Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kort vraagje dubbele set

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Kort vraagje dubbele set

Hallo allemaal,

Even een kort vraagje misschien dat iemand ervaring heeft.

Ik heb een complete HK Audio pulsar set (4x 18 inch sub 600watt ps/s en 127 dB@10%THD, Halfspace en 2x 15 inch top 1000watt 129 dB@10%THD, Halfspace).
    Dit setje zet ik in tot maximaal 300 personen. Nu ben ik super tevreden met het geluid, maar 9x per jaar kom ik toch een beetje te kort. als ik een tweede set ernaast zet (totaal dus 8x sub en 4x top) zou het dan mogelijk zijn om 500 personen van geluid te voorzien?

Iemand enige ervaring met zoiets ?

De tweede set ernaast geeft 3dB winst. Ik vrees dat je het met 500 personen dan nog niet gaat redden. Wel speelt hierbij de grootte en indeling van de zaal een belangrijke rol.

Comment

Hallo WoodenHenry,

Dank je wel voor je info. 5.500 euro voor 3db extra is mij te prijzig :) Ga ik niet doen dan.

Comment

Het is meer dan alleen zomaar 3db erbij.

Vaak is het ook zo dat wanneer je meerdere subs bij elkaar zet je wat lager gaat komen met je frequentie als ook dat de draagkracht ( dus tot hoever het door klinkt ) vaak vergroot word.
        Met de toppen heb je zelfs niet eens over het volledige frequentie bereik de 3 db extra. Daar ga je meer winst halen in de dekking dus je kan je toppen wat meer uit elkaar zetten ( naar links, rechts gedraaid ) om zo een groter gebied te bedekken.

Of je het er wel of niet voor over hebt om 5.500 euro uit tegeven om die 9x wel voor 500 man te kunnen spelen is natuurlijk aan jou.

Comment

Alleen heb je bij de pulsar115fa een 90x55 hoorn (die naar mijn weten niet roteerbaar is).
          Langs elkaar zetten kan maar ideaal gaat nooit zijn.

Verder gaan je subs uit zichzelf niet lager maar zal je totale rendement in het laag wat beter worden, waaruit volgt dat het beter merkbaar wordt.

Comment

Klopt. De subs aan zich zelf gaan niet een andere frequentie weergeven.

Het totaal merk je wel dat je merkbaar verschil in het echt laag hebt.
            (naar mijn idee staat het er zo ook)

Comment

Even geleend van een ander forum;

Bij verdubbeling van het aantal luidsprekers krijg je 3 dB extra door verdubbeling van het vermogen. Een verhoging van 3 dB is waarneembaar, maar niet meer dan dat.
              Echter, de luidsprekers zullen ook koppelen, deze koppeling geeft een extra 3 dB verhoging bovenop de 3 dB verhoging door verdubbeling van het vermogen, in totaal dus 6 dB. 6 db verhoging is duidelijk waarneembaar. Als vuistregel geldt dat ze dit alleen doen bij een onderlinge afstand die gelijk is aan, of kleiner als, een kwart golflengte.

De maximale frequentie waarop gekoppeld wordt bij een bepaalde afstand tussen de luidsprekers bereken je als volgt:

343/3/4 = 28,5 Hz

343 is hier de snelheid van het geluid in meters per seconde, 3 is in dit geval de afstand tussen de luidsprekers (in mtr.) Als je de luidsprekers op 3 mtr. van elkaar plaatst, koppelen dus alleen de frequenties beneden de 28,5 Hz. Deze frequenties laat je toch niet door je luidsprekers weergeven en zodoende zal je enkel 3 dB krijgen door verdubbeling van vermogen.

Plaatst je de subs direct naast elkaar, waardoor er bijv. een onderlinge afstand is van 0,8 mtr. dan krijg je als volgt:

343/0,8/4 = 107,2 Hz

Zijn de subs bijv. gecrosst op 80 Hz, dan zullen alle weergegeven frequenties koppelen en geven de subs 6 dB extra.

Bij een onderlinge afstand tussen de subs die valt tussen een kwart en een halve golflengte zullen sommige frequenties nog min of meer koppelen maar sommige niet, of negatief.

Comment

Working...
              X