Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nieuw zelfbouw setje

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Nieuw zelfbouw setje

Misschien leuk voor de liefhebber van wat zelfbouw kastjes :)

Heb jaren DAP X/XTmk2 en DVX D12 kasten gehad, echter wilde ik wat anders, en er echt op vooruit gaan in klank.
    Nu kon ik uiteraard voor een leuke tweedehands set gaan, en dan kom je vaak bv uit op een paar NEXO ps15mk1/mk2 kasten met ls1200 subjes.
    Echter vond ik dergelijke setjes nog tekort schieten op het gebied van klank.

Na veel leeswerk, en ook (moeilijke) keuzes maken, uitgekomen op een zelfbouw set.
    Echter is een aardige pro afwerking gewenst.

Even de eisen op een rijtje:
    -Klank moet echt goed zijn
    -Topjes multi inzetbaar
    -Sub moet toch wel bruikbaar zijn tot 35 Hz

Sub: TH18 van Xoc1 met her en der wat aanpassingen, onder andere meer handvaten, 2x m20, gehele grill.
    En geladen met de B&C 18SW115-4.

Top: BR kast met een B&C 12NW76 voor het laag, en B&C DE800 op een ME90 hoorn.
    Kasten zijn ook gepasseerd op het F122AN ontwerp, maar ook wederom aangepast naar mijn smaak.

Wat foto's :cool:

TH18

TH18 + warnex

Vervolg:

Topje:

Topje+ warnex

Top + tijdelijk rooster en schuim.

Top + TH18

Response van een top, met 2 EQ punten (let niet op de respons onder de 300 Hz).

Volgende stappen:
    -Andere grills die op maat geponst worden geheel met poedercoating (meyer upj achtig).
    -Alle zichtbare bouten en schroeven vervangen met een zwarte versie.
    -Amprack in orde brengen.
    -Meer finetuning via SMAART
    -Wielplaten voor de TH18's

Versterking voor het geheel:
    TH18--- QSC PL380
    12NW76--QSC PL340
    DE800--Samson servo 260 (komt waarschijnlijk een 1he Powersoft amp voor in de plaats)
    Processing-- Xilica XP3060 (hopelijk in de toekomst iets met FIR)

Resultaat tot nu toe: Flink laag met toch een aardige punch. Mid en hoog zeer strak, en aardig precies.
    Echter ben ik nog lang niet tevreden, en is het doel om de fase respons ook nog zo vlak mogelijk te krijgen.

Comment

Ziet er in ieder geval netjes uit.
      Maar als je naar het prijs kaartje voor het totaal gaat kijken is het dan ook nog zo interessant?

Ook zou mijn persoonlijke voorkeur bij toch een redelijk groot en zwaar systeem dan denk ik eerder uit gaan naar ook nog een zeg 15 inch kastje voor het laag en het onderste stukje van het mid.
      De sub toch nog net wat verder willen laten zakken tot een 30 hertz om echt een verschil te gaan krijgen met de meeste wat betaalbare fabriek kasten. Samen met een zeg 15 inch kastje zou je dan de sub ook wat minder ver door hoeven trekken ( wat mijn ervaring is dat het bij een hoorn constructie dan vaak ten goede komt ) en de 15 inch de kick / punch op laten pakken zodat zowel de sub als de top wat ontzien worden.

Of is het stiekem ook gewoon een beetje voor de hobby?
      Succes en benieuwd naar het einde van het project.

Maar goed. Wij zijn gestopt met het zelf maken en bouwen.

Comment

De TH18 is ontworpen om ook écht 100 Hz te halen. Een extra kick kast is mogelijk uiteraard.
        Verder zeg ik "bruikbaar" tot 35 Hz, maar kijk maar bv de danley specs en je ziet alweer 28 Hz.

Verder:
        -wordt de kast te groot voor mij.
        -en je komt onder de resonantie frequentie van de driver, welke dan erg inefficiënt wordt.

Op de planning staat ook nog een compactere 15" sub, én een dubbel 12 hoorngeladen top voor als er wat extra nodig is.
        Ben ook nog van plan om iets te maken zodat ik kan schakelen tussen biamp of gewoon een filter.

Kostenplaatje zit nu op ongeveer 4000,- en dat is incl versterking en processing.
        En zeker is het ook voor de hobby
        Last edited by stefke96; Thursday-26-10-2017, 15:43.

Comment

Komende weekend het versterkerrack in elkaar knutselen.
          Voor het hoog heb ik nu een Db technologies MPA 504 op het oog, met een zeer nette slew-rate van 50V/us.
          Uiteindelijk is het plan om nog een QSC PL erbij te halen, maar dit moet nog even wachten.

Geheel komt in een 10he stolpcase met binnenrack.

Comment

Heel mooi spul. En omdat je het zelf gemaakt hebt weet je dat je een degelijk iets hebt!

Comment

Kleine update:

Amprack is voor nu compleet met MT-530 (in de toekomst nog een QSC PL erbij :D)
              Verder zijn de nieuwe op maat gemaakte grills besteld.

Beide krijgen geen doorlopende (honinggraat) perforatie. En bij de topjes wordt de grill aan de lange kant gebogen.
              Bevestiging van de grill bij de toppen, wordt waarschijnlijk gedaan met wat sterke neodymium magneten.

Grill top:

Comment

En ook het amprack is klaar:

Comment

Stiekem dan toch wel heel benieuwd hoe zoiets klinkt , werkt tegenover het fabriekswerk.

Vooral omdat als je alle gemaakte kosten gaat tellen ( zonder de uren werk ) je vaak toch ookal een erg mooi kant en klaar setje kan kopen.
                  Met als bijkomend nadeel dat het bijhuren van een setje natuurlijk een stuk lastiger word als je wel een keer extra materiaal nodig hebt.

Dat waren voor ons ook de redenen om gewoon weg te stoppen met het zelf maken van speakers. Niet dat het niet goed genoeg werkt maar puur het feit dat inhuren al niet echt mogelijk is en er kwa verhuur geen echte interesse is.

Dus nu komt de interesante vraag. Als je het vergelijkt met bijvoorbeeld de dvx d12 ( aangezien ik deze zelf ook heb een mooie referentie ) hoe klinken ze dan ( ff der in mee genomen dat je de dvx d12 ook netjes even na behandeld met je processing )

Maar verder. Al met al ziet er echt wel netjes uit hoor.

Comment

Doel is om een beter resultaat te halen dan een dvx d12 oid. Krijg met deze aansturing meer mogelijkheden betreffende de filters, fase filters etc.
                    En dat is niet mogelijk bij een dvx d12. Ook zijn de componenten weer een stapje hoger dan die van de dvx.

Ben nu op het punt gekomen om echt aan de slag te gaan met meten.
                    Echter heb ik hier nog niet veel tijd voor, en moet het mee zitten met het weer (ivm buiten metingen).
                    Ook moet ik nog een meer naar een SMAART cursus, maar ook dit weet ik nog niet zeker wanneer dat uitkomt voor mij..

Comment

En ze zijn binnen! [:)]

Comment

Nu met grill:

Comment

Update: de set wordt waarschijnlijk powered. Elke kast krijgt zijn eigen versterkermodule met dsp.
                          Huidige versterkerrack is dus ook te koop.

Comment

Welke modules heb je op het oog?

Comment

Powersoft.

Comment

Working...
                              X