Announcement

Collapse
No announcement yet.

ev zx1 met een ev q44

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• ev zx1 met een ev q44

Hallo allemaal,

Ik heb hier op dit moment 2 ev zx1 speakers met een ev q44 versterker
    Nu wil ik er graag nog 2 speakers bij aansluiten. Voor een feestje. Deze speakers zijn ook 8 ohm a 200 watt.
    Kan dit doormiddel van doorlussen op 1 versterker?

Bij voorbaad dank.

Originally posted by jordydevries3 View Post
    Hallo allemaal,

Ik heb hier op dit moment 2 ev zx1 speakers met een ev q44 versterker
    Nu wil ik er graag nog 2 speakers bij aansluiten. Voor een feestje. Deze speakers zijn ook 8 ohm a 200 watt.
    Kan dit doormiddel van doorlussen op 1 versterker?

Bij voorbaad dank.
    Hallo Jordy

de Q44 versterker heeft een Rms vermogen van 2x 450 watt op 4ohm
    de Zx1 kan een vermogen van 350 tot 499 Watt aan op 8 ohm

op het moment dat je 2 speakers doorlust op 1 versterker kant zullen de speakers niet 2x 8 ohm weerstand geven maar samen 4 ohm
    dat komt neer op een vermogen 700 tot 1000 wat Rms. (als het beide ZX1 tjes zijn)

Je versterker zal het wel overleven alleen je haalt niet het maximale vermogen uit de set. ik zal aanraden een grotere versterker te gebruiken

Comment

De zx1-90 heeft een rms waarde van een 200 watt.

Dus als je hier nu nog een extra speaker aan hangt van ook 200 watt rms zit je op een totaal van 400 watt rms per kant. Aangezien dit 2 speakers van 8 ohm zijn kom je dan op een totale weerstand uit van 4 ohm als je ze paralel op elkaar door verbind.

Je versterker geeft op 4 ohm een 450 watt rms.

Maar een speaker kan over het algemeen net wat meer vermogen wegwerken dan dat de amp zou geven als ze beide gelijk zijn. Dus als je een speaker van 400 watt rms hebt en een amp van 400 watt rms hebt zou je niet helemaal het max uit de speaker halen.

Nu gaan we terug naar jou situatie.

Je hebt al wel net wat over vermogen en dat is mooi. Dat kan de top ok wel hebben. Meteen 1,5 a 2x het vermogen zou ik niet nemen voor deze toppen. Dan gaan ze er vrijwel zeker een keer mee aan. Beter gewoon deze amp aan houden en dan niet in de clip gaan. Misschien niet de vollen 100% rendement maar wel redelijk dicht erbij.

Denk maar eens na over het volgende.
      Voor elke 3db extra geluid heb je een verdubbeling van je vermogen nodig. Dus we zouden in theorie een zeg 600 watt op 4 ohm mogen hebben ( wat ik al trikkie vind )
      Je hebt nu maar 450 is een verschil van 30 procent.
      Je zou dus met de zwaardere amp van 600 watt rms per kant op 4 ohm een zeg 1 db erbij kunnen krijgen.

geloof me daar merk je geen ene snars van. Dat is erg minimaal. Dit is zeer zeker niet de moeite waard om hier een nieuwe amp voor te gaan kopen.

Dus gewoon 2 speakers per kant aansluiten en op elkaar doorlussen en klaar.

Comment

Working...
      X