Announcement

Collapse
No announcement yet.

Max dB SPL EV speakers

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Max dB SPL EV speakers

dB zelf is de gevoeligheid van de luidspreker. Die ligt meestal rond de 93 dB.

dB SPL is het Sound Pressure Level, dus de maximale praktijkweergave van een luidspreker.

Stel, een luidspreker heeft een gevoeligheid van 93dB/1W/1m
    Dat betekent dat een luidspreker 93 dB produceert bij een belasting van 1 Watt op 1 meter afstand gemeten van de luidspreker.

Nu, bij elke verdubbeling van de belasting komt er 3dB bij om het Sound Pressure Level te halen.
    1W = 93dB
    2W = 96dB
    4W = 99dB
    8W = 101dB
    16W = 104dB
    32W = 107dB
    64W = 110dB
    128W = 113dB
    256W = 116dB
    512W = 119dB

Hier hou ik nu op, want bovenstaande is de theoretische belasting van een woofer.
    Echter, in de praktijk kan een woofer een bepaalde belasting niet meer aan. Laten we hierbij uitgaan van een doorsnee 15 inch woofer. De belasting hiervan houdt bij zo'n 500W wel op, waardoor je een maximum SPL kunt halen van 119dB in theorie.

Laten we wel stellen dat we dan uitgaan van een zuiver signaal waarbij de versterker optimaal presteert en 100% efficiënt is. In werkelijkheid is dit niet zo, daarom kun ook vaak 1,5x de RMS belastbaarheid voor een versterker nemen zonder dat het fout gaat.

Het enige waar ik momenteel aan twijfel, is of de gevoeligheid in dB gemeten wordt met een bepaalde sinus (roze ruisis dat meen ik). Als hier aanvullingen voor zijn hoor ik het graag.
    Bax-shop.nl medewerker (coördinator copywriting) / Audience FX, special effects verzorging

Dit stuk vond ik bij een ander onderwerp op dit forum maar wat ik niet begrijp is dat er bijvoorbeeld bij de Electro Voice ELX-112 een gevoeligheid van van 94dB.
    Deze speakers is 250 watt RMS en heeft een piek van 1000 watt. Dus als ik het zou uitrekenen op de normale manier:

1W = 94dB
    2W = 97dB
    4W = 100dB
    8W = 103dB
    16W = 106dB
    32W = 109dB
    64W = 112dB
    128W = 115dB
    256W = 118dB
    512W = 121dB
    1024W=124dB

kom ik dus neer van een max dB SPL van 124 terwijl er in de specificatie's 132 dB SPL staat klopt dit gewoon niet of reken ik het verkeerd uit?

Hallo Base Brothers,
    Wellicht mierengemeenschap maar even het volgende:
    dB is nik meer of minder dan een verhouding (geen waaarde).
    Gevoeligheid ligt zeker niet MEESTAL rond de 93dB.
    dB SPL is niet een maximaal maar gewoon een waarde (een verhouding tot een referente).

Sensitivity (gevoeligheid) wordt meestal met een 1kHz puur sinus gemeten op 1 meter afstand en gevoed met een vermogen van 1 watt.

Om uit te leggen wat dit betekend even het volgende.
    Als een luidspreker 90dB SPL op 1 meter afstand bij 1 watt produceert kunnen we ook zeggen dat deze luidspreker een rendement heeft van 0,6%.
    90dB SPL komt overeen met 1 mW/m², op 1 meter afstand is de geluidsoppervlakte ongeveer 6m² wat dus gelijk is aan een geluidsvermogen van 6 mW. Dit bij een elektrisch (aangeleverd) vermogen van 1 W betekend dat we een rendement hebben van 0,6%.
    Je berekening van vermogen naar (+3dB) klopt (en maximum belastbaarheid zal van de constructie van de luidspreker afhangen).

En dan de specificaties voor maximaal geproduceerd dB SPL.
    Ik kan niet verklaren waar deze verschillen vandaan komen maar fabrikanten zijn wel vaker handig in manipuleren (zonder te liegen) van cijfers.
    Met welk bron (pink noise of een bepaald frequentie), met welk schaal (db SPL D weighting) en op welk afstand wordt deze max gemeten?

Hoop dat je er wat aan hebt.
    Last edited by BT-Studio; Thursday-09-06-2016, 22:39.

Comment

Zal wel een half-space meting zijn, dat verklaard dan al een gat van 6 dB.
      en die overige 2 noemen we dan maar creatief boekhouden.

Comment

Allereerst bedankt voor de technische uitleg BT-Studio dit heeft me toch weer een stukje verder geholpen.

Aan de andere kant ben ik ook een beetje in de war gebracht aangezien ik nog niet erg ervaren ben in de PA wereld en voorheen eigenlijk vooral op dB SPL letten om speakers te vergelijken zou ik toch graag willen vragen naar welke specificatie's moet ik nou precies kijken als ik wil weten welke speaker het hoogste volume kan produceren (dus gewoon het meest hard gaat) wanneer ik er het maximale wattage (RMS) doorheen stuur?
        Ik weet dat dit ook van het Merk en de betrouwbaarheid van de specificatie's afhangt maar om hier even niet naar te kijken zou ik toch graag iets hebben waarmee ik speakers makkelijker kan vergelijken.

Alvast bedankt.

Comment

Geen dank Base Brothers,
          Heb ook geen ervaring in de PA wereld maar weet wel dat 125dB SPL de gemiddelde pijn grens is van ons gehoor (daarvoor heb je je gehoor al verpest).
          Dus waarom zou iemand in vredesnaam nog harder willen? (kranten niet gelezen over doof wordend jeugd...)
          Volgens mij zou men zich meer moeten concentreren op een beter verdeling (met meer kwaliteit speakers) dan in volume (iedereen die wil overleven gebruikt oordopjes...).
          Ik mijd op feestjes en festivals ook meestal die DJ booths omdat mijn gehoor voor mij gewoon te kostbaar is.
          Ons gehoor vindt het domweg niet plezierig, maar je kan anders altijd nog een rotje in je oren drukken. :shock:

Comment

SPL is enkel een indicatie van wat je er nou eigenlijk uit kan krijgen.
            Ook dit is niet met gewone muziek gemeten, maar met roze ruis (dus niet over het frequentie bereik van de luidspreker).

Toch zijn er voor PA doeleinden wel wat dB's nodig.
            Zoals ik al eerder zei, wordt het geluid per verdubbeling van de afstand met 6 dB verzwakt.

Van die genoemde 125 dB SPL zal er na 8 meter nog maar 107 dB over zijn.
            Ook hier is het weer frequentie afhankelijk, want de gevoeligheid van het menselijk gehoor is niet een rechte lijn.
            De gevoeligheid's grens van lage frequenties ligt veel lager dan zeg 1 kHz.

Wat veel mensen als schel ervaren is ook vaak een bult in de frequentieresponse van een luidspreker.

Om er achter te komen welke luidspreker nou het hardste gaat, en (voor mij het belangrijkste) goed klinkt moet je simpelweg gewoon gaan luisteren en testen.
            De specs kan er bij houden, maar neem mee dat zeker bij de goedkopere kasten, de spes niet helemaal kloppen.
            Ook zijn uiteraard de meetomstandigheden van belang.

Comment

@BT-Studio, De reden waarom ik speakers zou willen hebben die harder gaan is vooral dat met meer volume ik grotere feesten kan gaan doen.
              Ook zoals stefke96 al zei geld dat er met afstand ook een afname van de geluidsdruk is en ik neem aan dat je over het algemeen niet een meter voor de speakers staat ;)
              Betere spreiding is redelijk goed te verhelpen door je speaker stand een stukje omhoog te doen (vandaar dat bij festivals de line array systemen bijna altijd gevolgen worden) of ze plaatsen een delay tower.
              Ben het wel met je eens dat er bij veel festivals en discotheken te hard word gedraaid en dit gehoorschade veroorzaakt.

@Stefke96, Dankjewel voor deze info dan is het misschien toch het beste om een keer te gaan luisteren naar de speakers (weet niet of ze het toe gaan staan dat ik ga kijken welke harder kan) maar in ieder geval valt de kwaliteit zo wel beter te vergelijken dan met specs die niet kloppen.

Iemand trouwens nog (goede of slechte) ervaring met passieve toppen van EV?

Comment

Ben zelf niet weg van de budget series van EV.
                Je betaald veel voor het logo voorop..

De keer dat ik de xlx heb mogen horen, vond ik het drie keer niks.
                Laag was ok voor een 15" top, mid zat er amper goed in, en het hoog was al helemaal niet fantastisch.

Ook ELX en Tour X, gehoord.
                Heb nog liever voor dat geld een DAP X-set, en dat logo neem ik dan gewoon voor lief.

Comment

Working...
                X