Announcement

Collapse
No announcement yet.

Plaatsen/opstelling van speakers

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Plaatsen/opstelling van speakers

Iemand tips?

Ik zit in dubio wat betreft de plaatsing van de speakers van m'n drive in show...

Er zijn 2 opties :P

Topkasten direct op de laagkasten
    Topkasten hoger middels tussenpaal op de laagkasten.

Zowel de top als laagkasten hebben een 15" woofer.

Kan iemand mij een goede reden geven waarom het één of het ander te doen?
    Voor mij zijn er aan beide opties voor en nadelen....

Originally posted by Integra View Post
    Voor mij zijn er aan beide opties voor en nadelen....
    Wat zijn bij jou dan de voor- en nadelen?

Comment

Hallo,

Ik zou de Toppen op de tussenstang zetten. Door ze hoger te zetten, krijg je meer spreiding over het publiek. Daarnaast zullen alle mensen van het publiek die voor aan staan, met een gehoor thuis komen ;)

mvg.

Bodhi

Comment

Originally posted by WoodenHenry View Post
        Wat zijn bij jou dan de voor- en nadelen?
        Tops direct op de laagkasten ziet er wat sullig uit... da's voor mij het enige nadeel...
        Tops op palen is wat moeilijker opbouwen (ik ben helemaal alleen en niet zo groot :P )

Comment

Zet dan de toppen op korte tussenpalen en wel zo dat de toppen over het publiek uitspreiden. Onderkant toppen dus op ongeveer 1.8 mtr.

Comment

Dat word een uitdaging :p zoals gezegd, ik moet het alleen doen en ik ben niet zo groot :p

Comment

Klein trapje meenemen. ;)

Comment

Ik vrees dat ik een ander vak moet zoeken... versleten knietjes en een nekbeschadiging :p
                Ik zie mezelf echt niet met een topkast van 30 kilo een trappetje op gaan om het kreng vervolgens over een paaltje te laten zakken....
                Op paaltjes is tot daar aan toe, maar 1,80m....

Comment

ik heb ook 2 topjes met tussen paal in de sub.
                  en ik heb in hoogte verstelbare tussen palen van k&m, eerst zet ik de top op de paal in de laagste stand.
                  daar sluit ik alles aan en test ik ze of alles in orde is en dan schuif ik de paal uit met top er op.
                  dat vind ik simpeler dan de top op die paal te krijgen 1.8M hoog

misschien ook een idee voor u?

Comment

2x
                    Deze DAP Audio wind-up tussenpaal combineert de voordelen van wind-up statieven met die van tussenpaaltjes. Met een maximum load van 38 kilo kunt u bovendien een flinke luidspreker omhoogbrengen!

of andere toppen van minder gewicht.
                    Last edited by WoodenHenry; Monday-01-02-2016, 11:33.

Comment

2x
                      Deze DAP Audio wind-up tussenpaal combineert de voordelen van wind-up statieven met die van tussenpaaltjes. Met een maximum load van 38 kilo kunt u bovendien een flinke luidspreker omhoogbrengen!

Comment

Beetje late reactie misschien maar...

Ik heb zelf een voorkeur om tops en subs onafhankelijk van elkaar te kunnen plaatsen.
                        Dus staan mijn toppen op aparte statieven, los van de subs.
                        Hierdoor kan ik de opstelling makkelijker aanpassen aan de ruimte.

Comment

Pas je dan ook je settings van de sub en de toppen aan?
                          Ga je dan dus ook netjes delayen, crossover en eq aanpassen?

Een sub met top erop geeft namelijk als heel groot voordeel dat je veel minder vaak problemen hebt met je geluid. Je sub en top komen van nagenoeg de zelfde plek, reflecties zijn dus ook nagenoeg overal het zelfde,
                          Ik ben er dus zeer zeker niet van om in een kleine setup je tops en subs afzonderlijk van elkaar te plaatsten, Daarnaast neemt het ook nog eens meer ruimte in.

Voor de ts. Me knieen doen zeer, me nek is beschadigd. Tja vervelend maar daar hoeven je gasten niet de dupe van te worden. Hoe vervelend het ook voor jou is blijft het wel een probleem voor jou en mag dat niet het probleem van je gasten worden.
                          Mogelijke oplossingen,

Huren en alles op de locatie klaar laten zetten ( doen we ok voor verschillende dj's )
                          Hele lichte en compacte toppen nemen waar je wel mee overweg kan. ( dvx d10 van db geeft behoorlijk gas en wegen maar een goed 10 kg )
                          Lieftallige stageloper menemen die je kan helpen.

Kortom oplossingen genoeg dat je toch gewoon je hobby kan uitvoeren zonder dat iemand ( zowel jij als je publiek ) er hinder van hoeft te ondervinden.

Comment

Begrijpelijk allemaal natuurlijk.

Voorheen had ik de toppen ook wel op losse statieven staan, maar dat is naar mijn idee toch niet ideaal, ook omdat de toppen dan wat verder naar achteren komen te staan t.o.v van de subs....
                            Het gaat overigens om een bejaarde set speakers...

Andere speakers gaan het sowieso niet worden omdat mijn gehele set van dezelfde leeftijd is, en dit wil ik graag zo houden.
                            Maar ik begrijp dat een opstelling met de toppen op een tussenpaal op de subs de beste zou zijn?

Comment

Toppen op de subs is met een eenvoudige sub top opstelling inderdaad het gunstigste.

Aangezien de meeste enkele subs ( en dubbele trouwens ook ) niet groot genoeg zijn om de top hoog genoeg te brengen zodat deze boven de hoofden van het publiek uitkomt is een tussen paal eigenlijk bijna altijd al nodig.
                              Het is inderdaad ok zo dat het vaak het beste is om de sub recht onder de top te zetten. Hierdoor zit je niet met vreemde reflecties die per speaker anders zijn, delay tijden om rare tikken eruit te krijgen enz. Ook vind ik het er vaak gewoon netter uitzien in plaats van hier een sub daar een sub en dan weer ergens anders 2 statieven. Word het meestal toch ook niet overzichtelijker van.

Enne als het een bejaarde set is. Mooi moment om jezelf eens te verwennen met een nieuw, ligt in gewicht, lekker klinkend en gas gevend setje. Kan je er meteen weer jaren mee vooruit.

Comment

Working...
                              X