Announcement

Collapse
No announcement yet.

Zelfbouw box maken

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Zelfbouw box maken

Beste allemaal over de volgende vraag heb ik al veel gelezen maar ben er nog niet uit. Ik wil twee boxen op maat maken.

Nu de vraag stel ik neem de volgende samenstellingen hoe kan ik dit het beste aansluiten ivm ohm en wattage.

Voorbeeld 1:
    Woofer 500 watt rms
    Midden tone 100 w.
    Tweeter 80 w.

Voorbeeld 2
    2x woofer 500w
    Midden tone 100
    Tweeter 80w

Gaarne jullie idee hierover

Waarom wil je eigenlijk zelf gaan bouwen?

Ten tweede simpel weg een configuratie maken is niet genoeg.
    Er is veel materie over die je eerst maar eens moet gaan lezen, anders gaat het geen succes worden.

Comment

Wat stefke96 zegt.
      "Op maat" betekend ook bijpassend (afgestemd) kast, filters e.d.
      Verder zijn er geen ohm's vermeld dus impedantie is ook gokken..
      Mijn idee hierover? Kant en klaar is vaak goedkoper en bijna altijd beter (wel minder leuk).

Comment

Op maat: omdat ze ergens passend in moeten vallen geen standaard formaat past.

Het gaat mij nu even niet om de filters ed maar hoe ik het m.b.t. Ohm / watt aan kan sluiten.

Uitgaande alle speakers 8 ohm zijn, of iemand moet een ander idee hebben.

De informatie die ik nu vind is veelal twee dezelfde speakers aansluiten maar ik zit met verschillende wattage en drie speakers of 4 tweeter meegerekend.

Comment

Met passend bedoel ik vooral, afgestemd kwa volume en afmetingen (in akoestische zin).
          Een gat passend maken is probleem niet :).
          Watt en impedantie zal ook van de gebruikte filters afhangen.
          Last edited by BT-Studio; Saturday-10-09-2016, 10:46.

Comment

Oké dan heb ik twee andere voorbeelden en graag antwoord hierop

1 ik heb 3 dezelfde woofers hoe raden jullie mij aan dit te gaan doen?

2 ik heb 2 woofers beide 500w en 1 mid 100w ik gebruik geen filter wat is wijsheid

3 ik heb 2 woofers beide 500w 1mid en een tweeter gebruik wel Scheidingsfilter, de woofers in 4ohm aanschaffen?

Uitgaande alles op 8ohm of ander voorstel van jullie.

Ik wil gewoon meer hiervan weten zonder dat ik alleen naar wattage kijk en het klakkeloos parallel aansluit.

Comment

Ik verwacht ook dat het voor de ts beter is om gewoon een kant en klaar speaker te gaan kopen.

Het zelf bouwen van een speaker is een behoorlijk complexe materie. Je kan wel snel een houte kist in elkaar slaan en er wat speakers in schroeven maar dan loopt het al vrij snel uit op een drama.

Er is namelijk veel meer wat erbij komt kijken.

Denk eens aan.
              Inhoud van de kast, zelfs vorm kan verschil maken.
              Afmeting en lengte van de poorten.
              Positie van de drivers.
              Filters die erin moeten ( of actief aansturen met meerdere versterkers )
              Welke componenten wel of juist niet goed samen werken.
              Wat voor constructie. Er zijn verschillende mogelijkheden met elk zo zijn voor en nadeel.

Dus zomaar wat compnenten in een kast schroeven zeggen ga er maar vannuit dat het 8 ohm is en zoveel watt slaat eigenlijk helemaal nergens op.
              Hier kan helemaal niemand ook maar 1 zinnig antwoord op geven wat ook zeker gaat werken.

Als je dat dus nog niet begrijpt zal je eerst heel veel meer moeten gaan lezen / leren over het zelf maken van een speaker. Of gewoon vaak nog goedkoper ook een kant en klare fabriekskast kopen.

Comment

Lekker forum nog geen steek wijzer ��
                Wat maakt het nou uit waarom ik het wil en dat het met veel meer heeft te maken ik wil antwoorden hebben hoe kan ik er anders van leren?

Dus laat ik eens wat anders vragen
                Als ik twee woofers hebt 1van 500w. En 1 van 300w beide 4ohm dan kan ik deze in serie zetten zodat ik 8 ohm krijg, maar zet ik er dan een versterker van 800w. Op? En blaas ik dan mijn 300w er niet mee op?

Even het zelfde voorbeeld maar dan met 1 woofer en 1 tweeter dit werkt hetzelfde?

Comment

Originally posted by brw martijn View Post
                  Als ik twee woofers hebt 1van 500w. En 1 van 300w beide 4ohm dan kan ik deze in serie zetten zodat ik 8 ohm krijg, maar zet ik er dan een versterker van 800w. Op? En blaas ik dan mijn 300w er niet mee op?
                  Er kan dan aan elk luidspreker maximaal 400W geleverd worden. Waarschijnlijker zal je dan de 500W luidspreker eerder opblazen dan de 300W.
                  Wat voor type luidspreker maakt niks uit, woofer of tweeter, zijn gebrouwd voor bepaalde frequentie weergave en zullen dus de overige frequentie niet weergeven maar omzetten in warmte (vandaar dat men ook filters gebruikt).
                  Last edited by BT-Studio; Sunday-11-09-2016, 12:25.

Comment

Volgens mij geven ze u die antwoorden.
                    Om te voor komen dat jij veel geld steekt in het bouwen van luidsprekers die niet goed gaan klinken.
                    Het is zo dat je een luidspreker niet zomaar in welke kast mag steken.
                    En zeker een woofer heeft een kast nodig met een specifieke vorm inhoud en heb je dat verkeerd gaat die of niet klinken of rap kapot gaan.

Dus zoek de producent op en zoek uit wat voor kist uw woofer nodig heeft.

En hopelijk past die kist in de plaats dat jij voor zien hebt.

Comment

Misschien ook deze site is goed door lezen

Help with constructing your speaker box properly - using the right parts, bracing, sealing...

Comment

Ook de wet van Ohm een bestuderen...

Comment

Working...
                        X