Announcement

Collapse
No announcement yet.

150W TDA7498 subwoofer amplifier zorgt niet voor hoger volume dan 10W TDA2003 amplifi

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• 150W TDA7498 subwoofer amplifier zorgt niet voor hoger volume dan 10W TDA2003 amplifi

Ik heb een 150W TDA7498 (subwoofer) versterker gekocht om een hoger volume te krijgen, wat niet lukt. Daarvoor had ik een versterker met een 10W TDA2003 chip, waar ik een goed volume mee produceerde, maar ik wilde graag een hoger volume. Ik heb nu de 150W TDA7498 versterker gekocht maar krijg hier een veel lager volume en ik snap niet hoe dit kan.

Info:
    De 10W TDA2003 trekt max 1.5A bij 12V (er zitten 2 TDA2003 chips in de versterker)
    De 150W TDA7498 trekt max 15A bij 12V
    De speaker is 4 ohm (gemeten met multimeter, 3.6ohm)
    De TDA7498 versterker zou geschikt zijn voor "4-8 ohm" speakers en is een class D subwoofer versterker

Hoe komt het dat de 150W versterker een veel lager volume produceert?
    Last edited by Jeffrey12; Monday-13-06-2016, 00:07.

Input sensitivity 10W amp: 55mV
    Input sensitivity 150W amp: Ik weet het niet zeker maar vond 323mV-1285mV in een datasheet van een tda7498

Input impedance 10W amp: 150 k Ohm
    Input impedance 150W amp: 60 k Ohm

Ik heb op beide versterkers mijn Samsung galaxy S4 aangesloten, via een 3.5mm jackplug kabel. output power: 3.895 mW en output impedance: 1.2 ohm

Comment

Sluit de nw. sub-versterker eerst maar eens aan op een goede voorversterker.
      De uitgang van een Samsung Galaxy S4 is hier niet geschikt voor.

Comment

Dank! Ik ga een NE5532 voorversterker kopen (http://www.ebay.com/itm/NE5532-OP-AM...EAAOSwFqJWnuWd)

Comment

Tsss. Die Bax-Shop (of Bax-Music) verkoopt ook van alles he. ;)

Comment

Oeps. Tuurlijk. Ik had al eens het e.e.a. bekeken. Bax-shop heeft zeker goed spul

Comment

Ik heb gevonden dat mijn telefoon 0.34V max als output voltage heeft en dat de 150W versterker 323-1286mV als input sensitivity heeft. Begrijp ik het goed dat de versterker (mogelijk) 1286mV nodig heeft om tot een maximum volume te komen en de 0.34V max output voltage van mijn telefoon dus niet hoog genoeg is? Als ik een voorversterker vind met gain 5, zorgt dit voor 5*0.34V = 1700mV en dit betekent dat hierdoor de versterker wél op maximum volume kan draaien?

Begrijp ik het zo ongeveer goed of zit ik helemaal verkeerd?

Comment

De uitgang van de telefoon is in eerste instantie bedoeld om kleine mini speakertjes (oordopjes) op aan te sluiten.
                Het uitgangsvermogen van de telefoon is dan grotendeels afhankelijk van de impedantie (weerstand) van deze oordopjes.
                Vaak zijn dat waardes zo tussen de 50 en 200 ohm. Is de waarde lager is er meer vermogen.
                Wil je echter de uitgang van de telefoon als line-uitgang gebruiken dan speelt de impedantie van de aangesloten eindversterker een grote rol.
                Deze is vaak hoogomig in jou geval bij de subversterker 60 K-Ohm. Hierdoor daalt de uitgangsspanning en het uitgangsvermogen van de hoofdtelefoon versterker in de telefoon. Een extra voorversterkertje (lijnversterker) zal hier dus wonderen gaan doen.
                Het verhaal van jou hierboven Jeffrey, klopt dus voor een groot gedeelte.

Ik zou dan deze nemen: http://www.ebay.com/itm/XT-DC-10V-15...IAAOSwTapV5lTa
                Last edited by WoodenHenry; Tuesday-14-06-2016, 21:52.

Comment

Fantastisch, dankjewel voor de info!

Comment

Eventueel zou je de voorversterking ook met deze kunnen doen.

Behringer 502 koop je bij Bax Music met 30 dagen bedenktijd. Voor 23:00 besteld = morgen in huis! We Support Your Stage

Comment

Gegeven dat de input gevoeligheid van de 150W versterker 1285mV is (in het uiterste geval) en met gain 5 een voorversterker 5 * 0.34V = 1700mV als voltage heeft, is er nog de mogelijkheid dat het voltage voor de (power) versterker te hoog is en dus het input vermogen naar de (power) versterker te hoog is of maakt dit niet uit? Volgens mijn gegevens heeft een laptop max 2V als voltage (AC) en ik zou verwachten dat als dat wil, 1700mV van de voorversterker ook mogelijk moet zijn, of kan ik de versterker hiermee beschadigen?

Comment

Het oversturen (clippen) van de ingang is geen goed idee. Kans dat de uitgang ook overstuurd en je luidsprekers beschadigd.
                        De max van je laptop zal d.m.v. de volume regelaar geregeld worden en dus afgestemd kunnen worden (zonder te oversturen) op de ingang gevoeligheid.
                        Beschadigen van de versterker zal wel meevallen maar kans op oversturen is dus wel groot.

Comment

Working...
                        X