situatie aan de hand van foto's proberen uit te leggen.
    Ik heb fotos gemaakt van de voor en achter kant, aan het tekst met het merk erop kun je zien wat bij wat hoort.

Aller eerst hebben wij 2x twee boxen, daar begint het al. Want ik weet niet wat dit zijn, zijn het subwoofers, actieve/passieve luidsprekers etc.
    Daarnaast hebben wij 1 versterker? (denk dat dit de versterker is).
    Ik meen dat alle 4 hierop aangesloten zijn.
    Op dit moment komt de muziek uit 2 boxen, van beide merken komt er uit elk 1 geluid.
    We hadden ook een tijdje nog een versterker, dus twee tegelijk, maar deze is doorgebrand en weggegooid. Dus het kan zijn dat als er nog zon kastje komt en ik alles opnieuw aansluit, dat alles dan weer prima werkt?

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd. Anders kan ik het in de reacties altijd nog verduidelijken.

Ik heb geprobeerd via hier de foto's toe te voegen, dit is mij niet gelukt.
    Daarom heb ik een dropbox linkje waar alle foto's in staan. (ik hoop dat de map openbaar is voor iedereen).

Ik hoop dat mensen mij kunnen helpen
    &
    Alvast bedankt!

Die luidsprekers zijn allemaal passief (hebben dus een versterker nodig).
    DAP MC-8
    Jamo Power 365
    Die versterker is een 41W HiFi versterker (niet geschikt voor deze luidsprekers dus).
    Last edited by BT-Studio; Saturday-16-01-2016, 23:06.

Comment

Oke, allereerst; is dit een redelijk installatie qua boxen (hoeft ook niet super de luxe te zijn, het is gewoon voor een groepjes vrienden in een barretje)?
      Je zegt dat dit alle 4 luidsprekers zijn, zit hier ook subwoofer in gebouwd?

Ook zeg je dat deze versterker niet geschikt is voor deze luidsprekers, waarom niet? En hoort één versterker voldoende te zijn, of moeten er zoals de oude situatie was wel 2 versterkers voor alle luidsprekers zijn.
      En wat voor versterker dien ik wél te gebruiken?

Dan rest natuurlijk nog de vraag, of de boxen nog naar behoren werken (of dat het dus alleen aan de versterker(s) ligt), maar dat kun jij denk ik aan de hand van foto's ook niet zien.
      Last edited by Kwami; Sunday-17-01-2016, 13:01.

Comment

Originally posted by Kwami View Post
        Oke, allereerst; is dit een redelijk installatie qua boxen?
        Je zegt dat dit alle 4 luidsprekers zijn, zit hier ook subwoofer in gebouwd?
        Tja, wat is redelijk en waarnaar ben je op zoek? Zal wel lawaai kunnen maken.
        Een subwoofer is een apart luidspreker voor de lage frequenties. Dit zijn fullrange (dus ja er zit ook een luidspreker voor de laag in).
        Of het voldoende laag (tegenwoordig lijken we nooit genoeg laag te hebben) is zal je zelf moeten beoordelen.

Ook zeg je dat deze versterker niet geschikt is voor deze luidsprekers, waarom niet? En hoort één versterker voldoende te zijn, om moeten er zoals de oude situatie was wel 2 versterkers voor alle luidsprekers zijn.
        En wat voor versterker dien ik wél te gebruiken?
        Deze versterker heeft veel te weinig vermogen om deze luidsprekers goed te gebruiken (versterker moet bij voorkeur iets van 1,5x het vermogen van de luidsprekers hebben).
        Wat voor versterker en of je er twee moet (wil) hebben zal afhangen van hoe je ze wil aansluiten.

Dan rest natuurlijk nog de vraag, of de boxen nog naar behoren werken (of dat het dus alleen aan de versterker(s) ligt), maar dat kun jij denk ik aan de hand van foto's ook niet zien.
        Nee, mijn paranormale gavens zijn niet zo goed. :)

Comment

Tja, wat is redelijk en waarnaar ben je op zoek? Zal wel lawaai kunnen maken.
          Een subwoofer is een apart luidspreker voor de lage frequenties. Dit zijn fullrange (dus ja er zit ook een luidspreker voor de laag in).
          Of het voldoende laag (tegenwoordig lijken we nooit genoeg laag te hebben) is zal je zelf moeten beoordelen.
          In het begin, dus een paar jaar geleden, was de kwaliteit van het geluid ruim voldoende.
          Ook van frequentie heb ik helaas weinig verstand. Wat wordt verstaan onder lage frequentie.

Deze versterker heeft veel te weinig vermogen om deze luidsprekers goed te gebruiken (versterker moet bij voorkeur iets van 1,5x het vermogen van de luidsprekers hebben).
          Wat voor versterker en of je er twee moet (wil) hebben zal afhangen van hoe je ze wil aansluiten.
          En wederom, heb ik van het aansluiten ook niet heel veel verstand.
          De wattage van de boxen zijn 350 ps. van de Jamo en 100 ps. van de DAP MC-8.
          Totaal dus +- 900 Watt.
          Komt er dan dus op neer dat ik een versterker van +- 1500 Watt nodig heb?

Uit jouw reactie maak ik op dat je het dus op verschillende manieren aan kunt sluiten.
          Wat zou jij kunnen adviseren?

Comment

Frequenties geven aan hoe hoog of laag iets klinkt :)
            Lage frequenties zijn dus de bas.

Wattage kun je niet bij elkaar optellen. Als je van 200W (350 is piek) max uitgaat is een 300W versterker mooi.
            Advies welke (en zo) laat ik graag aan een ander over, ik speel niet zo veel met versterkers :p.

Comment

Frequenties geven aan hoe hoog of laag iets klinkt
              Lage frequenties zijn dus de bas.
              Ik ben toch wel een liefhebber van Bass, maar toen ze alle 4 nog redelijk functioneren. Was ik aardig tevreden met het geluid.
              Dus naar mijn idee, hoeft er dan niet nog extra apparatuur (subwoofer) bij te komen. Tenzij de aanwezige luidsprekers nu wel stuk zijn.

Wattage kun je niet bij elkaar optellen. Als je van 200W (350 is piek) max uitgaat is een 300W versterker mooi.
              Advies welke (en zo) laat ik graag aan een ander over, ik speel niet zo veel met versterkers
              Dus de versterker moet 1,5 het wattage zijn van de luidspreker met het hoogste wattage.
              Dan maakt het niet uit dat er 4 luidsprekers op aan zijn gesloten?

Zou dat nu ook de reden zijn dat er maar van elk soort luidspreker 1 van de twee het doet?
              Of heeft dit weer met wat anders te maken. Maar mocht het dus wel te maken hebben met die 41 Wat HiFi versterker,
              dan moet ik gewoon een goede versterker aanschaffen en alle 4 de luidsprekers erop aan sluiten als ik het zo goed begrijp?

Comment

Het zal er van af hangen hoe je de boel er op aansluit (serieel of parallel) let wel op de impedantie!
                In serie kan je meer vermogen leveren maar je impedantie verdubbeld ook. In parallel moet je van laagste watt uitgaan maar is de impedantie gehalveerd.
                Verschillende luidsprekers op een zelfde versterker aansluiten is vaak geen goed idee.
                Een reden dat een luidspreker het niet doet kan zijn dat de luidspreker opgeblazen is (door de zwakke versterker), een kabel breuk of dat 1 kanaal van de versterker stuk is.
                Sluit de kabels van de speaker die het wel doet eens op 1 die het niet doet..

Comment

Oke, ja nu ben je me echt kwijt. Maar daar kun jij ook niks aan doen haha!
                  Hoe en wat ik serieel of parallel aan moet sluiten zou ik al niet weten. En al helemaal niet de term impedantie :p

Ik ga binnenkort samen met iemand ernaar kijken, hij heeft iets meer verstand hiervan. Dus hoop dat we er dan beetje uitkomen...

Maar wat ik dus het beste kan doen is;
                  als eerste stap alle 4 de luidsprekers stuk voor stuk testen of ze nog goed werken.
                  Mocht dit het geval zijn, dan ligt het dus hoogstwaarschijnlijk aan de versterker.
                  Dan dien ik dus een nieuwe versterker aan te schaffen. En zoals jij net zegt, moet ik dan wel 2 versterkers aanschaffen. 1 voor de DAB mc-8 & 1 voor de Jamo 365.

Comment

Goed idee.
                    En hier anders wat leesvoer.

Comment

Als ik dit zo even doorlees, krijg je alleen maar meer problemen, als je er een betere versterker voor hangt.

Mijn advies:

Geluid dat nu aanwezig is wegwezen, en daar voor in de plaats een actie subje met 2/4 topjes (ligt aan de indeling van de bar uiteraard).
                      Uiteraard ligt het aan het budget wat mogelijk is.

Comment

Originally posted by stefke96 View Post
                        Als ik dit zo even doorlees, krijg je alleen maar meer problemen, als je er een betere versterker voor hangt.

Mijn advies:

Geluid dat nu aanwezig is wegwezen, en daar voor in de plaats een actie subje met 2/4 topjes (ligt aan de indeling van de bar uiteraard).
                        Uiteraard ligt het aan het budget wat mogelijk is.
                        Wat kan voor problemen zorgen en wat voor problemen veroorzaken?

Budget rond de 250 a 300 eu beschikbaar.

Comment

Je gaat werken met verschillende luidsprekers op een versterker.
                          Kwa klank gaat het dus al niet optimaal worden. Ook ga je met meer vermogen werken met alle gevolgen van dien.

Neem een tweedehands dap clubmate setje oid, en je bent klaar.
                          Is op elkaar afgesteld en klink ook nog netjes voor het geld.

Comment

Je gaat werken met verschillende luidsprekers op een versterker.
                            Kwa klank gaat het dus al niet optimaal worden. Ook ga je met meer vermogen werken met alle gevolgen van dien.
                            Oke, maar als ik alle luidsprekers ga testen. En deze blijken naar ons idee nog prima te werken met prima geluid.
                            Hoeft het van mij dus niet vervangen te worden.
                            Maar dan zegt u dus dat ik het beste nog een versterker kan kopen. En dan de Jamo's op 1 versterker en de DAP speakers op 1 versterker.
                            Dan zou het probleem opgelost moeten zijn? Of is de huidige versterker niet vermogend genoeg voor de Jamo's of de DAP speakers??

Neem een tweedehands dap clubmate setje oid, en je bent klaar.
                            Is op elkaar afgesteld en klink ook nog netjes voor het geld.
                            Ik heb hier even snel naar gezocht (marktplaats oa). Maar zit je toch al gauw 2 a 3 keer boven mijn budget. (alleen stonden er geen 2e hands van particulieren op hehe)

Comment

Mijn Advies als je met dit budget het wil oplossen de gewoon nog 2 MC8 erbij een keurig 1 of 2 versterkers gebruiken en kijk ook even naar de veiligheid van zoals ik die MC 8 zie hangen in touw gaan bij mij alle alarmbellen af.

Comment

Working...
                              X