Announcement

Collapse
No announcement yet.

Versterker afstellen? Limiter aanschaffen?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Versterker afstellen? Limiter aanschaffen?

Ik ben nieuw hier op het forum, en niet professioneel bezig met PA.

Echter had ik graag van de professionals hier aanwezig wat raad gekregen :-)
    De zoekfunctie heeft me al wat wijzer gemaakt, maar ik vind geen sluitend antwoord.

Ik beschik over een eenvoudig mengpaneeltje, waarvan ik naar een crossover ga, en dan naar versterker A voor mijn toppen, en versterker B voor mijn subs.
    Ik heb al aan het regelen geweest op de crossover om alles mooi te laten klinken, maar ik had nu ook graag alles wat beveiligd tegen overbelasting...

Mijn mengpaneeltje is gewoon met schuifpotentiometers, waarbij ik er één heb per kanaal, en één master.
    Deze master kan nogal gauw te ver worden geschoven waardoor de uitgang wordt overstuurd, en de rest van de kring gewoon volgt...

Ik ben dus aan het denken om een Behringer MDX 2600 te kopen.

Echter hoe stel ik deze dan het best in?
    Hoe weet ik dat ik de speakers niet aan het overbelasten ben?
    Ik let er natuurlijk op dat de versterkers niet in de clip gaan. Maar kunnen de speakers dan nog 'teveel' krijgen zonder dat ze ondertussen hoorbaar vervormen?

De versterkers zijn een dap p-1200 en een dap p-2000.
    De topkasten zijn oude kasten van mijn pa (15") en de subs zijn vibe-18's.

Hopelijk krijg ik hier wat wijze raad, en wat begrip voor een 'leek' als ik :-)

Alvast bedankt.

Originally posted by kevin-b View Post
    Deze master kan nogal gauw te ver worden geschoven waardoor de uitgang wordt overstuurd, en de rest van de kring gewoon volgt...
    Dus tussen de master van je mengpaneel en de rest wat daarop volgt.
    Echter hoe stel ik deze dan het best in?
    Dat de Limiter ingrijpt voordat de volgende apparaat in de keten gaat clippen.
    Info (wel in het Engels).
    Hoe weet ik dat ik de speakers niet aan het overbelasten ben?
    Ik let er natuurlijk op dat de versterkers niet in de clip gaan. Maar kunnen de speakers dan nog 'teveel' krijgen zonder dat ze ondertussen hoorbaar vervormen?
    Dat hangt van de vermogen van de versterkers af en de belasting welke de luidsprekers kunnen hebben.
    Last edited by BT-Studio; Tuesday-26-07-2016, 11:43. Reason: Link toegevoegd.

Comment

Kunnen de vibe 18 kasten bijvoorbeeld de dap p2000 aan zolang deze niet clipt?

Ik veronderstel dat wanneer een installatie volledig is afgeregeld, er normaal niet meer wordt geschoven met de master-potentiometer op het mengpaneel?
      Want deze zorgt er voor dat het signaal op het mengpaneel al in het rood vertrekt.

Bij het gebruik van een limiter, zet ik dan de ingangsgains van de crossover gewoon op 0db?
      Last edited by kevin-b; Tuesday-26-07-2016, 12:01.

Comment

Kunnen de vibe 18 kasten bijvoorbeeld de dap p2000 aan zolang deze niet clipt?

Ik veronderstel dat wanneer een installatie volledig is afgeregeld, er normaal niet meer wordt geschoven met de master-potentiometer op het mengpaneel?
        Want deze zorgt er voor dat het signaal op het mengpaneel al in het rood vertrekt.

Bij het gebruik van een limiter, zet ik dan de ingangsgains van de crossover gewoon op 0db?
        Na ondertussen nog verder te lezen lijkt het mij aangewezen dat ik kijk voor een ander mengpaneel.
        Waarbij ik de gain van de ingangvan het kanaal mooi kan afregelen dat mijn mengpaneel nooit meer dan 0db uitstuurt terwijl beide faders voluit staan.
        Hierna kan ik dan de rest van de toestellen afregelen, maar het verkomt dan toch al dat de persoon aan het mengpaneel de boel zomaar overstuurt.
        Als ik het goed begrijp is een limiter niet echt nodig, bij een oordeelkundig gebruik bij een goede afstelling?

Comment

Klopt een limiter is niet nodig wanneer je met je verstand van zaken de apparatuur bediend.

Maar 1x de gain afstellen per kanaal en klaar zal ook niet gaan werken. Het probleem is namelijk zo dat nog niet bijna elke bron altijd even hard uitstuurt. Zelfs de ene mp3 en de andere mp3 kan al een fors verschil in volume in zitten.
          Je zal hier dan dus ook telkens weer continu je volumes in de gaten moeten houden en corrigeren.

Comment

Working...
          X