Announcement

Collapse
No announcement yet.

Welke band PA moet ik kiezen?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Welke band PA moet ik kiezen?

Hoi muziekliefhebbers!

Ik ben al een tijdje aan het snuffelen om een PA (front house) te kopen voor mijn band. Al veel fora gezien maar helaas nog niet de fijne antwoorden gezien die me helpen. Vandaar de zoveelste post over 'welke set moeten we kiezen"? Wat gegevens:
    - voor ongeveer 200-250 personen publiek (binnen en buiten)
    - budget voor 2 subs + 2 tops max 3000,-
    - band bestaat uit zang, drum, bas, gitaar, viool, accordeon en banjo
    - daarnaast ook leuk als ik andere bands kan uitversterken (set dus geschikt voor meerder muziekstijlen)
    - voorkeur voor compacte set aangezien dit in mijn stationwagentje moet passen.

Ik kijk nu naar :
    - HK PRO12A top + PRO18A sub
    - EV ELX112P top en EV ELX118P sub
    - DB Flexsys F12 top en DB SUB 05D

Wat voor SPL en Wattage wordt als vuistregel aangehouden voor een publiek van 250 man (band, geen DJ!)? Wat vinden jullie van bovenstaande sets? Alternatieven?

Alle comments en hulp welkom. Bedankt!

Persoonlijk zou ik na eigen ervaring met db dat merk als een baksteen laten vallen. Zeer slechte service als er eenmaal wat mee is. Echt een drama.

Met de overige setjes ga je met een band ook geen 200 a 250 personen halen. Zeker niet buiten. Dan zal je toch een wat steviger setje moeten gaan aanschaffen.
    Nieuw zal dat dan dus ook niet gaan lukken met je huidige budget.

Ik verwacht ook niet dat je dan met setjes aan kan komen die in je stationwagen gaan passen. Een band is namelijk dynamischer dan een dj en als je ook nog eens meerdere stylen wil dan zal je dus een wat krachtigere set nodig hebben om zo de pieken te kunnen weergeven zonder meteen over de nek te gaan.

Persoonlijk gebruiken ( we nu nog maar dat gaan we dus veranderen ) 4x een dva s09 sub ( 2 per kant ) en 2x een dvx d12 top ( 1 per kant ) voor een band en dan rond de 250 personen. Dit gaat kwa volume erg goed en is prima. Je hebt wat over zodat de pieken geen probleem zijn en alles mooi als geheel weer geeft.

Tja watt. Pfff interesseert me eigenlijk meestal niet zo gek veel. Het gaat om het rendement en de klank. Dus hoe hard en hoe klinkt het dan.

De dva s09 zit op een 134 db per stuk ( totaal dus 137 per kant )
    De dvx d12 zit op een 131 db per stuk

Maar nogmaals echt laat db gewoon heel ver links liggen want echt de service is om te janken. Wij zijn nu ook aan het kijken naar een alternatief, kijken op het moment erg vol verwachting naar D.A.S
    Als we kijken naar de kosten en wat je ervoor krijgt is dit tot op heden voor ons toch wel de serieuze kandidaat om de db te gaan vervangen.

Ook de HK en de EV set die je aangeeft gaat het voor een band met een doel om 250 personen te voorzien van geluid gewoon niet redden.

Comment

Sluit me aan bij Ron.
      Je kunt beter kijken naar tweedehands setjes met dit budget. En verwacht dan evengoed geen wonderen.

Wil je nog aardig volume met dit budget kijk dan eens naar dap x-serie. Is tweedehands goedkoop te krijgen. Stuur dit aan met een goede versterking en processing, en je krijgt er best goed geluid uit.
      X-serie doet zeker niet onder voor flexsys hk pro en ev elx (uit mijn ervaring).

Uiteraard zullen er nog genoeg andere alternatieven zijn.

Comment

Working...
      X